ARN – vad gäller? Har du inte fått rätt?

Publicerad: 2024-10-04   Uppdaterad: 2024-10-03
Affärer kan gå fel ibland. Säljare och köpare kan ha olika åsikter. Skönt då, att det svenska konsumentskyddet är så starkt.

Motsvarar din nyförvärvade husvagn eller husbil inte det som utlovades inför köpet? Har något gått sönder efter endast en kort tid? Eller är du missnöjd på annat sätt? I första hand ska du då vända dig till säljaren med dina synpunkter, och förhoppningsvis tar denne sitt ansvar enligt vad som står i Konsumentköplagen. 

Hjälp och vägledning kan du få av din kommunala konsumentvägledare, och saknas sådan kan du höra av dig till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument (www.hallakonsument.se). Nästa utväg är att kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och be om deras avgörande.

ARN:s hemsida
Steg-för-steg-anvisning finns på ARN:s hemsida.

Vad är ARN?

• Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag, och de befattar sig således inte med affärer mellan två privatpersoner. ARN lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att de varken står på konsumentens eller företagets sida. 

• Att anmäla ett ärende till ARN är mycket enkelt, och en utförlig steg-för-steg-anvisning finns på deras hemsida. Där kan du också läsa kriterierna för att de ska kunna ta upp ett ärende.

• Observera att ARN:s utslag endast är en rekommendation. Skulle utslaget bli till din fördel är företaget inte tvunget att följa rekommendationen, men gör de inte det riskerar de att hamna på ”Svarta listan” som regelbundet publiceras av tidningen Råd & Rön.

kvitto
Tänk på att alltid ha skriftlig bevisning. /// FOTO: Getty Images

Avgörs i nämnd

• Ärenden som kommer in till ARN hanteras av tolv olika tvisteområden, och de som berör husvagnar och husbilar hamnar hos motoravdelningen – en av de avdelningar som har störst antal ärenden varje år.

• Varje ärende avgörs av en nämnd som leds av en erfaren jurist, och inför sammanträdet har detta noga förberetts av en beredningsjurist. I nämnden deltar två representanter för konsumenterna och två branschrepresentanter, och Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund har representanter som turas om att vara med vid de sammanträden där husvagns- och husbilsärenden behandlas.

Endast skriftligt

• Nämndens utslag baseras helt på den skriftliga bevisning och de övriga handlingar som lämnas in, och varken ARN eller de enskilda ledamöterna gör några egna utredningar.

• Det faktum att nämnden endast utgår från det som inkommit skriftligen gör att varje ledamot har möjlighet att bilda sig en uppfattning om ärendet före sammanträdet. Detta innebär att tempot under sammanträdena kan hållas högt – ett 15-tal ärenden hinner man med på en för- eller eftermiddag.

Var noggrann

• Genom att nämnden endast hanterar skriftlig bevisning bör du, om du skulle behöva anmäla något företag till ARN, vara mycket noggrann i din skriftväxling.

• ”Vid ett ARN-möte gäller det inte att ha rätt utan att kunna visa att man har rätt”, säger en före detta ARN-ledamot som föredrar att vara anonym. ”Tänk på att motparten ofta anlitar juridisk expertis för att föra fram sin sak.”

• Var därför noggrann i all din skriftväxling med ARN, och låt gärna någon utomstående läsa igenom dina skrivelser innan du skickar in dem.

• Handlar ärendet om stora belopp kan det kanske också vara befogat att anlita juridisk hjälp – kontrollera med ditt försäkringsbolag vad rättsskyddet i din hemförsäkring omfattar!

Inte gratis längre

• För varje avdelning inom ARN finns ett lägsta belopp för att den ska ta upp ärendet, och för motoravdelningen är detta 1 000 kronor.

• Att få ett ärende prövat av ARN har hittills varit helt gratis, men i februari 2024 beslutades att det ska införas en ansökningsavgift på 150 kronor vid prövning av en tvist hos Allmänna reklamationsnämnden. Detta för att få en minskning av antalet ärenden som avvisas till följd av uteblivna kompletteringar.

Fotnot: Mycket nyttig information hittar du på ARN:s hemsida (www.arn.se). Där finns också blanketter för att göra en anmälan.

Rulla till toppen