Gasol är ett bränsle med många fördelar och för värme, kylskåp och spis i våra husvagnar och husbilar är den klart dominerande. Antalet gasolrelaterade olyckor i fritidsfordon är också mycket litet, detta allra helst nu när de flesta gamla husvagnar – där spis och kylskåp var anslutna med gummislangar – har utrangerats.
Trots detta händer det olyckor vid hanteringen av gas, men detta beror inte på vare sig gasen i sig eller på apparater/installationer utan så gott som uteslutande på handhavandefel.
Det vanligaste är att man har försökt tanka sin gasolflaska med fordonsgas, trots att detta egentligen ska vara fysiskt omöjligt. Eftersom fordonsgasen i tanken har ett tryck på upp till 230 bar, medan en gasolflaska är konstruerad för ett betydligt lägre tryck – maximalt 20 bar – blir resultatet ofelbart att flaskan sprängs med kringflygande dödligt metallsplitter som följd.
Minst fyra sådana olyckor har inträffat i Sverige under de senaste åren. Den senaste skedde den 25 juni 2022 när ett franskt par i 60-årsåldern försökte fylla fordonsgas i gasoltanken i sin husbil på en station i Älvsjö i Stockholms södra delar. Kvinnan omkom vid olyckan medan mannen förlorade höger arm och vänster ben.

Sex år tidigare var det ägaren till en Greklands-registrerad, motorgaskonverterad BMW som försökte tanka fordonsgas i Borås med hjälp av en hembyggd adapter.
En rapport som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) publicerade 2016 visar att denna typ av olyckor är vanligt förekommande internationellt – i vissa länder mer frekvent än i andra. ”Hemgjord adapter” skrev Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund i sin rapport om olyckan i Borås, och det är just otillåtna adaptrar som orsakat merparten av de olyckor där olycksorsaken kunnat fastställas.
Som framgår av faktarutan här intill är gasol/motorgas/LPG och fordonsgas/CNG helt olika typer av gas, och för att försvåra ödesdigra förväxlingar är tankningsanslutningarna helt olika utformade. Att försöka kringgå detta med hjälp av någon form av adapter kan innebära livsfara, både för dig själv och för andra!
GASOL
• Gasol är det svenska handelsnamnet för butan och propan, eller en blandning av dessa, så länge gasen säljs i flaska, till exempel för användning i husvagnar och husbilar. När samma gas används som fordonsbränsle, kallas den motorgas. I Tyskland är benämningen ”Flüssiggas” och i Finland – direktöversatt – flytgas. Det internationella namnet är LPG (Liquefied Petroleum Gas), medan exempelvis fransmännen kastat om bokstäverna till GPL. Flaskan/tanken är konstruerad för tryck upp till 20 bar.
• Fordonsgas är den svenska benämningen på i huvudsak komprimerad metangas som antingen kan komma från fossila fyndigheter (naturgas) eller framställas ur biogas, och ofta är fordonsgas en blandning av dessa. Internationellt heter den CNG: Compressed Natural Gas. Tanken är konstruerad för tryck upp till 230 bar.

ATT TÄNKA PÅ
• Står det ”gazole” på den franska bensinstationen, är det diesel som kommer ur tankmunstycket. I Italien står det ”gasolio” på dieselpumpen, och i Spanien ”gasóleo”.
• En explosion är en snabb process som frigör energi och ger upphov till en tryckvåg. Explosioner vållas vanligtvis av ”exoterma kemiska processer” – alltså en reaktion där värme avges. Vid ”fultankning” av en gasolflaska, sker en tanksprängning.
• För snart fyra år sedan lät Myndigheten för samhällsskydd och beredkap (MSB) göra en konsekvensutredning gällande gasoltankar i – framför allt – husbilar. Man konstaterade då att hanteringen och transporten av husbilens gasol, om volymen överskrider 60 liter, omfattas dels av lagen om brandfarliga och explosiva varor (LBE), dels av lagen om transport av farligt gods (LFG). Under körning, eller kortare uppehåll under färd är det LFG-lagen som gäller, men vid parkering eller övernattning i husbilen ska man rätta sig efter LBE-lagen – och då krävs det tillstånd från respektive kommun, vilket utredaren uppskattat till 5 000 kronor för varje tillstånd. För den husbilist med en tank större än 60 liter, som under en semesterresa besöker fem kommuner har alltså semesterkassan – om man följt gällande lagar – belastats med i genomsnitt 25 000 kronor.
• Till glädje för alla husbilister med stor gasoltank gäller dock, sedan 2023-05-15, att hanteringen av brandfarliga gaser som används för drift av installerade anordningar i fordon ska vara undantagen från tillståndsplikten.










