Husbilarna Chausson/Challenger får allt fler fans i Sverige, även om den breda allmänheten fortfarande är lite misstänksam mot halvintegrerade modeller med drop-down-säng som enda fasta säng, två entrédörrar och andra nymodigheter.
Förmodligen har det sin förklaring i vårt konservativa tänkande på hur planlösningen bör vara i en ordinär husbil. Men en förändring tycks vara på väg.
– Trots de ekonomiskt svåra och oroliga tiderna ser framtiden bra ut för oss. Vi hoppas att namnbytet från Chausson till Challenger, som märket heter på den gemensamma nordiska marknaden från och med modellåret 2024, inte ska få några negativa konsekvenser för svenska kunder och återförsäljare. Det är exakt samma bil, av samma goda byggkvalitet. Modellerna som säljs i Norden är alltid vinteranpassade. Kort sagt, en husbil i mellanklassegmentet där du får mycket för pengarna, försäkrar Mats Stoltz, ansvarig för varumärket på den svenska marknaden.

Chausson/Challenger tillverkas av Trigano VDL och fabriken ligger mitt i det populära vindistriktet Côtes de Rhône, som är en av Frankrikes mest respekterade vinregioner med anor från antiken och romartiden. Här är vin och de vanligaste druvsorternas olika egenskaper, smaker och karaktär ett av de viktigaste samtalsämnena på arbetsplatserna.
Företagets kommunikationschef Roger Claveret, uppväxt i Rhônedalen, berättar att han redan som barn fick lära sig det mesta om livets njutning och ser vissa likheter mellan vinframställning och husbilstillverkning, där en del årgångar ger bättre skörd och avkastning.
– Det gäller för vinbonden precis som för oss i fabriken att våga prova nya arbetssätt, att tänka utanför boxen med hjälp av ny teknik och nya idéer. Vi studerar till exempel hur båtbranschen arbetar och hur Ikea bygger kök och badrum. Många av våra idéer föds faktiskt efter några glas gott vin, säger han lite skämtsamt med allvarlig underton. Det är förstås inte alltid vi lyckas, men av tio spännande idéer är det kanske en av dessa som förankras och slutligen kommer i produktion.

I Chausson/Challengers samlade sortiment finns plåtisar, hel- och halvintegrerade modeller samt alkovbilar. De helintegrerade byggs i Autostars fabrik i Bretagne medan plåtisarna blir till i Italien.
De många spännande innovationerna som gett varumärket dess omtalade rykte ligger i deras DNA. Märket var först ut av alla med planlösningen ”fransk bädd” redan 1997. De var också nummer ett att ha drop-down-säng, med både singelbäddar och dubbelbädd.
På senare år har X-serien, som är en mix av husbil och plåtis, blivit banbrytande. Andra vågade lösningar är: höj- och sänkbart soffbord, glasvägg som avskiljer kök och lounge, elektrisk hiss för smart förvaring i garage med mera.
Vi vill veta mer om deras inre hemligheter och tar oss in på designavdelningen. Här i företagets själ och hjärta, träffar vi Lola Hervault och hennes arbetskollegor. De jobbar i team med att förankra alla nya goda idéer som föds och förbättringar som ska göras. Hela arbetsprocessen sker hierarkiskt och utifrån kontinuerliga kundundersökningar, där säkerhet, identitet, funktionalitet, form, innovation och kvalitet ska ha sin givna plats.

– Det är spännande och kul. Inom företaget är det högt i tak med utrymme för oss att komma in med våra synpunkter. Men det är en lång process som kan ta upp till ett år eller ännu längre innan allt sjösätts och går i produktion, säger Lola Hervault.
Ett omdebatterat ämne på senare tid har handlat om vad som händer när elen och tekniken i våra bilar inte funkar.
Exempelvis om drop-down-sängen inte går att hissa ner eller upp, om elhissen i garaget strejkar, eller när pop-up-taket på campingbilen plötsligt får en blackout?
När spörsmålet togs upp med företagsledningen demonstrerade husbilstillverkaren att det alltid finns alternativa manuella lösningar i deras fordon, vilket känns tryggt att veta om olyckan skulle vara framme.
FAKTA
1935: Familjen Trigano startar sin verksamhet med att sälja textilvaror som året därpå blir tält, camping- och diverse sport- och fritidsartiklar.
1971: Verksamheten utvidgas med husvagnsverksamhet, varumärket Caravelair (avknoppning från flygplanstillverkaren Sud Avion).
1974–76: Fabriken byggs i Tournon.
1984: Fordonstillverkaren Chausson bygger husbilar, med Trigano som underleverantör.
1985: Husbilsmärket Challenger skapas.
1993: Chausson köps ut och blir eget varumärke.
Antal anställda: 943 personer.
Produktion husbilar 2022: 8 620 (Chausson/Challenger).
Produktion husvagnar 2022: 5 420 (Sterckeman, Caravelair, Rubis), 69 procent av tillverkningen går på export, varav 3,5 procent når Sverige.
Övrigt: Trigano-gruppen ett av Europas ledande och största företag inom fritidssektorn, med närmare 65 000 tillverkade enheter per år (husbilar fördelat på 27 olika fabrikat, och husvagnar, i 11 länder). Omsättningen är 3,2 miljarder euro, största enskilda ägare (57 procent) är den franske affärsmannen Francois Feuillet.










