CI HUSBIL
SKANDINAVISK SPECIALMODELL

Från och med det nya modellåret är Magis omdefinierad som premiummodell hos CI där serien blandar lyx med praktikalitet och smarta funktioner. Med sin eleganta design och avancerade teknik riktar sig uppdaterade Magis till erfarna husbilsanvändare, även om den också passar för nybörjare.
Utrustningsnivån säkerställer en högkvalitativ reseupplevelse genom funktioner som intelligenta navigationssystem och automationslösningar. Även designen är uppdaterad och det gäller såväl interiört som exteriört. I Sverige finns Magis dessutom i den speciellt framtagna planlösningen 82 XT, en unik kombination av stil och funktionalitet, perfekt för familjer och par. Med fem sovplatser, avancerad teknik, elegant design och hygienutrymme längst bak är modellen den idealiska följeslagaren på resan.
– Magis 82 XT har utvecklats specifikt för vårt nordiska klimat och har Aldes vattenburna värmesystem som standard, något som är helt nytt för CI, säger Lars Bergholm, vd för Bergholm Försäljning.
DREAMER HUSBIL
SPORTIGARE PLÅTIS FRÅN DRÖMFABRIKEN

Plåtistillverkaren Dreamer utökar serien Fun med Camper Sport som har höj- och sänkbar tvärbädd bak och är byggd på Fiat Ducato (höga skåpvarianten, 213 cm) och mäter 636 cm på längden. Den generösa takhöjden innebär trivsamt utrymme ombord. Utöver fina materialval och snygg design är det ändå den höj- och sänkbara sängen bak som sticker ut. Med bäddbar dinette är det tre sovplatser ombord.
Bland godbitarna kan nämnas ett 146-liters kylskåp och gott om förvaring, inte minst tack vare sängkonstruktionen. Här finns förstås också Rapido-koncernens innovativa Duo’Space-system som gör det enkelt att växla mellan dusch och toalett. I serien Select kommer D 68 Up Saphir, byggd på Peugeot. Den har utrustats med ett helt nytt pop-up-tak, vilket skapar extra sovplats för två personer. I campingbilsegmentet hittar vi CapLand (P.30) och CityCamp som byggs på Ford Custom (545 cm). Modeller finns med pop-up-tak som öppnas baktill.
NORTHERN LIGHTS CAMPERS
NYTT NAMN OCH STÖRRE MODELL

S Karosser i Dorotea har byggt fenomenala campers så länge vi kan minnas. Nu skiftar de dock namn på sin flotta: från Easy Campers till Northern Lights Campers.
I samband med detta avtäcker de även en ny modell som är gjord för dubbelhyttspickisar. Konkret innebär det att karossen har breddats till 220 cm samt att alkoven har blivit längre/bredare/högre så att resenärerna numera kan sova i bilens längdriktning (med Froli sängbottensystem och överskåp på båda sidorna). I övrigt gäller: Ökad totalhöjd (dubbelgolv av kompositmaterial där all teknik är placerad), nytt 12-volts elsystem, vattenburen golvvärme, 150-liters vattentank, Dometic 157-liters kyl, slät plåt, rundade lister i aluminium, XPS-isolering samt ny stalldörr (med fönster/papperskorg).
Utöver detta kommer det att finnas en inredningskulör som alternativ till deras klassiska i björk. Till 40 procent har träreglarna ersatts med kompositreglar och skummade inredningsskivor. Kranar för tömning av tankar och dräneringsberedare finns nu samlade på samma plats för enklare hantering. Ny konstruktion gäller även för sidorna och bakgaveln, vilket innebär att man inte behöver demontera bakluckan på bilen.
WESTFALIA HUSBIL
STJÄRNGLANS FÖR JAMES COOK

Westfalia är en av de mest erkända inredarna av plåtis- och campingbilsegmentet. Till modellåret 2025 lanserar de en ny James Cook – en sexmetersbil byggd på MB. Med andra ord kavlar de upp ärmarna och utmanar konkurrenterna på allvar i plåtissegmentet.
Planlösningen är traditionell med sittsoffa fram och tvärställd säng (140 x 200 cm) bak med förvaring under sängen. Det som sticker ut är den varma kombinationen av ek- och ljusfärgade sidopaneler. Bilen är utrustad med ett generöst hygienutrymme, ny köksmodul med smarta utdragslådor samt ett kylskåp som rymmer 90 liter. Pop-up-tak finns som tillval.
En annan nyhet är Sven Hedin New Edition 600 D som byggs på MAN (177 hk och 8-stegad automat). Här lägger vi märke till ny inredning, nytt kök och ett nytt elsystem. De finns i tre olika färger: ljusgrå, mörkgrå och isblå. I campingformatet visades Club Joker Urban (byggs på Ford Custom). Med dubbla skjutdörrar och pop-up-tak som öppnas i framkant är det ett snyggt och elegant ekipage, dock utan varmvatten och toalett. Däremot finns dieselvärmare (Eberspächer). Standard är 136 hk och manuell låda. Går även att få med större motor, 8-stegad automat och fyrhjulsdrift.
Mer lyx och flärd i samma format är det i Jules Verne som byggs på MB Vito. I paketet finns bakljusdrift, automatlåda, fyrhjulsdrift, varmvattenberedare, Webasto dieselvärmare, toalett, dusch och lyxig inredning. Till skillnad mot Club Joker öppnas pop-up-taket baktill.
LMC HUSBIL
NYA TOURER PÅ FORD

Tourer H 634, byggd på Ford Transit, sätter ny standard för komfort och innovation. Planlösningen är i stort sett identisk med H 630 Tourer (Fiat) men i Fords tappning är bilen något längre (706 cm) och högre (283 cm). Modellen utmärker sig med sitt dynamiska utseende, sin nedfällbara säng och dieselvärme som standard. Även om Ford och andra märken blir allt vanligare inom husbilsvärlden är Fiat Ducato fortfarande det dominerande basfordonet inom LMC. Nio av de elva olika planlösningarna i ovan nämnda serie bygger på just Fiat, vars nya Series 2-plattform, inkluderat Euro 6E-motor och snygga exteriöra detaljer, ger husbilarna ett nytt och fräscht utseende.
För modellåret 2025 har populära Tourer fått betydligt fler planlösningar jämfört med tidigare och det finns både fasta sängar och nedfällbara taksängar. En ”snackis” som visades redan på CMT-mässan i januari är A 690-alkoven, som med sina sex sittplatser och en vikt på under 3,5 ton är en perfekt husbil för större familjer. Visst, den har begränsad lastförmåga men är trots allt poppis i hemlandet.
En prisbelönad stjärna i portföljen är kompakta Innovan 592 (599 cm) med enkelbäddar. Det som sticker ut är bilens inno-vativa köks- och badrumskoncept med vridbar toalett och fällbart handfat, vilket gav en prisutmärkelse i evenemanget German Innovation Award.
PILOTE HUSBIL
NY MODELL MED U-SOFFA OCH SIDOGARAGE

Husbilar med husvagnslayout tycks ligga i tiden. Franska Pilote har provat greppet tidigare, vilket mött bra respons nere på kontinenten.
Med sin nya 720 U har de dessutom fått till ett sidogarage med bra volym för diverse campingutrustning. En minst sagt ny, innovativ lösning som förmodligen lär få uppföljare även hos andra varumärken. Vinsten med U-soffa och taksäng i en husbil innebär större volym i den främre delen av fordonet, det vill säga i köket, men också i hygienutrymmet som här är rejält och separerat.
Bilen mäter 725 cm och byggs på Fiat Ducato. Inredningen känns riktigt välkomnande och exklusiv för att tillhöra mellan-klassegmentet och det ska bli oerhört spännande att se om det här ”Piloteprojektet” faller de svenska kunderna på läppen?
CARTHAGO HUSBIL
C-TOURER SPARAR PÅ VIKTEN

Viktoptimering är av största vikt hos tyska Carthago som introducerar två nya husbilsmodeller i premiumsegmentet. C1-tourer I/T och C2-tourer I, är både bränslesnålare samt 100 kg lättare än sina föregångare. De innehåller även miljömässiga och tekniska förbättringar. C1-serien (Fiat) kombinerar lyx och funktionalitet medan C2-serien, byggd på Mercedes Sprinter, lanseras som en smidigare och mer bränsleeffektiv ”Smart Liner”. Estetiskt framträder de båda med en fräsch design och nya färger.
Ansiktslyftning blir det hos chic c-line superior (Fiat). De helintegrerade fordonen kännetecknas av det kaxiga ”C-märket” i kylargrillen. ”Kronjuvelen” hos Carthago är chic e-line (Mercedes Sprinter), som har fått en helt ny exteriör. Den uppdaterade designen, inkluderat en sexkantig grill och uppfräschade LED-strålkastare, är om möjligt ännu elegantare än tidigare.











