Svensk husvagnshistoria kan ses som en spegel av samhällsutvecklingen. För att fira semester i en husvagn behövs bil, hyggliga vägar och ledighet, något som var udda företeelser före andra världskriget. Den första lagstadgade semestern kom redan 1938 med två veckors ledighet. 1951 blev det tre veckor, 1963 ökades den ut till fyra.
Med mer fritid växte charterresandet, samtidigt som allt fler svenskar hade råd med bil och kunde ge sig ut för att campa. 1945 fanns det drygt femtiotusen privatbilar i Sverige. Tio år senare var det mer än tolv gånger så många, samtidigt som vägnätet byggdes ut och asfalterades. Sverige blev ett slags husvagns-Mecka där det snickrades på vagnar lite varstans i landet. Optimisterna räknade med att antalet vagnar skulle mångdubblas på bara några år och att det skulle finnas en marknad för alla.
– Campingen var en ny företeelse och det importerades husvagnar från Storbritannien. Då fanns det en del svenskar som tänkte att kan engelsmännen, så kan vi, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund HRF.
Det fanns en del kritik gällande kvaliteten hos de brittiska vagnarna, bland annat för att de inte hade tillräcklig isolering. Så många svenska tillverkare satsade på att anpassa sina vagnar för nordiska förhållanden.
Marknaden växte rejält. 1961 nyregistrerades omkring 900 husvagnar i Sverige, och drygt 550 av dem var svensktillverkade. 1969 var motsvarande siffror drygt 8 500 vagnar, varav 3 200 svenska och 1975 var det 10 500 vagnar (5 750 av dem tillverkades i svenska fabriker).
Sörbo Mekaniska Verkstad i Örebro, SMV, var tidigt ute. Redan 1948 började de serietillverka husvagnar och 1955 kom den äggformade modellen som bildade skola och fick många efterföljare. De första husvagnarna var runt tre meter långa och kostade omkring 4 000 kronor: att jämföra med Volvos första PV-modell som gick på 4 800 kr, ungefär som en vanlig årslön. De flesta andra svenska husvagnar var relativt enkla konstruktioner, ofta byggda av små lokala snickerifabriker utan tidigare erfarenhet av att tillverka fordon.
– Det var betydligt enklare att bygga då. I stort sett var det bara att sätta i gång eftersom det fanns få regler. Tack och lov har det förändrats, inte minst när det gäller bromsar och hantering av gasolen, säger Per Nilsson och tillägger: Marknaden förändrades när tyska husvagnar började säljas i Norden. Dessa tillverkare byggde större serier, sålde på volym och kunde hålla lägre priser. Något som gjorde att många svenska tillverkare slogs ut.
I dag är SMV borta som serietillverkare liksom Cabby, som även de var storsäljare. KABE och Polar finns emellertid kvar på topplistorna tillsammans med slovenska Adria och flera tyska varumärken. Tillverkare som Alfredo, Bohem, Myran och Resenär är numera ren nostalgi, men några udda vagnar finns kvar i form av ömt renoverade ögonstenar.
Här presenterar vi listan för den historieintresserade, nästan 90 svenska husvagnsmärken från en svunnen tid. Den är sannolikt inte komplett, det kan naturligtvis finnas än fler under benämningen svensktillverkade.
Fotnot: Informationen är i första hand hämtad från webbplatserna Opio.nu, norska Caravanhistorie, Wikipedia och andra källor och är kontrollerad så långt det har varit möjligt.
ABAL: Kombinerad husvagn och båt från 1960-talet. Modellen hette Abal Combi och vägde 370 kg. Exporterades också till Danmark men utan större framgång.
ABC: Husvagnar med limmade sandwichelement i väggarna. Tillverkades i Mönsterås 1977–1981. Företaget finns kvar men bygger i dag skåp till lastbilar.
ALFREDO: Hopfällbar campingvagn konstruerad av Alfred Jönsson i Katrineholm. För en färdigbyggd vagn fick kunderna betala 2 450 kronor år 1958. Köpte de en byggsats sjönk kostnaden till 1 950 kronor.
ANDERSFORS: Vagn som började tillverkas 1965 av Tore Nilsson i Kristinehamn. Den mätte 4 m, vägde 550 kg och kostade 8 500 kronor inklusive värmesystem. Vagnen var döpt efter företaget Ing-f:a Andersfors AB, som 1966 bytte namn till Cabby Husvagnar.
APPENDO: Liten vagn från 1960 med modellnamnet Mire. Den var 3 m lång, 1,8 m bred, hade en invändig ståhöjd på 1,6 m och en totalvikt på 380 kg. På prislappen stod det 5 500 kr.
BIAB: Från Bergkvara Industri AB i Bergkvara. Tillverkades i två modeller under tidigt 1960-tal: Europa och BI-5. 1964 sålde de ett dussin vagnar.
BOCA: Även kallad Nossebrovagnen. Fick sitt namn efter tillverkaren Bornhall & Carlsson i Nossebro och byggdes 1962–1972. 1965 registrerades 21 sålda vagnar. Två år senare hade den fem sängplatser, dubbla fönster och förtält som standardutrustning.

BOHEM: Tillverkad under åren 1961–1965 av AB Lamellplast i Lindome med självbärande kaross av glasfiberarmerad polyesterplast. Debutåret hamnade de på elfteplats i försäljningsstatistiken med 19 registrerade enheter som kostade 6 500 kronor/styck.
BOREVAGNEN: Byggdes i Åsele och marknadsfördes som en vinterutrustad vagn. 1967 placerade de sig på den svenska tio-i-topp-listan med 149 sålda vagnar av modellerna Parant L och TL, båda för 12 300 kronor. I början av 1970-talet sjönk försäljningen och produktionen lades ner 1974.
BORGVAGNEN: Skapades under åren 1966–1968 av Elofs Husvagnar i Ludvika. Den första modellen hette just Borg, var 4,2 m lång och kostade 14 500 kronor. Senare byggdes vagnen ut till 4,9 m och döptes om till TLB. Då var prislappen 19 800 kronor.
CABBY: Presenterade sin första serietillverkade modell 1965; den hade en unik konstruktion med självbärande kaross av polyuretan. Storhetstiden för Cabby var på 1970- och 1980-talen, med 1976 som pricken över i:et då de sålde 3 600 vagnar, vilket var rekord. Efter flera ägarbyten och några magra år gick företaget i konkurs 2016.

CABO: Se Saabo.
CAMPA: Husvagnsmärke som tillverkades på 1950-talet av Grunnebo Karosseri och Bilverkstad i Grunnebo utanför Vänersborg. Campa var också namnet på den första modellen som tillverkades i Östtyskland från 1956 till Tysklands enande 1990.
CAMPMAN: Tillverkad av Rolf Wallin (Rowa) i slutet av 1960-talet i Tillberga norr om Västerås.
CARAVAN EXPENSIVE: Vagn med delvis utdragbar vägg som presenterades 1985. Fyra år senare visades en ny variant upp på Elmia som fick pris som årets branschnyhet.
CARMEN: Hette ursprungligen Carman och tillverkades 1962 av ett företag i Lindesberg som byggde traktorgrävare. Produktionen togs över av Geoplast i Mölltorp som döpte om vagnen till Carmen. Totalt byggdes omkring 50 enheter.
CAVALIER: Ursprungligen ett engelskt märke som ingick i Cabbykoncernen från 1976 och byggdes vid fabriken i Kristinehamn. 1978 fanns två modeller: 470 och 532 som kostade 26 200 respektive 30 900 kronor.
COMBIVA: En produkt från 1986 som var avsedd att placeras ovanpå en pickup. Priset var satt till 28 915 kronor plus moms, men projektet blev ingen succé.
COMFORT: Var märkligt nog två olika märken: dels en vagn från 1960, byggd i aluminium och plast av Thermo Industrier i Eskilstuna, med en prislapp på 5 750 kronor, dels en från Nordströms Husvagnar i Hallstahammar, producerad 1965.
COME-ON: Byggd av Bolin Båt i Nyland utanför Kramfors. Den var 5,48 m lång och kostade 16 500 kronor vid produktionsstarten 1978. Vagnen tillverkades fram till 1981. Senare köptes företaget av KABE och man byggde manskapsvagnar i plast.
E-BE: Producerad i Malmö i början av 1950-talet. De satsade framför allt på små vagnar, som Junior från 1957 med invändig längd på 2,82 m och som såldes för 5 200 kronor. Tillverkningen upphörde 1971.
ESBE-TRAILERN: Kom från Yxenhult vid Markaryd och byggdes i början av 1950-talet. Den var 4,10 m lång och vägde 380 kg.

EXCLUSIVE: Gjordes av AB Eksjöverken i Eksjö och ansågs vara en verklig statusvagn när den kom 1963. Exclusive 600 var stor för sin tid med en längd på 6,1 m och ett pris på 13 000 kronor. Produktionen pågick i tre år, fram till 1966.
FAMILY: Även kallad Karlskogavagnen efter tillverkaren Karlskoga Husvagnar AB. Byggdes från 1965 och då hette den 3,3 m långa modellen B-70. 1967 ökades längden till 3,9 m och namnet ändrades till Family. Priset var 8 300 kronor men succén uteblev och tillverkningen upphörde året efter.
FAVORIT: Kom från Mauritz Bohlin i Vega utanför Stockholm. Första modellen (1962) hette Viking men namnet byttes till Favorit 1965. Den var avancerad för sin tid, hade elektriska bromsar och stort kylskåp. Företaget bytte ägare flera gånger. 1972 var det Electrolux, året efter Nycab. Produktionen lades ner 1981.
FIAB: Företag i Floby som byggde karosser redan 1918 och satsade på husvagnar 1966. Året efter hade de fyra modeller på programmet i prisnivåerna 8 600–11 500 kronor. Tillverkningen upphörde tre år senare.

FJUGESTA: Trä- och Byggmaterial i Närke satsade på husvagnar 1961. De byggdes med stålrörsram och var isolerade med cellplast. Den första 4 m långa modellen kostade 4 950 kronor. Sista produktionsåret var 1967.
FJÄLLVAGNEN: Tillverkades av Sävar Snickerifabrik som först legotillverkade Stil-Master men som sedan började bygga egna vagnar. 1966 kallades de Äss-vagnen, året därefter bytte de till Fjällvagnen. Under 1980-talet hamnade företaget i svårigheter och efter flera konkurser försvann de från marknaden.
FORD CAMPINGVAGN: Industri AB Thor i Åby utanför Norrköping byggde dem med start 1949. Fast först var det bussar och tunga släp som gällde. Namnet kommer från att husvagnarna såldes via Fords återförsäljare. Totalt byggdes ett 30-tal fram till 1955.

GEV: Från Georg Ericssons Snickeri i Valskog utanför Kungsör. De tillverkades i mitten av 1960-talet. 1969 kom två modeller, 420 och 510, som kostade 13 000 respektive 16 000 kronor. Produktionen upphörde 1971.
HB-TRAILER: Vagn från AB Junohus i Uddevalla som ägdes av HSB som tillverkade hus åt Försvarsmakten. På 1950-talet satsade de på en husvagn som var 3,11 m lång och hade en prislapp på 4 275 kronor, men produktionen blev kortvarig.
HEBY: Husvagnar i Heby, väster om Uppsala, byggde vagnar mellan 1962 och 1972. Det gick att köpa dem som byggsats där kunderna själva fick sätta in inredningen.
HJELMQUIST: Uppkallad efter ingenjör Birger Hjelmquist som gjorde sin första husvagn redan 1949. Året efter gick det att köpa ritningar så att kunderna kunde snickra ihop dem på egen hand. Kostnaden var ringa 600–900 kronor och bygget beräknades bli klart på under 200 timmar.
HOLIDAY: Liten vagn av glasfiberarmerad plast som tillverkades av Heurgrens Båt och Motor i Stockholm 1961. Den var 2,69 m lång och kostade 4 795 kronor.

KABE: Skaparen Kurt Blomqvist som 1958 byggde en husvagn till familjens semester har redan blivit en legendendarisk story. Från 1962 producerade han husvagnar på heltid. Första modellen hette Komet 250 och kostade 3 800 kronor. I dag producerar de över 2 000 husvagnar och omkring 700 husbilar om året.

KABI: Ett försök att bygga en kombinerad båt och husvagn. Kabi 390 tillverkades 1981 av MDY Produkter i Linghem öster om Linköping men succén uteblev och projektet togs snart ur produktion.
KALIX: Produkt från 1960-talet i glasfiberarmerad plast från Kalix Husvagnar. Modellen från 1965 kallades Wig-Wam.
KARLSKOGA: Udda vagn från 1965 med dörren bak. Den hette Karlskoga Family B70. Produktionen upphörde tre år senare.
LBE: Se Öggestorp.
LINDHE: Tillverkades av R Lindhe i Göteborg. 1957 fanns den i två modeller, Minor och Regent. En billigare variant hade utvändig klädsel i masonit och kostade från 3 100 kronor.
MAXMIN: Hopfällbar vagn som lanserades 1994 av Nilcon MaxMina utanför Göteborg. Den var 5 m lång och 1,3 m hög som hopfälld. Priset var satt till 230 000 kronor.
MEK. KONSTRUKTIONER: Företag i Karlstad som levererade ritningar och byggnadsbeskrivning till en husvagn för de som ville snickra själva.
MELLÖSA-VAGNEN: Konstruktion från Paul Svenssons Snickeriverkstad i Mellösa, norr om Flen. Vagnen från 1964 kunde köpas färdig eller som byggsats.
MHF-TRAILERN: Även denna var en ritningskonstruktion för de som ville bygga husvagn på egen hand. Projektet härstammar från 1950-talet.
MYRAN: Som namnet antyder, en liten vagn på 3,2 m från Special-Karosser i Dorotea som påminde om Polar 300. Den tillverkades 1993–1994 och kostade 89 000 kronor.
MYRBY: Tillverkades av Myrby Snickeri i Enköping och fanns i åtta olika modeller vid starten 1959. Den minsta hette Myran I, var 2,45 m lång och kostade 2 000 kronor. 1961 byttes namnet till Trimab. Då såldes 122 vagnar, året därpå 141 stycken och företaget hamnade som trea på den svenska försäljningstoppen. Sedan gick det utför och tillverkningen upphörde 1966.
NORDIC: Byggdes 1980–1981 av Cabby på uppdrag av Husvagn-Svensson. Modellen 471 DL kostade 38 800 kronor. Nordic blev också namnet på en svensk husbil som tillverkades i Kristinehamn från 1990, gick i konkurs 2023 och som numera tagits över av KABE.
NORRLANDSVAGNEN: Började byggas i Bygdsiljum utanför Skellefteå 1961. Från 1965 satsade de på en 3,75 m lång modell som hade prislappen 8 900 kronor. Produktionen upphörde 1971 men företaget tillverkar fortfarande personalvagnar.
NOSSEBROVAGNEN: Se BOCA.

NYCAB: Företag som tillverkat båtar började också producera husvagnar av boggimodell med glasfiberarmerad plast. 1974 tog de över rättigheterna till Favorit-vagnen från Electrolux.
OK-BIVA: Husvagn från 1975 som fanns i två olika storlekar: en på 4,08 m och med ett pris på 16 250 kronor, samt en större modell på 4,7 m för 18 200 kronor.
OLOFSFORS: Kommer från Olofsfors bruk utanför Nordmaling i Västerbotten. Det tillverkades två versioner på 1960-talet: P600 och P650.
OPIO: Hette från början Stjärnvagnen och började framställas 1964 i Latorpsbruk utanför Örebro. Så småningom ändrades namnet till Opio efter ägaren Osby Pumpindustri. Opio 600 var klassiskt äggformad efter förebilden SMV. 1970 togs tillverkningen över av Ronneby Husvagnar men fyra år senare slutade verksamheten med en konkurs.
ORUST: Vagn från 1966 som gjordes av Intermittent i Ellös på Orust. Den var 4,05 m lång, fanns i tre olika planlösningar och kostade cirka 12 000 kronor.
PARADIS: Producerades 1963–1964 i Trosa. Två modeller fanns: 2,5 m lång för 5 650 kronor och 2,7 m för 6 500 kronor. Företaget tillverkade också manskapsbaracker.
PARANT: Från Åsele Trä och Metall i Åsele i Västerbotten. De hade en modell kallad O.F.3 som var 3,75 m lång, men den försvann snabbt från marknaden.
POLAR: Lanserades 1964 som en riktig vintervagn med dubbla fönster och värmesystem. 1966 byggdes en ny fabrik i Dorotea och antalet modeller utökades med bland annat lyxvagnen Ambassadör. Tillverkade under en tid även det finländska märket Solifer. Än i dag skapar de åretvagnvagnar av högsta kvalitet för de riktigt kräsna.

RESVIL: Vagnar från Wanners Snickeri & Karossfabrik i Lidköping. 1961 hade de en 3,24 m lång modell till priset av 4 200 kronor. Under 1960-talet kom fler varianter som Standard, Special och Komfort. När verksamheten upphörde 1972 hade de tillverkat omkring 50 husvagnar.
RH-TRAILER: Från R Håkansson i Eringsboda i Blekinge; lanserades redan 1948. Midget var 2,7 m lång, hade kaross i marinplywood och kostade 2 850 kronor år 1957. Efter många modellbyten lades serieproduktionen ned och från 1972 byggdes bara vagnar på beställning.
RMS: Härstammar från Skultorp söder om Skövde. De byggde vagnar 1964–1966. Junior var 2,55 m lång och kostade 4 200 kronor. Senior var två dm längre och kostade en tusenlapp extra. 1966 satsades det på modellerna Conti och Continental, men de fick lägga ner verksamheten.
ROHAB: Ronneby Husvagnar AB byggde Opio från 1970 vid en fabrik där de kunde producera 60 enheter i månaden. De gjorde flera olika modeller och införde en femårig vagnskadeförsäkring efter mönster från Volvo, men efter fyra år gick verksamheten i konkurs.
ROWA: Se Campman. Totalt tillverkades tio exemplar av vagnen från 1967. Den hade en längd på 4 m, samt sittgrupper både fram och bak med kök och toalett i mitten. Pris 11 500 kronor.
SAABO: Detta var personbilstillverkaren Saabs försök att slå sig in på husvagnsmarknaden. Den 2,74 m långa vagnen var lätt för att kunna dras av motorsvaga bilar som exempelvis deras egna Saab-modeller. Prislappen låg på 5 825 kronor och den tillverkades 1964–1967.

SELGS: Vagn från 1960-talet som liknade klassikern SMV 10.
SIGAM: Företag i Bromma som byggde en hopfällbar husvagn omkring år 1960. Senare blev de importör av norska Bjölseth som de sålde 31 exemplar av 1965.
SMV: Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro var Sveriges största husvagnstillverkare under 1950- och 1960-talen och skapade bland andra den klassiska äggmodellen, SMV 6. Serietillverkningen upphörde 2010 men företaget lever vidare med service och reparationer av vagnar.

SMÅLANDIA: Var från början en brittisk Sprite-vagn som tillverkades av Sävsjö, men som döptes om till Smålandia 1985. Då lanserades tre modeller: 450, 500 och 562 som kostade 54 400, 64 400 och 73 900 kronor. Fem år senare blev varumärket en serie i Sävsjös utbud och 1991 försvann de helt som Smålandia.
SMÅLANDSVAGNEN: Lanserades 1985 i Tenhult av två bröder som arbetat på Öggestorp. De byggde två modeller: 525 och 600 som hade högt pris på marknaden eftersom ett effektivt men dyrt isoleringsmaterial användes. Efter flera konkurser och ägarbyten lades verksamheten ner 1995.

STIGOLETTE: Tillverkades av Karlssons Plåtslageri i Uppsala. 1960 hette modellen 60-2 som hade en längd på 3,2 m och kostade 2 950 kronor.
STIL-MASTER: Började framställas av Hilding Karlssons Mek i Umeå 1963 efter tre års förberedelser. Det var en vagn med
säregna linjer i fronten, och panoramafönster. Längden var 3,8 m och priset 7 500 kronor. 1969 flyttades verksamheten till Kälane i Jämtland men produktionen lades ner året efter.

STJÄRNVAGNEN: Se Opio.
SUN-WEST: Tillverkades i Hallsberg från 1961 och för 7 200 kronor fick kunderna en 4,2 m lång vagn med bland annat värmesystem, vilket var ovanligt på den tiden. Men verksamheten gick i konkurs och överfördes till ett företag i Lycksele som byggde några få exemplar 1965.
SVELAND: Konstruerades av Bengt Bengtsson i Örkelljunga i ett försök att skapa den perfekta husvagnen med dubbelfönster, vattenburen värme och god isolering. Totalt tillverkades cirka 500 vagnar under åren 1971–1981 (i England) för den svenska marknaden.
SWEDIMA: Byggdes i slutet av 1950-talet i småländska Urshult, av firman med samma namn. Den var 2,63 m lång och kostade 3 500 kronor år 1959.

SÄVSJÖ: Bildades när brittiska CI ville etablera sig i Sverige för att bygga Sprite-vagnar med högre kvalitet för den skandinaviska marknaden. Den första vagnen rullade ut från fabriken 1976, men efter några år med svårigheter slogs Polar och Sävsjö ihop och tillverkningen flyttades till Dorotea. Sävsjö upphörde 1997.
TEMPO: Tillverkades 1960–1962. Modellen Comfort 12 hade en längd på 3,6 m, vägde 450 kg och kostade 5 750 kronor första året.
TRELLEBORG: Skapades av Malmö Flygindustri och byggdes av Trelleborgsplast 1964–1965. Den var rikligt utrustad men dyr. För priset på 25 800 kronor fick kunderna på den tiden fyra SMV-vagnar. Det blev nobben av marknaden och tillverkningen lades ner.
TRIMAB: se MYRBY.
TRIPP: Hopfällbar vagn från slutet av 1950-talet, byggd av AB G Heurlin & Co i Stockholm. Att montera tak och väggar av tältduk skulle enligt tillverkaren ta fyra minuter. 1958 kostade en Tripp 1 650 kronor.
UVI: Modellen 650 tillverkades av Umeå Vagnindustri 1966 och efterliknade SMV 10. Den var 3,78 m lång och kostade 7 150 kronor.
VÄRÖ: Karosserifabrik norr om Varberg byggde en 3,18 m lång vagn i början av 1960-talet. Den kostade 5 500 kronor och hade modellbeteckningen 1. Någon efterföljare blev det inte.
VOLVOVAGNEN: Var ett slags tillbehör till personbilen Volvo 444, en hopfällbar vagn som tillverkades av Linells i Braås, i Växjö kommun. 1957 kostade den 2 300 kronor men det byggdes bara 53 exemplar.

WUCO: Kom till när en firma skulle importera Borgward-bilar till Sverige efter andra världskriget. För att bredda utbudet byggde de även eldrivna mopeder och tunga lastvagnar som någon kom på att de kunde sova i, så det blev husvagnar i stället. Totalt blev det omkring 130 vagnar under 1940- och 1950-talet.
YBO: Byggdes av Lindströms Husvagnar i Ystad i mitten av 1960-talet och ansågs vara riktigt lyxig. 1967 producerade de en 5 m lång vagn med prislappen 17 800 kronor. 1971 togs tillverkningen över av Fritidsbostäder i Everöd nära Kristianstad, men tre år senare gick företaget i konkurs.
YNGSJÖVAGNEN: Skapades 1959 på Heides Karosseriefabrik i skånska Yngsjö som startade med att bygga hästvagnar på 1920-talet. De satsade på olika modeller, bland annat med hjälp av 1,22 m långa väggelement som sedan sattes ihop. Vagnarna hade rykte om sig att vara av hög kvalitet, men produktionen upphörde i början av 70-talet.
ÅTM: Var något för den händige – från tillverkaren i Åsele i Västerbotten. Det var en vagn utan fönster som köparen skulle fixa till och inreda själv. En 4,97 m lång konstruktion som kostade från 19 665 kronor 1980.
ÄSS-VAGNEN: Se Fjällvagnen.
ÖGGESTORP: Hette först LBE när Bertil Nilsson började bygga egna vagnar 1963 efter att ha arbetat på KABE. Han döpte sedan märket efter orten där de byggdes (som är grannby till Tenhult). Genom åren var Comfort, Drabant, Regent, Baron och Colibri populära modeller. 1995 gick företaget i konkurs.











