På utställningen visas Europas produktion av mikrobilar från åren 1954 till 1965. Fast även Lennart Carlssons Reliant Ant från 1987, som är en gigant i jämförelse med övriga utställda mc-bilar. Arvika Fordonsmuseums temautställning startade med ett besök av MC-bil klubben.
Invigde gjorde ordförande Anders Johnsson, klädd i en tjusig hemstickad Messerschmittröja. Motivet? Hans egen KR 200
Export. En klassisk representant för det som kallas mc-bil.
– Det här är en riktigt bra utställning. Jag är imponerad av hela museet, säger Anders.

Två gånger per år är det temadags på fordonsmuseet i Arvika. Tidigare har det varit Saab, Volvo, europeiska bilar, USA-, öststats- och polisbilar, samt bilar som egentligen inte finns och sist men inte minst camping. Initiativtagarna till nuvarande utställning är Inge Karlsson från Finnebäck och museiintendent Kalle Evrell. Inge är en känd profil i MC-bilsverige och han ställde ut sina tre Messerschmitt.
– Jag har i flera år velat göra en sådan här mikrobilsutställning. Jag tycker de är så härligt udda de här bilarna. Det här är det största antalet fordon vi har haft på en temautställning på fordonsmuseet, säger Kalle Evrell.

I hallen finns flera exemplar av Heinkel, BMW Isetta och välkända Messerschmitt Kabinenroller, bland annat den ovanliga roadsterversionen KR 201 från 1958. Tommy Duvefelts BMW 600 från samma år är med sina fyra hjul en limousin i jämförelse. Den är storasyster till den vanligare BMW Isetta 300 och påstås vara bäddbar.
– Fast hur det ska gå till har jag ingen aning om, nämner Tommy.
Han har haft sin BMW sedan 2019. 600 kubik och 19,5 hästkrafter räcker för en marschfart på 70 km/h.
– Den går stadigt på vägen och är ganska tyst.
Inge Karlsson gillar det mesta när det gäller mc-bil och har varit medlem i klubben i princip sedan start. 345 veteran- och mopedrallyn har det blivit för honom.
Två av hans utställda Messerschmitt är kopior av den ovanliga KR 200 Sport, (1955 och 1958). Ett enda originalexemplar av KR 200 Sport finns kvar och den står i Moskva. 1953 kom första modellen av Messerschmitt KR, (vilket står för Kabinenroller). Den tillverkades i västtyska Regensburg i ett flertal versioner och utföranden. Från start hade Messerschmitt en 175 kubiks tvåtaktsmotor av märke Sachs (KR 175). 1955 förstorades den till 191 kubik och fick beteckningen KR 200.
– Det är 70 år sedan försäljningen av Messerschmitt KR startade i Sverige, poängterar Inge och tillägger att Sigurd Höglund hette han som sålde dem här i Arvika.
Många av de utställda fordonen är idag rariteter. Bland annat den sällsynta och fyrhjuliga Messerschmitt FMR Tg 500 ”Tiger”. Fordonet på plats är en kopia, tillverkad av Peter Duvander i Skåne.

Järker Tenggren från Trollhättan visar å sin sida upp två verkligt udda maskiner: en Velorex från 1959 tillverkad i Tjeckoslovakien och en brittisk Scootacar Mk 2 från 1965. Modellen gjordes i 200 exemplar och Järkers är för närvarande det enda i Norden. Det var Järker som 1981 startade MC-bil klubben till-sammans med kompisen Lars Gustafsson. Intresset vaknade när han skulle skaffa motorcykel, men fastnade för något annat. En Fuldamobil.
– Jag blev förälskad eftersom den var så fruktansvärt ful att den blev snygg.
Flera av medlemmarna berättar om många och långa resor i sina pyttefordon.
– Jag har kört 123 mil på 32 timmar en gång, säger Anders Johnsson, ordförande i klubben sedan 1988 då de slogs samman med den svenska Messerschmittklubben (som grundades av Anders tio år tidigare).

Just den här dagen, på museet, är det exakt 50 år sedan han köpte sin första Messerschmitt.
– Det är Messerschmitt livet ut för mig. För vägkänslans skull, den är oerhört direktstyrd med sina 0,3 rattvarv mellan maxlägena, men också för att den gör människor glada.
Men förutsättningarna för samlarna har ändrats, konstaterar Anders.
– Det här var en fattigmansbil från början, men priserna har blivit väldigt höga.
Avslutningsvis bjussar Gunnar Sjölin från Västerås på två ovanliga mikrofordon: en Kleinschnittger F 125 från 1954 och en
Goggomobil Coupe (1965). Den förstnämnda väger 160 kg och startas genom att dra i ett handtag kopplat till kicken.













