Nyheten att straffskatten (malus) på husbilar skulle slopas gjorde många glada förra året. Malus infördes 2018 för att få bilköpare att välja fordon med alternativa bränslen – men husbilsköpare har inget annat alternativ eftersom i princip alla husbilar drivs av diesel. Alltså hade den upplevts som missriktad av husbilsägare och branschen i stort.
Två av de som gladdes var Åsa och Inger. Tillsammans äger de en Eura Mobil av 2024 års modell som de köpte för drygt ett år sedan.
– Den spontana tanken var först ”gud vad bra”, säger Åsa.
Men så läste hon på lite och blev fundersam. Hon vågade inte lita på att skatteminskningen skulle bli så stor som utlovat. Det var nämligen inte bara malus som skulle försvinna, utan också karensen på fyra dagar vid avställning som gällde alla nya husbilar med en fordonsskatt över 4 800 kronor om året. En förmån som Åsa och Inger utnyttjat ofta.
– Då tänkte jag ”vi får se om vi tjänar på det”. Jag jobbar, så vi är bara ute på helgerna när jag inte har semester. Resten av tiden har vi haft husbilen avställd, nämner Åsa.
Hon arbetar som IT-ansvarig medan Inger är pensionär sedan några år tillbaka. De är både ovanliga och samtidigt vanliga som ägare. Ovanliga på det sättet att de är två kompisar som har en husbil tillsammans. Vanliga eftersom de gjort en klassisk husbilskarriär.
Den första bilen köpte de 2021, en fem år gammal Adria plåtis med en fordonsskatt på cirka 6 000 kronor om året. Till en början betalade de skatten rakt av, sedan fick de tips om att ställa av plåtisen när de inte var ute och reste. Där och då gällde 15 dagars karens, så gjorde de många småturer fick de betala för en hel del dagar när husbilen i själva verket inte användes. Ändå tjänade de på det.
– Det var inga konstigheter. Jag gillar att ”föra bok” och kunde konstatera att vi betalade för drygt dubbelt så många dagar som vi faktiskt var ute, konstaterar Åsa.

Efter ett tag tröttnade de på att krocka med varandra i det lilla utrymmet och började se sig om efter ett större fordon. Ganska snart sprang de på sitt drömfordon på en mässa, en relativt liten alkovbil som rymde en härlig u-soffa och långbäddar. Tre år efter att de gett sig in på husbilsmarknaden köpte de så sin första nya husbil, en Eura Mobil Activa One 650 HS. De döpte den till Fridolf eftersom den är så kort och kompakt (efter seriefiguren Lilla Fridolf, red.anm.).
– Årsskatten blev så klart mer än dubbelt så hög, drygt 15 000 kronor, men å andra sidan fick vi bara fyra dagars karens, berättar Åsa.
Hon fortsatte att föra noggrann bok. De använde husbilen mer och mer. Men tack vare den korta karensen behövde de bara betala för fyra dagar då Fridolf stod still under 2024. Så togs malus bort och de var båda nyfikna på vad det skulle innebära för dem.
– I februari kunde vi konstatera att skatten sjunkit till cirka 4 400 kronor. En otrolig sänkning, tolv kronor per dygn i stället för 42 kronor, men frågan kvarstod: Hur skulle det bli i slutänden?
FAKTA
Namn: Åsa Thulin och Inger Eklund
Ålder: 54 och 66 år
Yrke: IT-ansvarig respektive pensionär
Bor: Stockholm
Husbil: Eura Mobil Activa One 650 HS (2024)
I våras blev det säsongspremiär ute på vägarna – med den nya, lägre skatten. Efter de två första helgresorna gick Åsa in och tittade på ”Fordonets skulder” hos Transportstyrelsen. Till sin stora förvåning kunde hon räkna ut att de nu fick betala 49 kronor per dygn i fordonsskatt.
–De var till och med dyrare än det varit innan. Märkligt!
Åsa skrev till Transportstyrelsen och frågade hur det kom sig. Till slut fick hon ett svar som förklarade allt. Så här skrev myndigheten:
”Ni har en årsskatt på 4 419 kronor, gränsen för att fordonet ska beskattas utifrån dygn är 4 800 kronor per år. Ni har alltså inte längre dygnsbeskattad fordonsskatt och ni betalar för hela kalendermånader, oavsett hur många dagar fordonet varit avställt.”
Skatten hade alltså blivit ”för låg” för 15 dagars karens. Nu är det nämligen en månad som gäller. Det räcker med andra ord att de är ute en dag i månaden för att de ska få betala full skatt.
–Vi kan sluta ställa av och på bilen, för det tjänar ingenting till, konstaterar Åsa.
Om de fortsätter att använda husbilen lika mycket som tidigare år under mars–november, kommer den reella skattesänkningen under året att bli 300 kronor, trots att den årliga skatten sänkts med 10 650 kronor.
– Det är klart att vi är glada för att vi får betala mindre, men så värst stor skillnad blev det inte, säger Åsa.
De sammanfattar sina känslor efter skattesänkningen som knappt gav mer kvar i plånboken i ett enda ord: snopet.
Båda är noga med att poängtera att de inte är arga eller upprörda över att skatteskillnaden blev så låg. Men de har svårt att förstå varför inte husbilar kunde ha fått behålla den kortare karensen vid avställning.
– Varför kan vi inte få ha fyradagarskarensen, vi rullar ju inte i veckorna?
BAKGRUND MALUS OCH AVSTÄLLNING
• Från och med 2018 betalar ägare till nya fordon med höga utsläpp en förhöjd fordonsskatt, så kallad malus, i tre år från det att fordonet registrerats.
• För att minska skatteeffekten för husbilsägare justerades karenstiden 2021 vid avställning till fyra dagar för husbilar med en fordonskatt över 4 800 kr/år. Då behövde många i princip bara betala skatt för de dagar då husbilen användes.
• Förra året beslutade riksdagen att husbilar skulle slippa malus. Från och med 1 februari 2025 började det nya regelverket gälla. Då togs också karensen på fyra dagar vid avställning bort. Nu är karensen 15 dagar för husbilar med en skatt på över 4 800 kr/år och 30 dagar för de med lägre skatt.
SÅ HAR ÅSA OCH INGERS FORDONSSKATT FÖRÄNDRATS
| Husbil | Skatteår | Årsskatt | Debiterad tid | Faktisk tid | Dags/månadskostnad | Faktisk årskostnad |
| Adria plåtis 2017 | 2023 | 6 205 kr | 145 dygn | 58 dygn | 17 kr/dygn | 2 326 kr |
| Eura Mobil 2024 | 2024 | 15 071 kr | 87 dygn | 81 dygn | 42 kr/dygn | 3 640 kr |
| Eura Mobil 2024 | 2025 | 4 419 kr | 9 månader | – | 369 kr/mån | 3 320 kr |
Fotnot: För 2025 har Åsa och Inger uppskattat att de kommer att ha husbilen påställd i nio månader. Det lönar sig inte att ställa av och på den under perioden då de använder den, mars–november.










