Modellnytt 2026 (del 1)

Publicerad: 2025-10-16   Uppdaterad: 2025-10-16
Då var det dags att välkomna ett nytt modellår. I fjol var det stort fokus på offroadrelaterade husbilar med fyrhjulsdrift. Vad ligger i startgroparna för husbils- och husvagnsbranschen till 2026 och vilka tillverkare står för det mesta och det bästa inom klassificeringen nytänkande?

Eftersom långt ifrån alla varumärken har lanserat sina nya modeller eller upp-dateringar blir Husvagn & Campings gissning att det blir gott & blandat i form av mångfald som gäller denna gång. Det vi har sett och hört så här långt tyder på det. Här presenterar vi den första delen av 2026 års nyheter. Nu kör vi!

WEINSBERG HUSVAGN

Weinsberg husvagn 480 QDK
Här ses den främre interiören av barnkammarvagnen 480 QDK
…och här den bakre i samma vagn. HÖGER: Marmorliknande bakvägg i hygienutrymmet. 

VAGNSERIE MED NY DESIGN

Med sin moderna design och smarta konstruktion är CaraOne en finfin introduktion till husvagnscampandets värld. Nu dessutom med ett helt nytt utseende där designförändringar har skett både in- och utvändigt. I exempelvis hygienutrymmet ses nu kombinationen – elegant marmordesign med stiliga accenter – vilket i sin tur betonar det moderna och hemtrevliga helhetsintrycket. 

Själva bodelen består av ett fräscht färgkoncept. Särskilt iögonfallande är den separata ljuspanelen i vagnens övre del. Något som får ses som en verklig höjdpunkt med inbjudande karaktär. Nyheter i exteriörpaketet är släta sidoväggarna i vitt. 

Givetvis finns även dragstångsskydd och aluminiumfälgar. Som helhet genomsyras instegsserien av högkvalitativt hantverk, genomtänkta och robusta detaljer vilket säkerställer både hållbarhet och komfort. 

Totalt finns elva planlösningar: 390 PUH (nedfällbar taksäng), 390 QD (tvärställd dubbelsäng), 400 LK (bäddbar dinett och våningssäng), 420 QD (tvärställd dubbelsäng), 450 FU (fransk säng), 480 EU (singelbäddar), 480 QDK (tvärställd dubbelsäng och våningssäng), 500 FDK (fransk säng och våningssäng), 540 EUH (singelbäddar och nedfällbar taksäng), 550 UK (fransk säng och våningssäng) och 550 QDK (tvärställd dubbelsäng och våningssäng).


MCLOUIS HUSBIL

McLouis husbil
Mörk kulör gäller vid trädetaljerna. Notera även de nya armstöden. 
Fler än två i fordonet, då är det bara att fälla ned taksängen. HÖGER: Ny, cool front för Nevis med panoramavindruta. 
Skivan under garderoberna kan vridas fram och bli till frukostbord.

UTVECKLING OCH INNOVATION

Den italienska husbilstillverkaren markerar stor utveckling av 800-serien som behåller varumärkets särpräglade charm och identitet samtidigt som den anpassar sig till aktuella trender inom stil och inredning och introducerar nya, toppmoderna tekniska lösningar. Här gäller sex halvintegrerade fordon (Mc4) och fyra helintegrerade Nevis.

Interiört ses uppdateringar inom förfinade utrymmen med känsla för detaljer, där innovation resulterar i smarta lösningar, förbättrad prestanda och ny teknik (med bland annat intelligent dubbelbatterihantering). Vad sägs exempelvis om sängbord som fälls ut under garderoberna på modellerna med centrerad dubbelsäng. Denna typ av sänglösning har även el-justerbar funktion. 

Nevis har fått en helt ny design av frontpartiet med LED-strålkastare och panoramavindruta. Konceptet ger utmärkt sikt och gör att föraren upptäcker eventuella hinder bättre än tidigare. De byggs på Fiat medan halvintegrerade Mc4 finns både som Fiat och Ford. Den sistnämnda serien har också fått ett nytt ”ansikte” samt ny exteriör grafik.

Hela 800-sortimentet har även ny bakstam med full LED-belysning. Detaljmässigt gäller kompressorkylskåp (158 liter), Isofix blir standard över hela sortimentet, nya komfortstolar har applicerats i Mc4/Nevis, alla yttre ramar (entrédörr, garageportar) kommer att vara svarta. Det har även tagits fram armstöd (som även fungerar som nackstöd) till sittgrupperna. Till sist har 300-serien också uppgraderats med ny standardutrustning och förbättrad komfort för att ge ännu trevligare känsla ombord.


DETHLEFFS HUSVAGN

Dethleffs
Barnkammarvagnen 480 QLK inom serien c´joy.
Minstingen inom c´go – 475 EL. HÖGER: Tvärställd dubbelsäng, våningssäng och dinett finns i c´go 495 QSK.

INSTEGSSERIERNA UPPGRADERAS

Den tyska tillverkaren uppgraderar sina instegsserier c’joy och c’go med ett omfattande utrustningspaket och samtidigt får de tilläggsnamnet Active. 

Generöst utrustade husvagnar till ett attraktivt pris. Där har ni definitionen av de nya modellerna som Dethleffs adderar till sin digra sortimentportfölj. Alla får ökad totalvikt för bättre lastkapacitet och varmvattensystem som standard. Dessutom ingår praktiska USB-laddningsportar på spotlightskenorna, myggnätsdörr, större takfönster, extra belysning i vagnarnas vardagsrum och bäddbreddningssystem för att nämna ett axplock. I och med denna standardutrustning sparar kund upp till 64 900 kronor, jämfört med att köpa de olika komponenterna separat. 

Tre layouter erbjöds för c´joy Active: 420 QSH och 480 FSH (båda har tvärställd dubbelsäng) samt barnkammarvagnen 480 QLK med upp till sex sovplatser. I övrigt bjuder trion på ljus trädekor, ny tygdesign och en modern look med bland annat svarta inredningsdetaljer. Activeversionen av c´go finns i fyra tappningar: 475 EL (singelbäddar), 495 FR (tvärställd dubbelsäng), barnkammarvagnen 495 QSK samt 525 KR med upp till sju sovplatser. Dessa har 7-zoniga kallskummadrasser, aluminiumfälgar och säkerhetsdrag. Även här gäller ljus, hemtrevlig atmosfär med en stilfull touch. 


HOBBY HUSBIL

Solenergisystem på taket som består av 2 x 130 W. HÖGER: 600 FT mäter 599 cm och har en totalvikt på 3 500 kg.

FRAMTAGEN FÖR FRICAMPARE

Hobby har tagit fram en specialmodell – ONTOUR VAN Solaris 600 FT – för alla som älskar att fricampa och inte nödvändigtvis behöver tillgång till elstolpe varje dag. Med det kraftfulla solcellssystemet 2 x 130 W (Büttner Dometic) och ett 100 Ah Super B-litiumbatteri är resenärerna självförsörjande i upp till fyra dygn. Tack vare de omfattande utrustningspaketen HobbyKomplett och Solaris Edition finns allt ombord och du reser hållbart.

Här ingår bland annat lackerad stötfångare och hasplåt, extra eluttag, markis, diverse assistansfunktioner, kompakt hygienutrymme med dusch, kompressorkylskåp, stämningsbelysning och uppvärmd spillvattentank. Fordonet byggs på chassi från Citroën med manuell växellåda som standard (automat som tillval) och har tvärställd dubbelsäng.


EURA MOBIL HUSBIL

Eura Mobil
Face-to-face i Xtura.
Eura Mobil Integra Line GT och Profila T Freestyle
Helfräcka Integra Line GT, nu i grå mundering. HÖGER: Halvintegrerade Profila T Freestyle – en ny duo.

GÖR SUCCÉ I GRÅTT

Den tyska premiumtillverkaren serverar en hel del i godispåsen inför modellår 2026. Vi börjar med den spännande, fyrhjulsdrivna äventyrsbilen Xtura som får dieseldriven vattenburen värme (Timberline). Dessutom gäller två ”värmare” – en för golv och en för väggarna. Nya magneter har tillkommit på hygienutrymmets dörr och uppvärmda hyttstolar är numera standard. På listan över tillval noteras två nya produkter: extra säte (resenären åker bakvänd) samt ytterligare batteri placerat bredvid det ordinarie. Profila T Freestyle är i sin tur en duo 3,5-tonsfordon (726 EF och 726 QF) för fyra personer som levereras med MB-chassi (170 hästkrafter och automat), 150 kg lägre tjänstevikt (exklusive markis), grå hyttlackering, tunnare fiberglas och 80 Ah litiumbatteri.

Serien Integra Line GT tillverkas nu endast i grått och kan beställas med eller utan nedfällbar taksäng. Värme bakom duschväggen och nödbroms via kamerafunktion har tillkommit. 

– Integra Line GT gjorde formidabel succé i den grå färgen som kompletterar den i övrigt klassiskt moderna inredningen varvid beslut togs att den bara kommer att säljas som grå version, meddelar den svenska importörens vd, Joakim Norberg. 

Till sist. Det sker inga förändringar i deras sortiment av plåtisar. Inom alkoverna försvinner Activa One 690 HB och 690 VB.


KARMANN HUSBIL

Karmann
Davis finns i en mängd olika tappningar och i längder från 541 till 636 centimeter. HÖGER: Gröna inslag på soffgruppen.

GÅR DEN GRÖNA VÄGEN

I sedvanlig ordning sker inga monumentala förändringar hos plåtisspecialisten Karmann. Men lite nytt har de att förmedla och de går den gröna vägen. Tanken är nämligen den att den gröna kulören ska sända signaler som speglar hälsosamt, fräscht, vitalitet, lugn och frihetskänsla.

Färgen har hursomhelst hamnat på såväl skåpluckor som klädsel i deras storsäljande serie Davis som är uppdelad på fem Trendstyle och sju Lifestyle (som Husvagn & Camping bland annat har provkört i denna utgåva). De förstnämnda byggs enbart på Citroën Jumper. Serien Dexter tillverkas i gengäld både på Fiat (där 635-modellen är ny) och Ford (560 4×4) och där finns numera klädsel i både ljust och mörkt konstläder. 


KNAUS HUSBIL

Knaus husbil
Boxtime med elegant strajpning. HÖGER: Komfortmadrass i Boxlife Platinum Selection.
Stilfull inredning i nya Boxtime. HÖGER: Utfällbar skärbräda och kylskåp i ståhöjd i Boxlife Platinum Selection.

LÄTTARE OCH SMARTARE PLÅTISAR

I sedvanlig ordning har det hänt en hel del inför 2026. Med nya Boxtime presenterar Knaus en genomtänkt plåtis som kombinerar lättviktskonstruktion, funktionalitet och modern komfort. Serien kännetecknas av sitt dynamiska utseende, sitt högkvalitativa och detaljerade utförande samt sin välutvecklade värme och isolering, något som ger utrymme för ett modernt, mobilt campingbehov.

Grunden för detta är nyutvecklade Light Weight Technology, där det används högkvalitativa material som säkerställer goda isoleringsvärden, hög stabilitet och temperaturbeständighet. Med andra ord: lättare, tystare, mer hållbar – som nu även är 100 procent återvinningsbar. Materialet med slutna celler absorberar stötar effektivt, skyddar möbler och struktur samt minskar märkbart vibrationer. Tak och golv är tillverkade i ett stycke. Väggpanelen isolerar inte bara mot värme och kyla, utan minskar även buller med upp till 3 decibel. 

De smala väggskåpen ger bättre rymd i bodelen (cirka 7 centimeter mer rörelsefrihet mellan kök och toalettutrymmet). Vikten är också ett plus i kanten: Boxtime 600 MQ är exempelvis 60 kg lättare jämfört med liknande modeller på marknaden. Serien finns i fyra utföranden: 540 MQ, 600 MQ, 630 ME och 630 MX där den sistnämnda, utmärker sig med en bakre elektrisk justerbar säng. Denna bäddlösning finns även som tillval i övriga modeller. Givetvis gäller högkvalitativ EvoPore HRC-madrass. 

Mångsidiga Boxlife består å sin sida av fem modeller: 540 MQ, 600 MQ, 600 DQ, 600 ME och 630 ME. Här gäller bland annat tekniska höjdpunkter som dieselvärmare och den innovativa, utdragbara sittbänken. Även här finns den höjdjusterbara sängen att tillgå som tillval. Vidare noteras hygienutrymme med vridbar duschvägg samt kompressorkylskåp i köket.

Vill du ha lite mera lyx? Ja, då finns även samma serie med tillägget Platinum Selection. Kort och gott handlar det om mer utrustning och dito komfort. Bland annat ingår insektsdörr, elektriskt insteg, EasySpace (förarhus med fasta hyllor) och regnränna ovanför entrédörren. En integrerad bäddmadrass ger extra sovkomfort, och den isolerade spillvattentanken kan användas även vid kallare temperaturer utan problem. Flera eluttag ger maximal flexibilitet – och med markis som standard blir även platsen utanför fordonet ett trivsamt utrymme. Här ingår även en exklusiv klädsel: Natural Stone.

Fotnot: Övriga modellnyheter för koncernen Knaus Tabbert presenteras i kommande utgåvor.


POLAR HUSVAGN

Polar husvagn
De tvärställda dubbelsängarna har blivit bredare och har nu el-funktion.
Polar husvagn
Hörntoalett – nu med dusch. Detta är en nyhet och ett tillval för 590 FWA/FWL. HÖGER: Black Edition 620 BSA har det omtyckta, vagnsbreda hygien-utrymmet.

BJUDER PÅ GOTT OCH BLANDAT

Husvagnstillverkaren Polar har de senaste åren skämt bort oss med ett fantastiskt nytänkande. Till 2026 inträffar följande. Först och främst sker förändringen att Blue Edition blir Black Edition med en kombination av svarta och blåa exteriöra detaljer – och där aluminium-fälgarna får samma kulörer. Interiört gäller Bluelines färgsättning. Serien tillverkas i fyra versioner: 590 FWA (fransk säng), 620 BSA (singelbäddar), 650 BQDA (tvärställd dubbelsäng) och barnkammarvagnen 730 FDCXA. 

Superlyxiga Chimera, som var ny i fjol, tilldelas nackkuddar med brodyr, nya handtag samt svart diskho. De ”vanliga” serierna Blue- respektive Blackline finns kvar som tidigare med alla planlösningar. Pelarstativ, induktionshäll/gasol blir tillval medan utdragbar bordskiva är numera standard i den sistnämnda serien. 

I övrigt: tillverkarens 650-vagnar blir tandemaxlade. De tvärställda dubbelsängarna växer till 150 centimeters bredd och utrustas med justerbar el-funktion. Badrumsdörrarna blir kraftigare. Som ett tillval kan dessutom 590-modellerna FWA/FWL utrustas med hörndusch. Något som har efterfrågats under en längre tid. 


LMC HUSVAGN

LMC husvagn
Minsta modellen 350 D har en totallängd på endast 479 cm. Cosy och känsla av vanlife interiört.

FLIRTAR MED ELBILSÄGARNA

Välrenommerade Lord Münsterland Caravan, i var mans mun LMC, har en liten, lätt och spännande husvagnsserie att visa upp – e:dero. Det handlar kort och gott om kombinationen minimalism och funktionalitet, vilket är perfekt för elbilsägare eller äventyrare som medvetet vill hålla ned såväl priset som vikten på ekipaget. Trions beteckningar är 350 D (tvärställd dubbelsäng), 400 C (tvärställd fransk säng) och 470 K (barnkammarvagn). Samtliga har en totalvikt på modesta 1 100 kg och är 223 cm breda. Två paket finns att tillgå och innehåller bland annat filtlådor, tyghängd garderob, kompressorkylskåp och markis. 


CARADO HUSBIL

Carado husbil
Nya Carado CV541 pro har sovutrymmet under det höjbara taket.
Carado plåtis
Den nya plåtisen har en unik planlösning, med sittgruppen längst bak. Förarhytt och bodel är som synes separerade.

UNIK PLÅTIS MED SITTGRUPP BAK

Carado uppgraderar hela programmet, men kommer också med en ”plåtis” med en unik planlösning. CV541 pro har samma mått som den tidigare CV540, men har en helt ny inredning. Mest iögonfallande är att förar- och bodel är helt separerade. En trappa med integrerade förvaringsfack leder till sovdelen under det uppfällbara taket. I trappan ryms också kylskåpet. Rymlig sittgrupp finns längst bak i bilen och under den är det gott om förvaringsutrymme. En hög garderob har plats för hängande kläder. Hygienutrymmet är kompakt, men har ändå utrymme för dusch tack vare ett uppfällbart handfat.

Varumärket utökar också sitt utbud av ”vanliga” husbilar med de nya modellerna T328 och V347 – den senare med en sidomonterad lyftsäng. Hopfälld sitter den mot väggen, men vid behov kan den fällas ner över sittgruppen. Sittgruppen kan i sin tur omvandlas till en extra sovplats. Mobilt internet finns som tillval för navigering, streaming eller distansarbete.


CARTHAGO HUSBIL

Carthago husbil
Nya vinkelsoffan i Chic c-line 4.9 LE är kortare än tidigare för att ge mer utrymme fram i bilen. HÖGER: Chic c-line 4.9 LE kommer med både Fiat- och Mercedes-chassi. 

NY GENERATION FRÅN PREMIUMTILLVERKAREN

Premiumtillverkaren Carthago kommer 2026 med en ny generation av den populära modellserien chic c-line. Det handlar om företagets flaggskepp och bästsäljande utbud. Bilarna tillverkas på både Fiat- och Mercedes-chassi, med två eller tre axlar och alla med AL-KO:s lågramskonstruktion. Helintegrerade chic c-line finns i sex planlösningar och totalt 14 modeller med en längd från 739 till 878 centimeter och totalvikter mellan 4,2 och 5,5 ton. 

Chic c-line 4.9 LE (734 centimeter byggd på Fiat eller 750 centimeter på MB-Sprinter), lockar säkert många besökare på höstens mässor. Modellen har en helt ny, kortare L-formade soffgrupp för att öka utrymmet och maximera passagens bredd. Den förlängda L-versionen finns fortfarande kvar som tillval. Hörnköket har ny arbetsyta med grå naturstensfinish och köksbänken fungerar både som visuell rumsavdelare och extra plats vid matlagning. Utvändigt gäller en rejäl ansiktslyftning för samtliga modeller: bland annat ny grill och dito dekor.


VOLKSWAGEN HUSBIL

Beach Camper är en hybridbil och ett alternativ för den som vill satsa på eldrift.

INTE HELT OVÄNTAT – HYBRIDHUSBIL

Volkswagen är sannolikt den enda vanliga biltillverkaren som satsat på ett eget husbilsprogram. Sedan tidigare finns några olika plåtismodeller på programmet, men nu kommer det också två varianter med fyrhjulsdriven hybridteknik. Det innebär i praktiken att du kan köra dem upp till 9,5 mil på el. Båda fordonen, California Beach och California Beach Camper, har olika tekniska lösningar. Beach är enklast och har egentligen bara ett uppfällbart tak med utrymme för övernattning, medan Beach Camper är en kompakt plåtis som kan dubblera som vardagsbil. Den är fyrsitsig, har ett utdragbart minikök bak och är bäddbar både i kupén och uppe på taket. Prismässigt finns Beach Camper från ganska precis 900 000 kronor.

Rulla till toppen