RETROSPECIAL: Retrovagnar – alternativ eller livsstil?

Publicerad: 2025-10-23   Uppdaterad: 2025-10-21
Visst är de gamla husvagnarna fantastiska? Kanske inte så stora eller särskilt rymliga, men oj så charmiga. Numera syns ett växande antal retrovagnar och det verkar som om det gamla är på väg tillbaka. Husvagn & Camping träffar entusiaster som aldrig skulle klara sig utan sina älsklingar. Så här bör du tänka om du funderar på att skaffa egen retrovagn.

Definitionen av en retrovagn är vanligtvis flytande även om de flesta associerar dem med rundade former som var vanliga på femtio-, sextio- och sjuttiotalen. På den tiden var de byggda i en aerodynamisk form långt mycket mjukare än dagens kantiga vagnar och dessutom var de små och inbjudande. Allt handlade om att få tältets alla möjligheter i ett hus på hjul för att förenkla för den växande skaran med campingfolk. 

1938 antogs den första semesterlagen i Sverige som gav anställda rätt till två veckors betald semester och 1951 ökades ledigheten till tre veckor om året. 1963 blev det fyra veckors semester och 1978 ändrades semesterlagen till fem veckors betald ledighet.

– Det måste ha varit en fantastisk känsla att vara ledig och ändå få betalt, säger Lennart Johansson som har två retrovagnar i sin ägo och föredrar de gamla vagnarnas charm framför moderna modeller från idag. De gamla husvagnarna har en helt annan design. Färgerna är mer tilltalande och de behöver inte nödvändigtvis vara i originalskick för att tilltala mig. 

Ingela Rolf, Opio 600 från 1965
Ingela Rolf trivs i sin Opio 600 från 1965. 

Att de ålderstigna  varianterna blir mer och mer vanliga syns på populära campingplatser under sommaren när det då och då dyker upp några riktiga praktexemplar från en svunnen tid. 

– Vi har haft vår vagn från 1965 i åtminstone 15 år och drar den enkelt efter Mustangen. Här finns allt som vi behöver på en liten yta och varför sträva efter mer, säger Ingela Rolf som besöker Nostalgiafestivalen i Ronneby och tillägger: 

–Det är underbart att bo mobilt där få saker kan gå sönder. Vi bor på en gård och det är alltid något som krånglar, saker som kostar pengar eller bara tar tid. Här kan vi vara lediga och njuta av husvagnslivets alla fördelar utan att det kostar skjortan. Jag älskar min husvagn!

De stilmässiga kännetecknen för en retrovagn är den tvåfärgade dekoren, i olika nyanser med ett färgband i pastell med vinröda, senapsgula eller mintgröna detaljer. Dessutom är fönsterna små i en rundad design som påminner om vagnen i övrigt. Beroende på hur den förvarats är mögelskador, fläckar och färgavvikelser vanliga interiört vilket ofta är orsaken till att äldre husvagnar renoveras invändigt. 

Sylve och Lena Jergefelt reser med en välskött Constructam Coral från 1969. HÖGER: Mycket av inredningen i familjen Jergefelts 56 år gamla vagn är original.

På så sätt får du en vagn med en inbjudande design där tyger, kuddar och golvbeklädnad känns rena och fräscha. Många är utsmyckade med blommiga och geometriska textilier, vilket var vanligt även när de var nya. 

Dessutom har bara ett fåtal av de äldre vagnarna toalett och många väljer att eftermontera en enkel campingtoalett för att slippa nattliga besök i servicehuset.

– Vi använder ett av skåpen vid entrédörren för att rymma en Porta Potti som behändigt ställs undan. Fördelarna med att inte ha så mycket faciliteter i vagnen är att vi slipper släpa med vatten fram och tillbaka. Vi använder dusch och toalett på campingen och diskar i servicehuset. 

I huvudsak använder vi husvagnen för att sova i och för att söka skydd från dåligt väder, berättar Ronny Andersson, som gärna semestrar i sin Opio 600L från 1969.  

Constructam Coral I från 1969
Läckert ljusinsläpp i fronten på en Constructam Coral I från 1969. Sylve Jergefelt myser inomhus. 

Att köpa retrovagn är som att investera i ett rullande kulturarv. Naturligtvis finns det utmaningar och risk för dolda fel, i synnerhet om vagnen stått oanvänd under långa perioder. Allra värst är de vagnar som förvarats utomhus där risken för fuktskador är stor. 

Det innebär att du behöver kontrollera fukt – använd en fuktmätare – och undersöka väggar, golv och tak liksom hörn och övergångar mellan vägg, fönster och dörrar. Det kan också vara smart att leta efter tecken på röta i träreglar, mögelfläckar på väggar och tak och spruckna tätningar. Ju billigare vagnen är desto större behov av renovering. Så brukar det vara, men det finns också fordon som fuskrenoverats där risken för obehagliga överraskningar är påtalande. Det kan också vara bra att kontrollera el- och gasolsystem.

Är varken el- eller gasolanslutningarna bytta så får du räkna med att behöva göra det innan du tar husvagnen i drift. Särskilt gasolsystemet bör besiktigas av en fackman och testas för att undvika läckage. Gamla spröda gasolslangar ska alltid bytas i förebyggande syfte. 

Glöm inte att kolla slangar, spis, kylskåp och eventuellt värmesystem som drivs med gasoluppvärmning. 

Benny och Gudrun Setthammar från Svedala använder en betydligt nyare vagn. En SMV 460 från 1992. Senare under sommaren åkte de på husvagnssemester till Sunne i Värmland. – Trots att vagnen är från början av 1990-talet är det trots allt ett veteranfordon, berättar Gudrun Setthammar. 

Lena och Sylve Jergefelt från Nässjö har en superfin Constructam Coral från 1969 som de hakar på efter sin Oldsmobile från 1958. Stundtals bara hemmavid, men också långväga när andan faller på. I sommar tog de ekipaget hela vägen ner till Ronneby i Blekinge. 

– Vi hade en mindre modell förut, men kände att vi ville kunna använda husvagnen också när vi åker på semester. Nu har vi har renoverat utvändigt, men interiört är den i huvudsak original. Till skillnad mot nya vagnar som väger betydligt mer är de gamla varianterna lätta och enkla att dra oavsett om du har en stor eller liten bil som dragfordon.

Tjänstevikten på Constructam Coral ligger på blygsamma 770 kg med en i allra högsta grad begränsad lastvikt (80 kg) vilket ger en totalvikt på 850 kg. Enkel att dra, men risken för överlast är överhängande. 

Välskötta vagnar drar många nyfikna blickar till sig på motorträffarna. 

Att bara lasta kylskåpet fullt med mat och sätta in en dunk med vatten så är maxlasten snudd på maximerad. 

– Det är kanske inte världens mest praktiska vagn, men ett otroligt charmigt veteranfordon. Det här är verkligen campingsemester på riktigt, säger Sylve Jergefelt. 

Medan många drar retrovagnar för historiens skull finns det andra som faller för dem av ekonomiska skäl. En snabb sökning på nätet visar att du kan hitta en fin Opio 600L från 1969 för bara 75 000 kronor. Det kan naturligtvis jämföras med Kabe Smaragd Grand från 1981 för 17 000 kronor eller en fantastisk SMV från 1964 för ynka 19 900 kronor inklusive förtält i original. Inga dyra grejer direkt. 

– Jag tycker att det är extra kul att många ungdomar köper en billig begagnad husvagn för att kunna njuta av campinglivet lite mer bekvämt, säger Jonas Nilsson som besöker Dalskärs Camping i Bergkvara söder om Kalmar. Hade jag inte haft tillräckligt med veteranfordon så skulle jag absolut köpa en SMV från sextiotalet. Snacka om kulturvärde.

Nya textilier fräschar upp vagnen betydligt.

FAKTA

SVENSKA HUSVAGNAR – FRÅN PIONJÄRER TILL FRITIDSKLASSIKER

Redan 1947 började de första svenska husvagnarna rulla ut från små verkstäder – bland andra Wuco i Ödeborg och Helander/Nomad i Göteborg. Året därpå, 1948, grundades Sörbo Mekaniska Verkstad (SMV) i Örebro, som blev Sveriges första egentliga husvagnsfabrik.

Under 1950- och 60-talet tog produktionen fart i takt med att bilen blev allt vanligare och semesterrätten utökades. Trots att tältsemestrar fortfarande dominerade i början av 60-talet, växte intresset snabbt och på 70-talet kom genombrottet då försäljningen sköt i höjden och det såldes 14 000 husvagnar i Sverige på ett enda år (1977). Mellan åren 1950 och 1980 fanns det ett sjuttiotal svenska småföretag som byggde husvagnar, från småskaliga tillverkare till fabriker med löpande-band-produktion. 2022 registrerades 3 164 nya husvagnar i Sverige – jämfört med 3 523 husbilar – ett tecken på att intresset för mobilt fritidsliv lever kvar i nya former.


FÖRENINGEN CAMPINGVETERANERNA

Det är en ideell förening för alla med intresse för äldre campingliv och fritidskultur. Föreningen är ansluten till Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF) och välkomnar medlemmar oavsett fordon – det är campingutrustningen som står i centrum. Som veteran räknas all utrustning som är 30 år eller äldre, vilket kan innebära allt från husvagnar och tältvagnar till klassiska biltält och annan tidsenlig campingutrustning.

Föreningen arrangerar regelbundet träffar runt om i Sverige, både egna och i samarbete med andra evenemang. Medlemmar deltar också i internationella träffar i Europa. Målet är att dokumentera, bevara och sprida kunskap om Sveriges campinghistoria – från semesterkärra till förtältsnostalgi. Men minst lika viktigt är gemenskapen: att ses, trivas och dela passionen för det rullande kultur-arvet. www.campingveteranerna.se

Rulla till toppen