Det finns inga skyltar eller plakat som upplyser om att här finns en gedigen samling av det mesta mellan himmel och jord, framför allt från 1960- och 1970-talet. Den som står utanför tomten och tittar lite extra noga lägger i alla fall märke till den ovanliga bränslepumpen som är försedd med Finas emblem.
David förklarar att han valt att hålla en relativt låg profil och i stället lagt mer krut på den egna bloggen. Den har drösvis med följare och leder i sin tur till massor av nya spännande kontakter i samlarvärlden.
– Redan som ung blev jag intresserad av att samla på prylar. Det började med korten som följde med glassarna Päronsplitt och sedan fortsatte det av bara farten. Nu när det blivit allt vanligare med loppmarknader och inte minst olika nätauktioner har det nästan blivit för enkelt att hitta saker, säger David.

Till skillnad från många andra samlare, som gärna dras till BP och Esso, har han valt att rikta in sig på mackkedjan Fina, som enligt honom blivit bortglömd.
– Dels gillar jag deras logga. Jag är gammal reklamare och är svag för vackra typsnitt. Sedan har jag belgiskt påbrå, och eftersom Fina från början är ett belgiskt företag tyckte jag att det var extra kul att knyta samman säcken på det viset, säger David som ägnar i stort sett all sin fritid åt att bygga ut och komplettera de egna samlingarna.
När han bestämde sig för Fina som samlarområde gick han så grundligt till väga att han åkte ner till universitets-biblioteket i Lund och plöjde igenom allt som fanns bevarat om dem. Nu har han en tjock pärm med allt från kopior på personaltidningen Fina Focus till bilder på kvitton, dekaler, broschyrer och annat kampanjmaterial.
– Mackkedjan kom till Sverige 1955 och lades ner 1984, då SP tog över driften.

– Men samtidigt verkar de ha gjort ett stort avtryck, åtminstone bland oss som bor här i krokarna. Fortfarande säger många att de ska åka till Fina när de egentligen menar Preem, och jag tycker att det är lite kul eftersom Fina lades ner för mer än 30 år sedan. Samtidigt är det väldigt svårt att hitta saker som hör till deras mackar. Utbudet är betydligt större för BP och Esso.
Tack vare idogt letande har han dock lyckats nosa upp en hel del rariteter, som den uppblåsbara delfinen med Finas logga och inte minst en overall med tillhörande keps som inte bara är original utan också i hans storlek.
– Däremot är det värre med pumparna. Jag försökte övertala en ägare till en äkta pump att sälja, men han vägrade. Då hittade jag den här som är exakt samma modell men som stått på en Din-X-mack, och då var det inte mycket att tveka på. Jag slog till och lackade om den och försåg den med varumärkets emblem, säger han och visar pumpen som ser ut som om den fortfarande är i bruk.
Till och med ringsignalen, som ska varsko personalen om att här behövs hjälp med att fylla på bensin, fungerar. Däremot är pumpen konverterad till 12 i stället för 220 volt.

Literpriset anges till 910 öre och det är något som han gärna skulle vilja ändra, men efter att ha öppnat maskineriet insåg han att den avancerade mekaniken inte var något han ville ge sig i kast med. Inne i macken ryms en hel del saker som kan få vilken nostalgiker som helst att drömma sig bort till svunna tider. Vad sägs om tablettaskar (sockerfria) med Drutten, en av de första Plastic Padding-burkarna samt en Lypsyl i 1960-talstappning!
– Jag var väldigt imponerad av Svempas lastbilar när jag var yngre och det gjorde att jag började bygga egna lastbilar i papp, fast i skala 1:25.
En läckert rödlackerad bärgare ligger honom speciellt varmt om hjärtat. Den är en exakt kopia av den lastbil som den lokale profilen ”Bärgar-Pelle” rattade under 1970-talet. Detaljarbetet är utsökt och speciellt hydrauliken, som även den är tillverkad i papp, imponerar.
– Lastbilen togs över 1977 av en annan lokal profil, Peter Lindvall, som lät lacka om den och självklart har jag gjort en kopia av den också.

Vi noterar en Volvo 2859 från 1958. Den byggdes i två exemplar för att Volvo ville testa USA-marknaden, som dock var kallsinnig till det svenska konceptet. Båda lastbilarna skeppades tillbaka till Sverige och byggdes om till bärgare. En udda Volvo Kalmar Termina är också på plats. Den har ingång från fronten och skapades också i två exemplar, innan ledningen insåg att den var för dyr att bygga.
– Jag har försökt blanda vanliga och ovanliga lastbilar för att få variation, säger David som inte drar sig för att samla på sig större föremål.
På gårdsplanen står exempelvis en fin Volvo 240 DL från 1978 med taxiskylt och på framsidan av huset en Volvo 240 från 1975 som är tidsenligt fullklistrad med dekaler, bland annat reklam för midsommarafton på Masten 1983 då X-Models, Dan Hylander och Kim Larsen skulle uppträda. Ett annat kul fordon är en Crescent 2000 från 1956 som tidigare gjorde stor succé på Nostalgia i Ronneby, där den länge hade en presenning över sig för att väcka besökarnas nyfikenhet.
Här finns också en nostalgikiosk som rymmer förpackningar från förr.
– Vi har byggt en exakt kopia av en gammal kiosk som stått vid en fotbollsplan i Kalmar i många år, som vi inte fick köpa. Däremot var ägarna vänliga och vi fick ta alla mått så att proportionerna skulle bli exakt detsamma, avslutar David.
NOSTALGIMACK
VAR: Ragnabovägen 1, Bergkvara (4 mil söder om Kalmar)
INFO: 073-083 69 98
Webb: nostalgimacken.blogspot.com/
NÄRLIGGANDE CAMPINGPLATS: Dalskärs Camping, Bergkvara: Tel 0486-201 50. Öppet 1/4–30/9. GPS: 56°23’27″N, 17°7’24″E










