Vi undrar hur de fann varandra: husvagnen, tillverkad av SMV i Örebro, och den flärdfulla Rolls-Roycen?
– ”Rollsen” köpte jag 1996, i ett bedrövligt skick. Husvagnen kom till 2010. Varför inte förena nytta med nöje tänkte jag,
berättar Oscar.
Kombinationen engelsk lyx och svensk folklighet kom till lite på pin kiv.
– Jo, så är det, erkänner Oscar och tillägger: Jag gillar inte högfärdigheten som finns kring Rolls, och jag visste inte om någon gjort något liknande och ville se om det kunde passa, se reaktionerna. Och jag får många nya kompisar som vill komma fram och snacka. Men på vanliga campingplatser sticker vi ut och hör tydligen inte dit.

Reaktionerna i Rolls-Royce-kretsar, typ Rolls-Royce Enthusiast Club (RREC), vet han inte så mycket om.
– Till en början var jag med i den svenska sektionen, men jag gick snabbt ur. Det var inget för mig. Annorlunda går hand i hand med Oscar, det ligger nog i släkten. Anfadern Knut August Almgren reste 1829 till Frankrike för att utöva industrispionage mot landets sidenväverier med den nya mekaniska vävstolen. Under förespeglingen att jobba i Frankrike lärde han sig allt – men efter fyra år flyttade han hem till Stockholm och öppnade eget.
Med sig hade han nedmonterade vävstolar som smugglades in i konjakstunnor. Väveriet på Södermalm återupplivades av Oscar 1989 och till 2002 drev han väveri i sin farfarsfarfars lokaler. Idag är verksamheten förvandlad till byggnadsminne och museum.
Tillbaka till Rolls-Royce. Den var till salu i den idag avsomnade Motorborgen i Stockholm. En annons i en biltidning ledde honom dit.
– Fast den Rolls som blev min stod bredvid den utannonserade bilen. Den mer intressanta hade även lockat till sig Rolls-Royce-samlaren Lasse Amarald. Vi budade upp priset och tyvärr blev den min, ler Oscar och lägger till: Men det hade det goda med sig att jag och Lasse blev goda vänner. Jag fick stor hjälp av honom under renoveringen.

Oscar konstaterar så här i efterhand att köpet inte var någon bra idé. Bilen var enligt honom i ett bedrövligt skick. Fast den uppfyllde köpkriterierna han hade satt upp: vänsterstyrd, vit och med ac.
Alltså är den en USA-import, vilket förklarar behovet av ac. Bilen registrerades i Sverige i maj 1984. Den har också fel strålkastare. Då den är av 1960 årsmodell ska den ha singelstrålkastare. De dubbla kom först 1963 i och med Mark III av Silver Cloud.
– Det var bara att börja med motorn direkt. Många problem var det, ett klassiskt är att de hydrauliska ventillyftarna får för lite olja. Det slamrar rätt illa, säger Oscar.
Nya från Rolls-Royce kostar 2 000 kronor styck medan man kan få lyftare från Chrysler som passar för 50-lappen styck.
– Jag har inga problem med att göra modifieringar. Bara det fungerar och blir billigare. Kolvar hittade jag också i USA, med följd att kompressionen höjdes från 7 till 9,1. Nu går den bättre och bensinförbrukningen har minskat med en liter.

När vi ändå är inne på ämnet: han byter även ut originalmotorn i sin Bentley S1 från 1956 till en Ford-V8 från 1967 på 289 kubiktum (4,7-liter) och drivlina från Ford Mustang.
Konservativa engelsmän som läser detta lär sätta sin gin och tonic i halsen.
– Tanken slog mig när jag fick ett haveri med ”Rollsen” på en långresa i Tyskland. Den blev kvar i en verkstad flera dagar.
Mekarna sa att hade det varit en jänkare hade jag varit i väg på ett par timmar. Och jänkeentusiaster finns i hela Europa om du behöver hjälp, säger Oscar.
Tillbaka till Silver Clouden som fått nytt bromssystem med en enklare, men fungerande, servo från en Ford Transit. Inredningen kläddes om och ny lack gjordes i Piteå, i kulören White Pearl som den hade vid köpet.
– Det vinröda, också Pearl, var lackerarens förslag. Först var jag lite tveksam, men det blev bra.

En dragkrok monterades också vid besöket i Piteå. Utifall att.
År 2008 var bilen klar, även om Oscar hävdar att det pågår en ständig renovering. Två år senare var det dags för nästa projekt. Tanken på att dra en gammal husvagn bakom bilen hade växt sig starkare. I Flen fanns en SMV 12 Lyx från 1965, som han köpte. Lite osäkert vad ”lyx” bestod i. Å andra sidan passar namnet till en Rolls-Royce.
– Den lackerade jag själv i samma kulörer som bilen. Det blev hyfsat tycker jag. Senare moderniserade jag den med kylskåp, rinnande vatten, dubbla hoar i köksdelen, Porta Potti och dubbla batterier.
Senaste turen gjordes midsommarhelgen 2023, till Ar på norra Gotland. Inte så lång resa då han själv bor i Visby. Så, vad är väl en bal på slottet mot Bullens pilsnerkorv med vita bönor i en SMV på en regnig campingplats?
SMV

• Starten gick i lilla Sörby.
• Från staket till bagerimaskiner innan det blev husvagnar för Sörby Mekaniska Verkstad i Örebro.
• Den första serietillverkade SMV:n kom 1948 men det dröjde till i början av 1950-talet innan serieproduktionen var i full gång.
• 1955 kom legendariska Ägget – modell 6.
• Med anledning av 60-årsjubileet 2008 byggdes en jubileumsvagn med klassiskt utseende, men med ny teknik.
• År 2010 byggdes den sista SMV-vagnen.
ROLLS-ROYCE
• År 1906 grundade Charles Stewart Rolls och Sir Henry Royce firman Rolls-Royce Limited.
• Royce stod för konstruktionen och Rolls för försäljningen. Rolls var pilot, racerförare och bilhandlare. Royce var en utbildad ingenjör som redan 1904 byggde tre experimentbilar av hög kvalitet.
• Rolls omkom 1910 i en flygolycka medan Royce fortsatte att utveckla företaget, och var 1931 med om köpet av Bentley, innan sin död 1933.
• Redan på 1920-talet hade Rolls-Royce börjat tillverka flygplansmotorer, dieselmotorer, marinmotorer och propellrar.
• Från 2003 är det BMW som tillverkar bilar med namnet Rolls-Royce medan Volkswagen 1998 köpte Bentley och rättigheter till ”huvkråkan” Spirit of Ecstasy och den ikoniska formen på Rolls-Royces kylarmaskering.
• Flygmotortillverkningen är kvar i England hos Rolls-Royce Holding plc.










