Udda fordon: Sov gott i Volvo PV

Publicerad: 2025-11-03   Uppdaterad: 2025-10-31
Du behöver ingen husbil om du har en Volvo PV. Det bevisar Torbjörn Eng i Stjärnsfors, som provbor i sin 544 med originalbäddsats. – Herregud så varmt det blev, men det var riktigt mysigt.

Det var en av sommarens varmaste dagar under 2024 utanför värmländska Uddeholm, och den inträffar en bit in i september. Torbjörn ligger raklång i den oväntat rymliga 544-kupén, invirad i Volvofiltar. I 30-gradershettan rinner svetten som kylarvätska nerför pannan. Hustrun Anki baddar med en handduk innan ”PV-Rocky” fortsätter ronden. 

Det skulle ta långt över ett halvsekel innan Torbjörn fick chansen att svettas/provcampa med sin PV. Föräldrarna hade en duvgrå 444 DS som de några gånger under 1950-talet åkte på semester med – och använde som ett tält av plåt.

Tanken är inte ny. Bland annat ska det gå att bädda i den minimala BMW Isetta 300, även om gissningsvis få har provat. Torbjörns föräldrar provade på Västkusten i Grebbestad innan han själv var född. Hans äldre syster fick ligga under ratten, eftersom hon var minst.

Torbjörn har inte bara två olika PV. Han har dessutom två olika sätt att campa med Volvos klassiker.

– Mamma hängde upp handdukar framför fönstren. Jag tror det var ganska trevligt, även om det fanns bekvämare alternativ, berättar Torbjörn.

Han skulle troligen inte campa i sin PV idag, förutom på skoj på tomten en septemberdag.

– Nej, nej. Bara det att bli tvungen att gå på toaletten mitt i natten.

I pedagogisk anda presenterar Torbjörn två referenser: tiden innan och tiden efter bäddsatsepoken.

Vem blev inte sugen på att sova i sin PV efter en koll i instruktionsboken 1957? Volvos status som husbil slogs fast på ett korrekt och gemytligt vis.

Den äldre campinguppsättningen representeras av hans PV 444 modell A från 1947 med ett ovanligt tvåmanstält i tyg. Referens-campingbilen från 1965 flankeras av ett större orangeblått tält av samtida snitt – för den som inte vill sova i sin PV. Charmen är bedövande. Husvagn, husbil eller hotell är förstås bekvämare, men gemytet hos folkhemscampingen är svårslaget.

– Hygien och förvaring av mat är något som dagens campare är bortskämda med i sina husbilar. Många hade det kanske inte så gott ställt på den tiden. Att sova i bilen var nog ett bra sätt att dra ner på kostnader, menar Torbjörn.

Nyfikenheten på PV-övernattning väcktes när han pratade med en äldre kusin som hade en originalbäddsats från Volvo. Bäddstödssats var namnet när artikelnummer 79772 lanserades som extrautrustning med start 1956. Givetvis gick det att övernatta i sin PV innan dess, men då krävdes betydligt mer jobb för att skapa en plan yta att ligga på. Bäddsatsen kunde köpas hos Volvo-handlaren och standardiserade nu rutinerna för de som ville ha en riktigt ”basic husbil”.

Volvos originalbäddsats hade detaljnummer 79772. Den bestod av två stålskenor och några snabbfästen av tryckknappsmodell som ersatte bultarna som höll framstolarnas ryggstöd.
Intensivt folklig camping förbereds av Torbjörn, som fick vänta 40 år på att prova. Här installeras två stålskenor som med fyra snabbkopplingsbultar
utgör extrautrustning bäddstödssats.

Den passade däremot inte de första generationerna av 444:an, som hade en något mer inveckladinfästning av ryggstöden på framstolarna, men några år in på 1950-talet var PV 444 kompatibel. Även i PV 544 fungerade bäddsatsen fint.

Torbjörns kusin hade skaffat sig en 544 av 1963 årsmodell. Han hade också köpt en bäddsats som han aldrig hade använt och som sedan hade försvunnit.

– Min kusin berättade om bäddsatsen när jag hade skaffat min 544 i oktober 1977. Jag bad honom att leta reda på den. 

Det gick så där. 2018 hörde kusinen av sig.

– Han hade hittat bäddsatsen, som låg i ett förråd. Det hade tagit honom 40 år, säger Torbjörn och skrattar högt.

Bäddbil 544 kräver en hyfsat enkel insats för att bli en husbil. Bort med ryggstöden på framstolarna och i med bäddsatsskenor.

Den låg i sin originalförpackning och var helt orörd.

– Allt var i nyskick. Det var förstås extra kul.

Även om han gjorde som kusinen, aldrig campade i sin PV, så har han testat hur bäddsatsen fungerar. Den gulvita asken innehåller två stålskenor som ska placeras mellan baksätets ram och glid-skenorna för framstolarna. Innan dess plockas ryggstöden fram bort, liksom soffans ryggstöd bak. Soffryggen läggs över bäddskenorna för att bilda en hyfsat plan sovplats. 

Originalskruvarna för ryggstöden fram tas bort och ersätts av skruv med snabbkoppling i form av knapplås som följde med i kartongen.

Bara att trä in den lilla metallcylindern och knäppa fast med en knapp i läderstroppen. Simpel konstruktion som fungerar.
En sällsynt Essogrill ingår i Torbjörns utrustning. Den matchar inredningen i 444:an.

Torbjörn visar varför hans PV 444 A inte är ett bra övernattningsalternativ.

– Ryggstöden fram sitter fast på ett sätt som gör att de här snabbutlösningsbultarna inte passar. Det blir svårt att få bort dem smidigt. Med bultarna i bäddsatsen kunde jag ta loss ryggstöden på ett ögonblick och bäddningen blev betydligt mer rationell. Jag behövde inga verktyg eller förkunskaper.

I dåtida instruktionsböcker finns bruksanvisningar för bäddsatsen. Skenorna är av lättviktsmodell och på undersidan bildas förvaringsfack för mindre packning.

– Man får nog tänka på hur man lägger sig och placerar knäna, så att inte något går sönder. Vägde inte människor mindre på den tiden?

Snabbfästen ersatte de traditionella bultar som höll framstolarnas ryggstöd. 

De främre ryggstöden kan placeras där de passar, förslagsvis där baksätets ryggstöd satt tidigare. Om du inte är för lång.

– Då kunde man ligga åt andra hållet och stoppa in fötterna i bagageutrymmet. Man kan lägga kuddar över ojämnheter för att det ska bli mjukare.

Solen sjunker fort i september. Spritkök, stolar, Stiga- och Origobord plockas ihop och läggs i bagageutrymmet. Bäddsatsen monteras, det svärs och muttras och familjen i den nyare modellen kryper in i sin PV. De i 47:an har insett att bilen är för gammal för den tjusiga bäddsatsen. De får nöja sig med tält. 

Månen lyser över PV-campingen vid Uvåns strand och allt är frid och fröjd. Tills någon i 544:an blir kissnödig?

Torbjörn har sedan tonåren haft en passionerad relation till Volvo PV. Den ljusblå 65:an har han haft sedan 1977. Men han har aldrig sovit över i den.
Rulla till toppen