Utanför hemmet i Halland står ett stycke svensk campinghistoria. Bilen, en Chevrolet, var en av ett hundratal chassin som importerades från USA och fick en bodel påbyggd av Pillos Motor i Skillingaryd. Men just det här exemplaret är unikt. Hans-Åke ritade inredningen helt efter eget huvud, företaget byggde och det färdiga resultatet ställdes ut på Elmiamässan 1991.
Sedan dess har husbilen rullat genom stora delar av Europa. Favoriterna för Hans-Åke och särbon Lena Karlsson är
italienska Toscana, Cinque Terre och Dolomiterna. Andra minnesvärda platser har varit Spreewald och Moseldalen i Tyskland och nederländska Giethoorn, men de gjorde också några resor norrut.
– Lofoten är nog det vackraste vi upplevt, säger Lena. Men numera blir det mest resor i Sverige, gärna Österlen,
Blekinge och Bohuslän.

Den udda husbilen brukar väcka uppmärksamhet var de än stannar och varje år kommer det minst någon förfrågan om att få köpa den. Några som lyssnat till den dovt mullrande V8:an har undrat om bilen är dyr i drift, men med åldern har det faktiskt blivit låga kostnader. Veteranen är numera inte skattepliktig, vilket gör den långt billigare att köra och äga än de flesta husbilar.
Originalbilen importerades som ett chassi med motor, drivlina och med en pappskiva som skilde förarhytten från ramen baktill. Pillos Motor förlängde stålbalkarna och byggde till en bodel i sandwichmaterial, två lager plast med isolering emellan, i ett stycke. Totalt blev det enligt uppgift mellan 100 och 150 husbilar och förutom Hans-Åkes exemplar finns det några enstaka kvar.
– Det händer att vi möter någon likadan ute på vägarna, säger han.
Fast helt likadan finns inte. Inredningen skapades utifrån Hans-Åkes egna idéer och erfarenheter och han ritade allt i minsta detalj på millimeterpapper. Han hade tidigare haft flera husvagnar och en husbil (Adriatik), så han visste vad han ville uppnå.
– Framför allt ville jag ha rymd och utrymme inne i fordonet. Hög säng med garage under som var lättåtkomligt både från in- och utsida. Ett högt placerat fönster så vi slapp böja oss för att titta ut, och en kyl som kom upp en bit från golvet och blev mer lättillgänglig. Och vattenburen värme, dåtidens luftburna värme var helt enkelt för dålig.
En möbelsnickare byggde hela inredningen i faner och andra hantverkare specialtillverkade detaljer efter Hans-Åkes ritningar. Vattenledningar och värmesystem är dragna med kopparrör. Dörren till bodelen är placerad på sidan baktill som på många av dåtidens husbilar. Direkt innanför entrén finns en kassettoalett och mitt emot ytterdörren en två meter lång dubbelsäng. På höger sida bakifrån sett, ett kök och till vänster kyl, värmepanna och ugn. Längre fram en sittgrupp för fyra med bord. Det finns en alkov, men den används framför allt som stuvutrymme. Under den en smal och låg genomgång till förarhytten.
Mycket av planlösningen liksom valet av träslag i inredningen påminner om betydligt senare konstruktioner, även om förarhytten känns trång jämfört med dagens moderna husbilar.
Hans-Åke är speciellt nöjd med golvutrymmet framför köksdelen, de slipper trängas för att komma förbi varandra eller för att samarbeta vid spisen. Inredningen är främst anpassad för två personer, men det finns sex sittplatser inklusive den för föraren.

Bilen var från början klassad som lastbil men registrerades om till personbil. Den är egentligen för tung för att köras på B-körkort men som veteran kan Hans-Åke luta sig mot farfarsregeln, som innebär att den som tagit körkort före 1 juli 1996 får köra personbil med totalvikt över 3,5 ton, förutsatt att kortet inte återkallats sedan dess.
Visst har det funnits avigsidor, som att det inte går att motorbromsa med automatlådan. Därför fick paret ta det extra försiktigt i de långa nedförsbackarna i Alperna och stanna ibland för att kyla ner bromsarna. Och det lär vara omöjligt att köra 36 000 mil utan tillbud, som till exempel en explosion i ett av framdäcken som fick hjärtat att hamna i halsgropen men som inte ledde till några andra skador.
Tillverkningen av husbilar i Skillingaryd är nedlagd sedan länge men uppenbarligen saknad av några entusiaster.
På exempelvis Husbilsklubben finns ett antal positiva omdömen om Pillos-husbilarna som byggdes på olika chassin, förutom Chevrolet också Peugeot.
Grannarna på den halländska landsbygden har vant sig vid att det numera finns två slags V8-ljud. På sommarhalvåret åker Hans-Åke omkring i en Chevrolet Camaro cabriolet för att kunna känna fartvinden via gaspådraget. Men helst av allt drar han ut med sin husbil på vägarna. Och han är fortfarande stolt över sin skapelse.
PILLOS 725
ÅRSMODELL: 1991
LÄNGD/BREDD: 725/233 cm
TOTALVIKT: 4 750 kg
LASTVIKT: 870 kg
MOTOR: 6,2 liter V8, 150 hk
DIESELFÖRBRUKNING: Cirka 1,5 liter/mil
FÄRSKVATTEN: 125 liter
SPILLVATTEN: 125 liter
VÄRME: Vattenburen med golvvärme, element i alkoven och värmeväxlare,
ÖVRIGT: AC i bodel och förarhytt, kyl/frysfack, 3-lågig gasolspis, ugn, markis, cykelhållare, dragkrok












