År 2019 sitter Ulf Svensson och surfar på Blocket. Plötsligt stelnar blicken till på en av alla annonser. Där är den ju, drömbilen!
En vecka senare tar Ulf och hans sambo Anita Ödman tåget och bussen mot Vårgårda i Västergötland. Där träffar de säljaren Kenneth Alexandersson, en kändis bland bilentusiaster. Han har restaurerat en Citroën 2CV av 1971 års modell till perfektion – och dessutom anpassat bilen till en mobil livsstil.
– Jag var helt säker på att jag inte ville ha något renoveringsobjekt, eftersom jag har skruvat tillräckligt i mina dagar. Nu ville jag bara glida. Det blev affär direkt, säger Ulf.
Vad var då bakgrunden till att valet föll på denna typ av Citroën? Vi får gå tillbaka till Ulfs barndom i skånska Tågarp, där pappan drev bensinstation och bilverkstad. Den eleganta franska ingenjörskonsten blev snabbt en del av Ulfs vardag och han började tidigt hjälpa till på verkstaden. Dessutom körde familjen detta bilmärke.
– Vi hade en Citroën B11 när jag var riktigt liten, säger Ulf och syftar på den folkkära ingenjörsbilen Berline 11 som en gång i tiden blev den mest sålda bilen i Sverige. Den bytte vi sedan ut mot en ”padda”, alltså DS-modellen. När jag kom i tonåren köpte pappa ännu en B11 som vi renoverade tillsammans, och sedan en 2CV. Citroënbilar har funnits med mig under hela uppväxten.
För att komplettera bakgrundshistorien till 2CV-köpet, får vi även göra ett hopp i tiden till år 2008. Efter ett långt äktenskap med utflugna barn, hade Ulf skiljt sig. En dag träffar han en kvinna, som avslöjar att hon har ett lite annorlunda önskemål hos sin blivande partner.

– När vi hade pratat ett tag sa hon att hon alltid har drömt om att träffa någon som har en Citroën 2CV. När jag berättade att jag hade en, var det ”klippt”, säger Ulf och ler.
Ulf och Anita börjar nu åka på olika bilträffar tillsammans. Efter ett tag tar de beslutet att sälja Ulfs entusiastfordon, två B11 och en 2CV, för att köpa något tillsammans. Resten är en grönskimrande 2CV-historia.
– Bilen är lite av ett kulturellt statement med basker, scarf, pain riche och en flaska rödvin hör till. I mitt tycke får man inte lov att köra en 2CV utan basker, säger Ulf med glimten i ögat.
Med 27 hästkrafter innanför motorhuven får man dock inte ha bråttom. Paret söker sig därför till småvägar och kör sällan mer än 25–30 mil om dagen.
– Vi blir alldeles lugna av att semestra med den här bilen. I 80 km/h ser vi verkligen omgivningarna. Dessutom är det mycket finare natur längs småvägarna, säger Ulf.
Eftersom bilen är utrustad med sovplats och kök, kan de ge sig ut på längre resor med övernattningar på campingar eller ställplatser.
– Det blir lite trångt när vi ska sova, men ett glas vin eller två gör underverk för komforten, säger Ulf skämtsamt.

Med kärlek till det mobila levernet, varför då inte bara köpa en konventionell husbil med alla tänkbara bekvämligheter?
– En sådan har vi också, haha! Det står en Dethleffs A5430 på uppfarten hemma, som vi har rest runt i Europa med. Men vi tycker det är mycket roligare att semestra med gammelbilen. Enkelheten ger en härlig frihetskänsla. Och det är mer rogivande med det lugna tempot på vägarna.
Cittran går ungefär 500 mil per år och paret har gjort långresor till såväl Östersund som Frankrike. Varje resa bjuder på spännande möten.
– Vi har fått söka upp verkstadsmekaniker med gamla reservdelar i garaget, bytt bensinpump i fjällen och mött hjälpsamma entusiaster i Frankrike. Varje resa är ett äventyr, säger Ulf.
Hur ser då planerna ut för framtiden? Ulf och Anita planerar att göra fler resor och kanske sälja franska delikatesser från bakluckan. Om de hinner, tillägger Ulf.
– Vad ni än gör, gå inte i pension, för då får ni fullt upp hela tiden, haha!
UPPGRADERINGARNA PÅ ULF OCH ANITAS 2CV
• 12V/230V-system
• Färskvattentank (30 liter)
• Gasolkök
• Vask med avlopp
• Solcellsuttag
• Bensinvärmare
• Bäddlösning i lackad plyfa
• Förvaring under sängen, via tre luckor i golvet
• Liten tv
• Annan placering på bensintanken för att ge plats åt ett sidoskåp
CITROËN 2CV I BACKSPEGELN
Modellen lanserades som en prisvärd bil för den lille entreprenören. Konstruktörerna fick följande krav att utgå ifrån:
1. Bilen skulle kunna transportera två lantarbetare i träskor, femtio kilo potatis eller en trätunna med vin eller olja, i en hastighet av maximalt 60 km/h och med en bensinförbrukning på tre liter per mil.
2. Den skulle kunna ta sig fram på de sämsta vägarna och vara tillräckligt lättkörd för att även kunna framföras av en kvinnlig förare utan tidigare erfarenhet.
3. Bilens komfort skulle vara oklanderlig då äggen i korgarna i bagageutrymmet skulle förbli hela oavsett terräng.
4. Priset skulle vara en tredjedel av den mer exklusiva personbilen Traction Avant (mest känd som B11).
5. Det estetiska skulle ha föga betydelse.
Källa: Autogënial – Svenska Citroënklubbens medlemstidning.










