– Jag vill höja ett varningens finger. När vi skulle sälja vår husbil skiljde det 120 000 kronor mellan två olika förmedlingstjänster när vi summerade avgifter och försäljningspris, säger Leif Öberg som är tveksam till de bolag som gör mest reklam.
Vi har nog alla fått reklam i brevlådan från några av de mest pådrivande förmedlingsföretagen som söker husbilsägare utan någon tidigare kontakt. Vissa erbjuder sig att köpa bilen direkt medan andra förutsätter att du vill lämna husbilen och låta presumtiva kunder provköra den innan den säljs och du får dina pengar.
– Jag har testat både förmedling och direktförsäljning och skulle nog aldrig rekommendera förmedlingstjänster. Små bolag på hemorten fungerar naturligtvis bra, men att åka till en annan del av Sverige och lämna in husbilen som är värd flera hundra tusen kronor och sedan hoppas att försäljningsprocessen går smärtfritt känns inte alls bra, säger i sin tur Mats Svensson som föredrar att byta in husbilen mot en ny när det är dags att uppdatera fordonsparken.
Flera säljare som Husvagn & Camping talat med beskriver att det kan ta lång tid att sälja ett fordon och det är inte ovanligt att hela sommarsäsongen passerar innan husbilen eller husvagnen byter ägare. Förmedlingsföretaget kan dessutom upptäcka brister i det funktionstest som görs vilket du som ägare måste betala. Den som vägrar får oftast åka hem med fordonet igen eller acceptera ett väsentligt lägre pris. Var särskilt noga med att syna alla extraavgifter.

Flera förmedlingsföretag som aktivt söker efter presumtiva kunder gör det med direktutskick baserat på fordonsregistret och använder sig av försäljningsprovision. Svea Husbilar tar exempelvis 6 procent i provision av försäljningsvärdet för plåtisar och 8 procent för husvagnar och husbilar.
Dessutom jobbar de med minimiersättningar: 39 995 kronor för plåtisar, 29 995 kronor för husvagnar, 44 995 kronor för husbilar upp till 3 850 kg, 49 995 kronor för husbilar med en totalvikt över 3 850 kg och tio procent (minimiersättning 69 995 kronor) för större husbilar över 5 500 kg. För de allra största fordonen debiterar Svea Husbilar dessutom en startkostnad på 9 000 kronor utöver avgift för uppställningsplats – 2 000 kronor i månaden utomhus eller 3 900 kronor/månad inomhus.
Konkurrenten Vincents Husbil & Husvagn AB i Varberg har däremot en provision på tio procent för husbilar, utom Adria och plåtisar där provisionen hamnar på 8 procent. En bil som säljs för 600 000 kronor ger alltså 540 000 kronor (tio procents avdrag) kvar utöver tillkommande avgifter.
Svea Husbilar debiterar exempelvis 4 995 kronor för ett funktionstest, samma summa för en friskrivningsförsäkring (du släpper allt ansvar för eventuella felaktigheter vilket kan jämföras med en ”dolda fel försäkring” när du säljer villan). Om företaget hjälper till med att lösa din finansiering (avbetalning) kostar det 3 995 kronor och om du har obetalda skatter, p-böter eller liknande som behöver regleras kostar det 2 495 kronor utöver faktiska kostnader. Med andra ord är det ganska svårt att överblicka kostnader och tillägg utöver den faktiska provisionen.
När det gäller försäkringar måste husvagnen vara påställd när den lämnas till försäljning, medan husbilar kan ställas av så att du slipper betala fordonsskatt. Många försäkringsbolag sänker automatiskt omfattningen i försäkringen när bilen är avställd, det som kallas för garage- eller avställningsförsäkring.

Förmedlingsföretaget har i sin tur en försäkring som kompletterar din garageförsäkring så att du slipper betala självrisk om en skada skulle uppstå på ditt fordon när det provkörs eller om någon backar på husvagnen eller husbilen hos handlaren.
Men kolla vad som gäller hos företaget du anlitar innan du accepterar ett försäljningsavtal och var noga med att ställa alla frågor du funderar på innan försäljningen. Det är nämligen inte helt ovanligt att det förekommer klausuler som säger att det är säljarens försäkring som gäller om det exempelvis börjar brinna eller om fordonet stjäls.
Medan vissa är kritiska mot företagens dolda kostnader och känner sig lurade på tillkommande avgifter är de flesta som säljer och köper via förmedlingstjänster nöjda med upplägget. Det handlar om att acceptera kostnaden och värdera om man föredrar att sälja bilen privat eller hellre tar hjälp av ett företag som ansvarar för hela processen.
– Att sälja genom oss innebär att vi når en bredare målgrupp och dessutom är det svårt för en privatperson att köpa en husbil om säljaren saknar möjlighet att erbjuda finansiering. Dessutom kan vi lämna garantier på det begagnade fordonet, säger Vincent Schaffler på Vincents Husbil & Husvagn AB i Varberg.
Även Bengt i Örkelljunga köper och förmedlar ett stort antal husbilar varje år och deras vd, Alexander Svensson är noga med att poängtera att det är upp till kunden att avgöra om de föredrar att sälja husbilen genom förmedling eller om de vill att företaget köper in bilen.
– Som riktlinje kan jag säga att du som säljare vanligtvis får samma inköpspris av en handlare som du normalt lyckas få ut vid privatförsäljning, säger Alexander Svensson. Det som däremot skiljer Bengt i Örkelljunga från många konkurrenter är att vi jobbar med fasta priser och inte sysslar med provision. Vi erbjuder alltid ett nettopris till kunden för att säkerställa att hen vet vad bilen kommer att generera vid en försäljning, avslutar Alexander Svensson.
ATT TÄNKA PÅ
Var noga med att läsa igenom avtalstexten innan du signerar det. Svea Husbilar debiterar exempelvis kunden/säljaren (alltså dig) 49 000 kronor utöver avgift för uppställningsplats om de inte lyckas sälja husbilen (gäller bara fordon över 5 500 kg).










