Modellnytt 2026, del 3

Publicerad: 2025-12-05   Uppdaterad: 2025-12-01
Den tredje delen av modellnytt bjuder på en hel del smått och gott. Samtidigt går den i jubileets tecken. Såväl Adria som LMC, Itineo och Dreamer fyller nämligen jämnt.

HYMER HUSBIL

Hymer ML-T 850 Cross Trail och Hymer BlackLine Edition
ML-T 580 Cross Trail – för den kräsne äventyraren. HÖGER: BlackLine Edition – snygg och elegant.

FLERA SPECIALMODELLER

Vad sägs om tre spännande modell-nyheter från välrenommerade Hymer? Vi börjar med BlackLine som är en specialutgåva av Hymer B-klass MasterLine. En serie som kombinerar ikonisk exteriör med teknisk suveränitet – kraftfull, elegant och konsekvent in i minsta detalj. Det handlar om förfinade materialval, moderna kulörer och smarta komfortlösningar som exempelvis sensorpaket, solenergi och en fast monterad 5G-router. Finns tillgängliga som en halvintegrerad och en kvartett helintegrerade. 

– Med BlackLine Edition ger vi vår B-klass MasterLine en ny visuell identitet: djärv, självsäker och genomtänkt säger ChristianBauer, ordförande för Hymer Management.

Hymer Redwood, kryddförvaring
Cool, utdragbar kryddförvaring i Redwood.

ML-T 580 Cross Trail kommer också som specialmodell. Den är byggd för hårdaste möjliga krav och siktar in sig på målgruppen som närmast kan beskrivas som kräsna äventyrare. Här gäller offroad-kompetens som standard: fyra batterimoduler (320 Ah), inverter på 1 800 watt, två solpaneler på vardera 95 Ah, 6 kW dieselvärmare, färskvattenfiler, 5G-router, fyrhjulsdrift, hög markfrigång, takräcke, stege, reservhjul med mera. Finns med två olika klädslar.

Till sist Redwood som i sin tur är en sexmeters plåtis för alla som vill ha maximal flexibilitet i kombination med genomtänkta planlösningar på liten yta. Serien kan beställas med tre olika utrustningsvarianter: Sport, Trail och Explorer – från instegsmodell till självförsörjande. Här handlar det om komfort med karaktär med naturliga bambuinslag. Duon 600 och 601 finns i tre olika exteriöra kulörer.


ADRIA HUSBIL

Trion halvintegrerade 60Y.

SILVER BLIR GULD VÄRT

Slovenska Adria har tagit fram en jubileumsserie som de kort och gott kallar för 60Y och där ingår plåtisen Twin SLB samt de tre halvintegrerade: Compact 670 DL, Matrix 670 SL och Coral 670 DL. Dessa blir färdigpaketerade (mycket god grundutrustning) utan några som helst tillval men med annan inredning/klädsel till ett förmånligt pris. Samtliga blir dessutom lackerade i silvermetallic. Enligt den svenska importören kan trion fullvuxna husbil jämföras med en pimpad Acces-bil.

I plåtisen Twin SLB noteras bland annat automat, panoramafönster, Truma combi D6E, 138-liters kompressorkyl, Isofix, 9-tumsskärm, backkamera, uppvärmd spillvattentank, bättre duschutrymme och EvoPore-madrass. Jubileum i all ära. Mest iögonfallande nyheten är nog ändå Supertwin som är en sexmetersbil med 190 hästkrafter och fyrhjulsdrift som byggs på MB-sprinter. 

–I detta fall har Adria inte pimpat en redan befintlig plåtis, utan de har byggt ett offroadfordon från grunden, säger Johan Skogeryd, vd för Adria AB.

Manliga Supertwin. HÖGER: 60Y-fordonen är försedda med egendesignad klädsel som inte är tillgänglig i det ordinarie husbilssortimentet.

LMC HUSBIL

Tracer finns som halvintegrerad i tre planlösningar, här ses 680 DL. Modern och sportig inredningsdesign.

JUBILERAR MED TRACER

1986 lämnade LMC:s första husbil ”Liberty” produktionsbandet. Med andra ord 40-årsjubilerar deras husbilsflotta i samband med 2026-modellerna. Detta firas med en helt ny serie – Tracer. Den nytillkomne familjemedlemmen förmedlar framför allt viktbesparing och prismedvetenhet.

– Fokuset ligger intensivt på lättviktskonstruktioner. Vi optimerar våra fordon för att ge våra kunder möjlighet att packa det de vill ta med sig på sina resor, säger försäljningschefen Bodo Diller.

Fem modeller gäller inledningsvis, tre halvintegrerade och två plåtisar. Det mest anmärkningsvärda är att de har lyckats spara 100 kg i vikt jämfört med syskonserien Tourer. Den inre takhöjden i de fullvuxna bilarna är imponerande 216 centimeter. Andra höjdpunkter är: kompressorkylskåp, flexibelt hygienutrymme med vridbar duschvägg, högkvalitativa kallskummadrasser, 250 kg nyttolast i garaget samt dieselvärme som standard. Fordonen byggs både på Fiat och Citroën.


ITINEO HUSBIL

Itineos flaggskepp har fått en rejäl ansiktslyftning med krom och svarta detaljer, samt bredare bodelsdörr.

FYLLER 20 NÄSTA ÅR

Itineo ingår i koncernen Rapido. Märket grundades 2006, men erfarenheterna från Rapidos långa kännedom av husbilstillverkning är viktiga. Moderföretaget har tillverkat fritidsfordon i 65 år.

2026 års kollektion omfattar elva modeller i tre serier: Cozi, Famili Compact och Famili, i storleksspannet 599 till 742 centimeter. Cozi baseras på Peugeot Boxer, med Fiat-chassi som tillval. Övriga modeller byggs på just Fiat Ducato. Den nya del-integrerade modellen PS740 har fem sitt- och lika många bäddplatser. ”Vardagsrummet” är designat för umgänge, med utrymme för upp till sju personer. Längst bak finns en separat barnavdelning med våningssäng. Bodelsdörren på helintegrerade Famili-serien har breddats och är nu 54 centimeter. Fullängdsmodellen JC740 har fyra bältade platser, med en femte som tillval. Bilen har elektriskt höj- och sänkbara enkelsängar. För extra långa resenärer finns en sängförlängning som tillval vilket ger en kingsizebädd (217 x 197 centimeter).

Modellprogrammet toppas med Advance Edition för modellerna MC740 och SB740. Det handlar om en rejäl ansiktslyftning både in- och utvändigt i form av exklusivare klädsel, kromlister på stötfångargrillen, läderbeklädd ratt och växelspaksknopp, svart stötfångare bak, svarta bakljuslister, förvaringsfack under golvet, fabriksmonterad solpanel, persienner i kupén med mera.


MORELO HUSBIL

Morelo är en av Europas få tillverkare av riktigt stora och lyxiga husbilar, så kallade liners. Inför 2026 satsar de bland annat på tekniska förbättringar som ökar både säkerhet och komfort.

HOME ÄR HEMMA IGEN

Den tyska premiumtillverkaren Morelo kommer med en helt ny version av Morelo Home till nästa säsong. Efter en paus under 2025 lanseras modellen på nytt till 2026. Bilen kommer med ny design, förbättrat chassi och flera tekniska uppgraderingar. Den nya generationen Home är gasfri med dieseldriven värmelösning samt utrustad med det digitala styrsystemet Morelo Connect och en rad smarta funktioner för både komfort och säkerhet. Home får tillbaka rollen som instegsmodell i premiumklassen.

Samtidigt introduceras också ett adaptivt chassisystem som automatiskt justerar fordonet efter vägens underlag, för bättre köregenskaper och högre komfort oavsett vägtyp. Nya förarassistanssystem, som automatisk filhållning, adaptiv farthållare och 360-graders kamera finns som tillval. Morelo har även tagit fram solcellspaneler med högre effekt, och möjlighet till helt gasfri drift av hushållsfunktionerna för alla serier.


SUN LIVING HUSBIL

C 70 DL – med face-to-face.

FACE-TO-FACE OCH NEDFÄLLBAR SÄNG

En spännande duo lanseras av Sun Living och det gäller plåtisen V65 GX och den slimmade, 212 centimeter smala halvintegrerade C70 DL som är försedd med sittgruppsvarianten face-to-face. Vi börjar med den sistnämnda modellen som byggs på Ford Transit 35 light-chassi med 165 hästkrafter och automat. En synnerligen trevlig modell med kompressorkyl, höga långbäddar och Truma 6E som värmekälla. Samtliga halvintegrerade- och alkovmodeller är på Ford, medan V-serien byggs på Fiat.

Ovan nämnda nyhet 65 GX har stark anknytning till syskonet Adria och deras Twin 640 SXG. De båda har nämligen nedsänkbar säng i bakpartiet – något som öppnar upp för stort lastutrymme när bädden inte används. Här gäller automat, flertalet assistanssystem, 138-liters kompressorkyl, 9-tums display, backkamera och Truma diesel 6E.

Till sist har Sunliving byggt en koncepthusbil med namnet Trail. Ett fordon som flirtar med vanlife-kulturen. Dessvärre blir bilen inte tillgänglig på den svenska marknaden, i varje fall inte under 2026-säsongen.

När sängen är upphissad finns det plats för alla möjliga hobbyverksamheter.

DREAMER HUSBIL

Dreamer har som målsättning att göra en plåtis som passar alla.

FIRAR 20-ÅRSJUBILEUM

Franska Dreamer är en förhållandevis ung tillverkare. Till kommande modellår blir märket 20 år och firar stort, med två speciella jubileumsmodeller samt en helt ny serie, D68, som tillverkas i både jubileums- och standardutförande. Dreamer har helt fokus på plåtissegmentet. På programmet finns dels sex grundmodeller (541–636 centimeter långa) dels ”Select range”, med ytterligare tio modeller.

Båda jubileumsbilarna, D55 och D68, kommer extrautrustade med bland annat automatlåda, myggnät vid bodelsdörren, elektriskt fotsteg, markis och 150 W solpanel. Den sistnämnda har separata långbäddar längst bak, bäddbar sittgrupp, två garderober och flexibla lösningar för att skapa extra utrymme för all utrustning resenärerna vill ha med sig. Även ”Select range” blir påkostade med jubileumsutföranden på alla modeller. Alla bilar får ett nytt kök med tvålågig gasspis och stor, utdragbar skiva som skapar större arbetsyta.

Bagageutrymmet utnyttjar hela fordonsbredden så även skrymmande gods får plats. Köket i fordonen har en smart, utdragbar låda som ger extra arbetsyta.

LAIKA HUSBIL

Kosmo Campervan Supremo och de tre kulörerna: Verde Mugello, Arancio Sicilia, Azzurro Capri. 

FÄRGSPRAKANDE UTVECKLING

Laika presenterar en rad spännande nyheter för modellår 2026 där de kombinerar italiensk design, innovation och komfort. Vad sägs om sportigt inspirerade Kosmo Campervan Supremo, utvecklad för resenärer med känsla för stil, nya Ecovip Titanio med dynamisk exteriör och varm, inbjudande interiör. Dessutom samarbetet med GFG Style, som handlar om att överföra samma designmässiga precision och estetiska kvalitet från bilvärlden till husbilar. Sist men inte minst: ljudsystemet från Jehnert (tillval) som lyfter ljudupplevelsen i Kreos till nya höjder.

 Ljudsystemet från Jehnert.

Tillbaka till Kosmo Supremo som bjuder på något alldeles extra. Vad sägs om tre nya exteriöra kulörer (inspirerade av lyxsportbilarnas värld), elegant sid- och frontgrafik samt exklusiva, invändiga färgkombinationer. I originalutförande gäller tvärställd dubbelsäng, men antalet sovplatser kan utökas via tillvalen: pop-up-tak och säng i sittgruppen. Modellen byggs på Fiat Ducato och är 599 centimeter lång.

Även nya Ecovip tar steget ut och får en mer personbilsinspirerad stil med handgjorda interiörer. Serien omfattas av åtta olika modeller fördelat lika mellan hel- och halvintegrerade. Ljudsystemet i Kreos är baserat på ett tvåvägssystem som justerar centerhögtalaren. Detta kompletteras med en integrerad subwoofer (Quadcoil) och en 9-kanalig förstärkare.

Stilren design i Ecovip Titanio.  HÖGER: De unika färgvalen hänger även med på insidan. 

HOBBY HUSVAGN

Prestige har fått ny möbeldesign (Shell White). HÖGER: Sängskåp känner vi till sedan tidigare, men dolt duschskåp är något nytt och fiffigt.

NY KLÄDSEL I HELA SORTIMENTET

Hela Hobby:s husvagnsortiment kommer att ståta med nya fräscha klädsel- och gardinkombinationer som framhäver varumärkets moderna stil. De Luxe-modellerna 460 SFf och 460 SL tilldelas ett nydesignat bakre hygienutrymme som består av en ny tvådelad vikskärm som separerar duschen från övrigt.

Prestige får möbler som glänser i Shell White – de högblanka vita fronterna med en pärlemorskimrande glans som redan är bekanta från Prestige Van. Den vita kanten på sittgruppsbordet utgår. En ny 7″ touch-kontrollpanel för övervakning och drift av alla elektroniska fordonsfunktioner, med ett intuitivt användargränssnitt och integrerad nivelleringsassistans, markerar nästa steg i utvecklingen av mobila smarta hem. Den kommer som standard i Maxia- och Prestige-serierna, och finns som tillval för övriga modeller och kan även eftermonteras på fordon från och med modellår 2021.

Lilla, charmiga Beachy blir oförändrad. Oavsett om det är en husvagn eller en husbil kommer varje fordon för säsongen 2026 att levereras med ”HobbyKomplett”.


HOBBY HUSBIL

Plåtisarna OnTour Van har fått vridbar handfatsmodul.

NYTT MODELLSORTIMENT MED MYCKET TEKNIK

Hobbys husbilsportfölj utökas med en exklusiv modellserie: den eleganta yachtinspirerade looken på Prestige Van kommer snart också att finnas tillgänglig i nya halvintegrerade Prestige T. De byggs på 4,4-tons Fiat-chassi med 180 hästkrafter, automat, fyra bältade platser, singelbäddar, kompakt tvättutrymme samt stor L-formad sittgrupp. Från och med 2026 kommer chassit på alla husbilar att uppfylla säkerhetsstandarder som överstiger lagkraven, inklusive omfattande standardassistanssystem som redan uppfyller GSR 2-direktivet.

Både Maxia T och nya Prestige T har moderna LED-strålkastare som standard. Två tekniska höjdpunkter är den nya touch-kontrollpanelen samt 2-i-1-kombiladdaren från Dometic, som kombinerar batteri i en laddare. Som en visuell uppgradering kommer alla mattor att vara likformiga: kort lugg med velourfinish, vilket gör dem lättare att rengöra.

När det gäller plåtisarna får OnTour Van ett nytt hygienkoncept med vridbart tvätt-ställ. Dessutom kommer det populära panoramafönstret HOBBY-TOP att finnas tillgänglig som tillval. Plåtisarna drar också nytta av samma tekniska uppgraderingar som resten av sortimentet. Oavsett om det är en husvagn eller en husbil kommer varje fordon för säsongen 2026 att levereras med ”HobbyKomplett”.


SUNLIGHT HUSBIL

IBEX – för de äventyrliga.

TUFFING MED FYRHJULSDRIFT

Tyska Sunlight är kända för sitt progressiva tillvägagångssätt och sin vision att göra det möjligt för alla campare att uppfylla sina drömmar om äventyr. Med IBEX visar det tyska märket nu upp en konceptbil som är designad för speciella platser, tuffa utmaningar och äventyrliga upplevelser – från sanddyner till snö.

– Vi handgjorde faktiskt vår IBEX Concept Car i garaget, från det egendesignade taket till lyftsatsen. Vi har trimmat bilen för offroad-kapacitet, förklarar produktchefen Sabrina Steinbrink i ett pressmeddelande. 

Det handlar om en fyrhjulsdriven konceptbil för extraordinära uppdrag. Vi pratar kraftfull och vildmarksklar (högre markfrigång, terrängdäck, stege, reservhjul med mera). Bilen är byggd på VW-chassi med automat och 163 hästkrafter. Takkonstruktionen i GRP är gjord av superrobust, glasfiberarmerad plast och den levereras med integrerad ljusbalk. 


CI HUSBIL

Inför nästa modellår gör CI sina karosser mer strömlinjeformade.

SATSAR PÅ AERODYNAMISKT

Med sitt ursprung i Italien har CI etablerat sig på den europeiska marknaden som en tillverkare som kombinerar teknisk innovation med designkänsla och tillförlitlighet. En tydlig trend är att CI satsar på modern, strömlinjeformad design. De nya modellerna har generellt mer aerodynamiska karosser, vilket både minskar bränsleförbrukningen och förbättrar stabiliteten på vägen.

Belysning och stämning står i centrum. Flera modeller får dimbara LED-ljussystem och indirekt belysning, vilket skapar en varm och hemtrevlig atmosfär oavsett var du befinner dig. Köksmodulerna uppdateras med energisnåla apparater och smart förvaring, inklusive utdragbara lådor och multifunktionella ytor som kan användas som både arbetsplats och matbord. CI presenterar även ett nytt infotainmentsystem med pekskärm, där du kan styra husbilens funktioner som belysning, värme, kylning och vattennivåer direkt från displayen eller via en app på din mobil. WiFi- och 5G-kompatibilitet blir standard i flera modeller.

Inför 2026 väntas de lansera en ny digital plattform för sina husbilskunder. Genom ett användarvänligt gränssnitt kan du boka service, få support och tips, samt följa resvägar och dela dina upplevelser med andra ägare. Plattformen integrerar även navigering med realtidsinformation om trafik, väder och tillgängliga ställplatser.

CI Magis utrustas, som standard med en tvådörrars kompressorkyl på 158 liter.
Rulla till toppen