Det handlar naturligtvis om stänkskydden, ibland kallade stänklappar, som ofta är av gummi och som ska hindra att vatten från vägbanan skvätter bakåt. Väta, smuts och småstenar kan hamna på bakomvarande bil men också under överhänget bak på husbilar. Där kan underredsbehandlingen slitas ner, fukten tränga in och på sikt orsaka skador i golvet där materialet ofta är av trä.
– Det är inte ovanligt med skador där, säger Patric Mitterbauer på Svanesunds Husbilsverkstad på Orust.
Han har fått byta ut rötskadade trädetaljer baktill i husbilar och tycker att långa stänkskydd är en skyddande detalj.
– Det kan vara en billig försäkring som ökar livslängden på bilen, menar Patric.
Det är olika på olika fordon. En del har inga stänkskydd alls, vissa enbart vid bakhjulen, några även vid framhjulen. De kan också se olika ut, några är långa medan andra är så korta att de knappast skyddar hela överhänget från sprutande vatten. En verkstad vittnar om kunder som velat eftermontera stänkskydd på framhjulen eftersom grus sprutat in i husbilens yttertrappa och fått den att gnissla.
På halvintegrerade husbilar finns ofta stänkskydd från fabrikens chassi, som exempelvis på Fiat Ducato. På helintegrerade fordon kan det i vissa fall vara svårt att fästa nya stänkskydd. Där kan det krävas formklippta gummilappar och specialbyggda aluminiumstag för att stadga stänkskydden. I vissa fall kan också garaget vara nedsänkt och därmed vara extra utsatt för sprut som med åren sliter ner underredsmassan.
– Det finns alltid lösningar för hur du kan lägga till nya skydd, poängterar Patric Mitterbauer.
Är stänklapparna för korta kan den händige själv förlänga med några köpta gummidukar från bilvaruhus, en bit spikband och några bultar. Förlängaren fästs i det existerande stänkskyddet. Men de experter vi talat med avråder starkt från att montera själv om det inte redan finns existerande stänkskydd att fästa i. Du måste veta var du borrar för att inte skada vitala delar.
På riktigt gamla bilar fanns stänkskydd, men 1981 kom nya föreskrifter som gjorde att kravet försvann. Nu finns förslag om att ”lapparna” ska återinföras igen. Forskningsinstitutet Rise konstaterade 2022 att stänkskydd på bilarna skulle sänka riskerna för stenskott med 45 procent och att det kan handla om stora summor – stenskotten kostar enligt utredningen 2,2 miljarder kronor om året i skador på bilarnas glasrutor. Därför vill riksdagsledamoten Angelica Lundberg (SD) att Sverige ska återinföra kravet på stänkskydd.
– Kostnaderna för tillverkarna att komplettera med stänkskydd bör vara försumbar och stödet hos allmänheten för att återinföra kravet på stänkskydd är brett, skriver hon i en motion. Hon fick riksdagen med sig i att utreda frågan som alltså kan hamna på regeringens bord.












