Dragbil: Subaru Impreza 2.0D

Publicerad: 2009-03-23   Uppdaterad: 2023-04-18

Imponerande 1 530 kilos släpvikt på vanligt B-kort, fyrhjulsdrift, ny 2-liters boxerdiesel: Subaru Impreza 2.0D. Se rörliga bilder från testkörningen.

Fakta:
Fakraruta Subaru Impreza 2.0D
Pris: 229 000:- testad bil: 249 000:-
Skatt: 3 732:-/år
Servicekostnad upp till 4 500 mil/3 år: 0:-
Tjänstevikt kg: 1 530
Max dragvikt kg: 1 600. Med B-kort 1 530
Motor: Common rail boxerdiesel
Effekt: 150 hk vid 3 600 varv/min.
Vridmoment 350Nm från 1 800 – 2 400 varv/min.
Förbr. bl. körn. 5,9L/100km (fabr. uppg. u. vagn) 10L/100 km m. vagn
Längd/bredd/höjd cm: 441/174/147
Bagagekapacitet L/kg: 301 liter 390 kg

Motorn är världens första boxerdiesel. Den känns urstark, som gjord för dragjobb, och bilen i sig som finns i ”Golklassen” (storlek som VW Golf) har omfattande rallytraditioner att axla. Subaru Impreza är därför en kommunikativ bil, det vill säga att den talar om för föraren vad som håller på att hända. Det betyder bland annat lite stötigare fjädring och direktare styrning.

Detta medför i sin tur att bilen inte sjunker ihop och ändrar karaktär när den belastas, att man behåller skärpa och precision i styrning och körupplevelse. Bilens chassi bidrar i hög grad till denna känsla av att bilen relativt sett är oberörd av att dra husvagn. Här finns komponenter från rallyjärnet WRX som kraftigare krängningshämmare bak, och en tum större bromsskivor fram, 16 tum.

Dragbil: Subaru Impreza 2.0D

Multifunktionsratt

 

Förarmiljön går att påverka i den meningen att stolen är höj – och sänkbar, precis som ratten som kan skjutas in eller dras ut samt höjas eller sänkas. Instrumenten har blå bakgrundsbelysning och växelspaken är kort men lägena inte så lättfunna som man vill.

 

Nyckel finns inte, bilen har en startknapp. Första gången man startar maskinen känns det lite ovanligt; i med handbromsen, ner med kopplingen, in med knappen och ingenting händer. Efter ett par sekunder snärtar motorn igång, det är lite fördröjning på en diesel – tillräckligt för att man skall hinna börja fundera på om något gått fel.

Väl på rull känns det som om världens alla vägar kan köras och det är precis vad man vill. Kraften, stabiliteten och den utstrålning av robust pålitlighet som hela bilen andas stimulerar reslusten rejält.

Det lilla bagageutrymmet smolkar glädjebägaren, 300 liter är som bilar i småbilsklassen, räddningen är husvagnens skåp och garderober. Anledningen är att det ligger en bakaxelklump under bagagegolvet, bilen är ju fyrhjulsdriven.

Dragbil: Subaru Impreza 2.0D

Det lilla bagagerummet är inte imponerande.

 

Vi styr mot Malingsbo /Kloten. På kroken har vi kopplat en 2,5 meter bred och cirka 1 350 kilo tung Polar 590. Framfarten går utan mankemang och det är som förväntat. Kvalitetskänslan är hög, Subaru kom på andra plats i Motormännens nybilsenkät förra året.

Bilen är imponerande stabil. Visst märks husvagnen, den är ju nära på lika tung som bilen, men fyrhjulsdriften och de bestämda korta fjädringsrörelserna tillåter aldrig vagnen att börja slingra. Vi kopplar ur friktionskopplingen för att se om det är där hemligheten ligger, men bil och vagn går lika bra utan.

På hala snötäckta vägar är vi tacksamma för fyrhjulsdriften och antispinnsystemet. Vi startar i backar och kör på delvis oplogade vägar. Ingenstans sviker bilen, den drar genom snömodd, på ishalka och på våt kall asfalt nästan som om det vore sommar.

Dragbil: Subaru Impreza 2.0D

Permanet fyrhjulsdrift ger trygghet på hala snöiga vägar.

 

När vi lämnar tillbaks vagnen till Husvagnsspecialisten i Upplands Väsby har vi kört drygt 40 mil. Bränsleförbrukningen prickar exakt 1 liter per mil. Vi återlämnar bilen dagen efter och saknar den redan, den är inte bara en förbluffande fin dragbil, den är också snygg, och det är ju inte heller fel.

Det är således inte bara med förnuftet man köper den här bilen, man kan göra det med hjärtat också. Att de tre första årens service ingår i inköpspriset och att bilen har kamkedja i stället för rem (som kan brista) är ytterligare ett plus.

Dragbil: Subaru Impreza 2.0D
Dragbil: Subaru Impreza 2.0D
Dragbil: Subaru Impreza 2.0D

Dragbil: Subaru Impreza 2.0D

Rulla till toppen