Elegant och stilfull interiör. Notera dock att det är nivåskillnad mellan hytt och bodel.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Tänk er en husbilsserie som till en början håller bra standard till ett fördelaktigt pris. Tänk sedan en prissänkning samtidigt som fordonen har blivit försedda med extrautrustning. Låter det för bra för att vara sant? Det är precis vad som gäller för Hobby OnTour Forsberg Edition.
Totalt rör det sig om fem olika modelltyper: 65 GE (höga långbäddar), 65 HFL (fransk bädd och taksäng), 70 E (singelbäddar och fordonsbrett hygienutrymme), 65 HKM (barnkammarmodell med våningssäng och taksäng) och 70 F (fransk säng och fordonsbrett hygienutrymme).
Höga långbäddar är populärt. Bilden visar inget bäddbreddningssystem, men det ingår i Forsberg Edition.
För att förklara det närmare i siffror landar vårt testobjekt (65 GE) på 795 000 kronor. Noterbart är att det ordinarie priset är 829 100 kronor och då får man inte med extrautrustningen (se faktarutan) som i sin tur kostar 101 900 kronor. Inte illa med tanke på att vi numera oftast får allt mindre för våra slantar när vi handlar – här är det således tvärtom.
Att tillhandahålla en husbil för under 800 000 kronor är ingen enkel ekvation. Men här har man verkligen lyckats. En Forsberg Edition bör med andra ord läggas på minnet. Det kan även tilläggas att det finns två modeller i De Luxe-serien som också ingår i Edition-konceptet: 65 GE och 75 HGE (höga långbäddar och taksäng).
Husbilen vi kikar på har en klassisk planlösning som många husbilscampare är vana vid – och gillar skarpt. Att man dessutom kan förvandla de båda enkelsängarna till en dubbelsäng, via ett sängbreddningssystem gör inte saken sämre. Noterbart är att dessa två singelbäddar varken har ribbotten eller tallriksfjädrar, utan ett eget system som inte liknar något annat.
Avdelningen för nattbruk har överskåp bakom och intill sängarna (totalt nio skåp) samt en brandvarnare i taket. Ska vi leta efter något negativt jublas det sällan åt att garderoberna är på golvnivå under sängarnas fotände.
Flyttar vi allra längst fram ser vi att husbilen är byggd på en Citroën Jumper och inte på en Fiat Ducato, vilket de allra flesta är vana vid. Likväl följer assistanssystem som ESP, ASR och Hill Holder med på köpet. Så även farthållare, fräna lättmetallfälgar och en cykelhållare på bakstammen (max 60 kg).
Ovanför den sistnämnda komponenten sitter dessutom en backkamera. Om vi återgår till hytten och instrumenteringen finns här en Pioneer med pekskärm och ett navigationssystem med wifi-mediacenter som inkluderar databas från såväl Apple CarPlay som Android Auto.
Vi återgår till själva bodelen. Sittgruppen är det inte mycket att orda om. Den har ungefär samma storlek och utformning som många andra husbilar, varken mer eller mindre. Eller jo, förresten – det finns faktiskt ett femte säte bakom passagerarhyttstolen.
Köksavdelningen känns luftig och här ses bland annat ett stort kylskåp och en utvikbar skärbräda. På toa är det rymligt och det finns tillgång till dusch.
Rent estetisk är det enkelt att förstå varför många "faller pladask" för Hobby. Det interiöra designspråket är ljust, stiligt, ungdomligt och modernt på en och samma gång.
Addera sedan det vi skrev inledningsvis – ett starkt varumärke och en prissänkning trots extrautrustning. Det här doftar succé lång väg!
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.
Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.
Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!
Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.
Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.
Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.
En trotjänare gör nu en spännande entré på den svenska husvagnsmarknaden – Caravelair. Vi åkte ut till Mobilen Stockholm och satte tänderna i modellen Artica 542.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.