Sunlight A70: Kompisgängets favorit

Dubbla bältade soffor gör att sex personer kan vara med på resan.

Sunlight A70: Kompisgängets favorit

Publicerad

Betydligt trevligare exteriör strajpning när vi nu slipper den röda "billiga" randen.

För cirka tio år sedan var alkovmodeller mer eller mindre dödsdömda, ja till och med utrotningshotade. Det mesta går emellertid i cykler och även om halv- och helintegrerade husbilar är populärare är inte "husbilarna med en bula på taket" på något vis ute ur leken.

Det är faktiskt så att även alkovhusbilarna har sin fankrets – och den består till stor del av familjer. Det finns dock ytterligare en kategori och det är kompisgäng som ska på exempelvis musikfestivaler runt om i landet.

Den sistnämnda kategorin har nämligen stiftat bekantskap med den här typen av husbil via hyrfirmor (där vårt testobjekt Sunlight A70 är vanligt förekommande) eftersom de har varit ute efter en rymlig och robust husbil med många bäddar och bältade platser.

Dubbla brännare och god arbetsyta.

Vi inleder med några rader från vägronden. Enkelt förklarat ser alkoverna något klumpigare ut än vad de är att handskas med. Okej, de är något vindkänsliga, men inte mycket mer än vad halv- och helintegrerade husbilar är. 160 kusar under huven och en niostegad automat gör vår resa minst sagt trevlig.

Bland en mängd säkerhetssystem noterar vi ABS (så att bilens hjul inte låser sig vid inbromsning), EBD (elektronisk bromskraftfördelning), ESP (antisladdsystem), ASR (antispinnsystem), ESC (elektronisk stabilitetskontroll), stopp/start-funktion samt Hill Holder som under ett par sekunder förhindrar fordonet från att rulla bakåt vid start i uppförsbacke. 

I hytten finns USB-laddningsuttag samt hållare för surfplatta. Tak och bakgavel är glasfiberförstärkt (GFK), spillvatten-tanken är isolerad och dieseltanken rymmer 75 liter. Garaget är stort och inkluderar lastöglor, belysning, eluttag samt åtkomst från båda karosssidor (mindre lastlucka på förarsidan).

Hur är då A70 att vistas i? En nackdel med den här modellen är att den som ligger innerst måste klättra över sin partner – och det gäller i båda sängarna.

Det är lite bökigt och trångt att ta sig i och ur dubbelsängen bak.

Det råder likvärdig komfort i bäddarna, men det är betydligt bättre belysning i dubbelsängen. Ty i alkoven finns endast en lampa vars ljusbild inte går att rikta. Takfönster finns på bägge håll (dubbelsängen har även en takventil). Alkoven är försedd med en tygficka för diverse pryttlar medan en hylla har applicerats intill dubbelsängen bak i husbilen. Vi fann emellertid inga laddningsuttag vid någon av platserna.

Alkovsängen kan fällas uppåt/framåt för att på så vis ge bättre utrymme vid passage till och från hytten, samtidigt som risken att man kan råka slå huvudet i sängens underrede minskar avsevärt.

Det bör poängteras att hyttstolarna inte är vridbara. Den bäddbara sittgruppen tar för övrigt hand om den femte resenären nattetid. Men där är bäddmåttet inte tillräckligt för att behaga fullvuxna.

På tal om mått är ståhöjden i hygienutrymmet dryga decimetern lägre än i själva bodelen (se faktarutan). Trätrall finns i duschen. Takfönster, dubbla handdukshållare och lite annat smått och gott kan också bockas av.

Observera att det bara är 182 cm ståhöjd på toan.

I köksavdelningen har såväl över- som underskåp hyllplan, vilket uppskattas. På minussidan sätter vi det enormt djupa förvaringsutrymmet under diskbänken. Det kommer att bli svårt att nå grejerna allra längst in – sanna mina ord. Bra är det däremot med soft close-system på överskåpsluckorna, vilket var helt otänkbart på så kallade "instegsmodeller" för några år sedan.

Men oj, vad har hänt med priset? För bara två år sedan kostade denna husbil 672 000 kronor, inkluderat Master-paketet (men utan den niostegade automatlådan och lättmetallfälgarna).

Via efterforskningar visar det sig att det är en kombination av den svaga kronan, allt dyrare transporter och allmänna prishöjningar på 15–20 procent som gör att konsumenterna nu får betala dyrt även för de "billigaste" modellerna.   

Till sist: Önskas en kortad alkovmodell från Sunlight? Jodå, det finns i A60 (595 centimeter). Eller är det kanske så att ni är ute efter en renodlad barn-kammarhusbil med våningssängar? Det finns också i A68 (660 centimeter) och A72 (720 centimeter).

  • Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-03 07:10

  • Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-21 07:01

  • Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-18 07:29

  • Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-15 07:41

  • Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-11 07:07

  • Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-25 06:54

  • Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Karmann Davis 620 Lifestyle: En färgstark klassiker

    Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-19 07:30

  • Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Eura Mobil Profila T 696 EB: Premiumprofilering

    Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-17 06:42

  • Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE: Massvis med plus

    Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-11 07:46

  • Dethleffs Globetrotter: Ämnad för Globetrotters

    Dethleffs Globetrotter: Ämnad för Globetrotters

    Vad sägs om sofistikerat och elegant, samtidigt som husbilen är fullsmetad med smarta och genomtänkta detaljer som gör campandet till en fröjd? Välkommen till det treaxlade flaggskeppet Dethleffs Globetrotter XLI 7850-2 DBM.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-30 06:22

  • Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

    Malibu T 460 LE: Ingenjörskonst på hög nivå

    Ofta pratar vi om fransk charm, italiensk design och tysk ingenjörskonst. Men vad händer om man tar det sistnämnda och kryddar med de första två? Jo, något som i allra högsta grad påminner om Malibu.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-28 06:05

  • Polar Edition 620 FWCA: För sjusovare

    Polar Edition 620 FWCA: För sjusovare

    Finns det någon medelstor, enaxlad husvagn på den svenska marknaden som klarar av att förse sju personer med både bra och humana sovplatser? Tro det eller ej, men svaret är faktiskt ja. Häng med när vi kollar in Polar Edition 620 FWCA.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-26 06:12

  • Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

    Caravelair Titanium 450: Prispressad fransos

    60 års erfarenhet av husvagnsbyggande, men tämligen okända på den svenska marknaden. Nu görs det en satsning på franska Caravelair – med fyra återförsäljare.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-09-21 07:44

  • Rapido M66: Fabulös fransos

    Rapido M66: Fabulös fransos

    För lite drygt två år sedan testade Husvagn & Camping husbilen Rapido M96. En modell som då var ny på marknaden. Nu är det dags att sätta tänderna i syskonet M66.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-08-29 06:49

  • Dethleffs Nomad 520 ELT: Öppen planlösning

    Dethleffs Nomad 520 ELT: Öppen planlösning

    Bland dryga dussinet olika husvagnmodeller inom Dethleffs Nomad finns det en ny planlösning för i år. En mycket öppen sådan. Det är med förtjusning vi tar oss an Nomad 520 ELT, som finns att beskåda hos DS Husvagnar i Hörby.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-08-26 06:16

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206