Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Tiderna förändras och campingfordonen likaså. Många av oss gamla uvar börjar bli till åren komna och en ny, ung generation ska slussas in i vår härliga fritidssfär. Och måhända även en målgrupp som inte på långa vägar har haft samma uppväxt som vi 40-, 50- och 60-talister.
Miljötänk, internet, läsplattor, datorer och hyper-intelligenta telefoner som vi har nedstoppade i byxfickan fanns inte ens på kartan när vi var unga. För den nya generationen är det vardag.
Att både attrahera och fånga upp "de unga" behöver dock inte vara glasklart. Här kan en nöt eller två behöva knäckas. Samtidigt har prova-på-campinglivet aldrig varit ett så hett semesteralternativ som det är just nu.
Mjuka linjer och en sofistikerad färgsättning. Så här ser för övrigt köksavdelningen ut om man inte väljer E.POWER Selection, utan en gasoldriven Sportvagn.
Knaus har en egen lösning för hur de ska nå denna målgrupp, och det via en kategori vagnar i serien Sport som de har döpt till E.POWER Selection. De är, hör och häpna, gasolfria och har den absolut senaste elutrustningen.
Detta betyder kort och gott enklare handhavande, ökad säkerhet och mindre underhåll. I varje fall om vi ska tro på tillverkarens utsago.
Nu är det inte hela serien Sport som är gasolfri, men tio av totalt 15 modeller får väl ändå anses som ett brett sortiment att välja emellan (från 400- till 500-modeller). Vi valde att göra en lite typisk svensk "mellanmjölk" genom att titta till 450 FU med fransk sänglösning.
E.POWER Selection har alltså en bekväm energilösning som gör att du aldrig behöver släpa på tunga och otympliga gasolflaskor. Eller vara orolig för att gasen ska ta slut – mitt i natten.
Den smarta energistyrningen ser till att all elutrustning regleras, och kopplas på eller ifrån automatiskt. Det enda du behöver göra är att ställa in säkringen i ampere (som finns på campingplatsen). Varm eller kall luft levereras enligt värmepumpsteknik via ett knapptryck.
Önskar man njuta än mer av frihet och självförsörjning under en natt finns ett tillval som lystrar till namnet Einhell One Night Stand (vilket oftast förknippas med något helt annat). Det är en batteridockningsstation (6 Ah) som ger ström och samtidigt fungerar som batteriladdare.
Denna produkt kostar lite drygt 5 000 riksdaler och ser alltså till att vattenpump, ljus och kompressor-kylskåp drivs utan att ni är kopplade till elstolpe.
Nytänkandet inom Knaus gäller emellertid inte bara gasolfritt. Baksideskonstruktionen FoldXpand är en annan nymodighet som har slagit väl ut. Där utgör bakljushållaren en helt slät yta tillsammans med bakgaveln, vilket maximerar fordonets invändiga längd.
En annan komponent som bör lyftas fram inom Knaus fordonspark är bluuwater. Det är ett vattenfiltersystem som näst intill fullständigt (99,99 procent) avlägsnar bakterier och små partiklar. Filtret har kapacitet upp till 8 000 liter och kan även enkelt bytas ut via ett snabbkopplingssystem.
Hur är då själva 450 FU att bo i?
Som synes är det en liten vagn som gör sig bäst för två personer. Induktionshäll och kompressorkyl finns i köksavdelningen och det bör tilläggas att det bara gäller de icke gasoldrivna vagnarna. De "vanliga" Sportvagnarna är försedda med gasolbrännare och absorptionskyl.
Vi noterar stabila skåpluckor med mjukstängande funktion. Likaså förnämlig innerbelysning och en högkvalitativ EvoPore HRC-madrass i den franska sängen. Mjuka och rundade möbelhörn ger vagnen en exklusiv inramning. Svanhalsbelysning i såväl sovrummet som vid sittgruppen är plus i kanten. Den sistnämnda möbelmodulen är mycket stor med tanke på vagnens i övrigt ringa storlek.
Samvaroavdelningen bjuder även på en rejäl dos komfort och ett väl tilltaget takfönster som släpper in massvis med skönt sommarljus.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.