Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

Publicerad: 2022-11-11   Uppdaterad: 2023-04-18

Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

Etrusco har inte så värst många år på nacken. Tror bestämt att Husvagn & Camping såg dem första gången i samband med en mässa i Tyskland. Om det var i Düsseldorf eller i Stuttgart låter vi vara osagt.

De första serietillverkade husbilarna kom hur som helst till 2016 i San Casciano i närheten av staden Florens i regionen Toscana i Italien. Samma år ”smygöppnade” de sin säljstart på hemmaplan samt på den spanska och franska marknaden. Först året efter lanseringen för de sydeuropeiska kunderna fick övriga länder också smaka på godsakerna.

Med tanke på att Etrusco bara har funnits i en dryg handfull campingsäsonger har de hunnit med mycket – som att växa från noll och ingenting till att ha ett fullt sortiment av husbilar – från vans till alkover och halv- och helintegrerade modeller.

Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling
Face-to-face är uppskattat, och vi förstår varför.

Fast det är klart. De har koncernens muskler (Erwin Hymer Group) i ryggen, tyskarnas konstruktionsprecision och funktionalitet samt italienarnas passion för design. Snacka om en optimal kombination.

Till en början låg deras husbilar i det lägre prissegmentet. Men säg det som varar för evigt. Det bör dock understrykas att prisökningen inte bara gäller Etrusco, utan husbilar i allmänhet.

Ett kort räkneexempel visar vad som kan ske om man har en dyr hobby. Priserna har gått upp ungefär 10–15 procent och det blir mycket pengar om grundpriset är låt oss säga 750 000 kronor. Med 15 procent påslag blir det 862 500 kronor.

Lägg sedan till lite lullull som vi svenskar ofta vill ha som standard – och vips är vi uppe i 964 000 kronor – som i vårt testobjekt. Det tål kanske att tänka ett varv till. Är allting vi ”ska ha” verkligen nödvändigt? Och då menar vi inte husbilen i sig utan alla tillbehör.

Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling
Ett litet och behändigt kök… …där du slänger skräp precis som hemma.

I vintras introducerade Etrusco sitt första fordon baserat på Ford (en van) och för inte så länge sedan lanserades även halvintegrerade husbilar på Transit-chassi. Dock inte bilen vi synar hos Lindströms i Enköping som traditionsenligt har en Fiat Ducato som bas.

Etrusco som lite allmänt kallas för Laikas instegsmärke har tekniska likheter med såväl Sunlight som Carado. Men en sak är säker: Som varumärke lever de sitt eget liv och har ett betydligt mer tilltalande designspråk än de två sistnämnda koncernsyskonen.

Naturligtvis drar de också nytta av Erwin Hymer Groups styrka gällande såväl service som erfarenhet, konstruktionskunskap och lagerhållning av diverse delar.

Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling
Jodå, det finns en separat duschkabin också. HÖGER: Med utdragbar galgstång blir det mycket bättre.

Vad finner vi då för plus och minus med vårt testobjekt?

Vi gillar läslampor av svanhalsmodell. Likaså bäddbreddningssystem, face-to-face (sittgrupp), utdragbar galgstång till den lågt placerade garderoben (som i sin tur är ett minus), separat duschkabin, brännarna på rad (frigör arbetsyta), delbart bord (för enklare passage till/från hytten), hyllplan i kökets överskåp, platsbesparande kylskåp (högt och smalt), garage med dubbla lastluckor, lastöglor, belysning, värme, 230-uttag samt bra ljusinsläpp vid samvaroavdelningen.

På minuskontot placerar vi den lågt placerade garderoben, golvets nivåskillnad och att vattentanken har fått en lite svåråtkomlig position i garaget.

Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling
Rulla till toppen