Visst, det är en ytterst kompakt husvagn. Men är man bara två personer fungerar det hur bra som helst – om man är ute efter en liten och lättdragen vagn.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Hobby har en diger husvagnsflotta som omfattar drygt 50 olika modeller (fördelade på sju serier). Några av dem är riktigt små och med det menar vi vagnar som underskrider sex meter, inkluderat draganordning.
Efter en närmare koll visar det sig att en handfull Hobbyvagnar kvalar in till just ovan nämnda klassificering: trion undersköna Beachy, On Tour 390 SF (som vi hängde på
kroken i Husvagn & Camping 8/2020) samt vårt testobjekt för dagen, Hobby De Luxe 400 SFe.
Att mindre husvagnar har blivit omtyckta på nytt beror på en mängd faktorer. Priset spelar en viktig huvudroll, likaså muskelstyrkan på dragbilen. Naturligtvis finns även körkortsbehörighet med på ett hörn samt att det har blivit inne att vara en smula minimalistisk. Det sistnämnda är i och för sig en sanning med modifikation.
Tjock bäddmadrass och svanhalsbelysning ingår i avdelningen för nattbruk. Här finns även ett takfönster samt brandlarm.
Den specifika vagnen vi ska till att dra må vara liten, men den har en hög utrustningsnivå som många vagnar har som finns tillgängliga på den svenska marknaden.
På med de förlängda husvagnsspeglarna och sedan bär det iväg. Det känns knappt som vi har något på dragkroken. Okej, vi har en svulstig BMW som dragbil och den tycks gå på tomgång oavsett vilken
lutning på vägbanan det handlar om.
Rangeringen blir också ytterst tillfredställande. Visst, är du ensam och behöver justera vagnen en meter eller två på en gräsplätt är till och med 1 100 kg tungt, men här på en slät grusplan är det ingen match. Den lilla Hobbyvagnen är emellertid inte enbart bra i vägronden.
I flera år har jag personligen poängterat för mina vänner som är nytillkomna inom mobil fritid att verkligen tänka sig för innan de slår till. Vet inte hur många gånger jag har förklarat för dem att de inte ska låta sig förföras av hur vackra inredningar vissa fordon har.
Istället ska de främst utgå från analysen av: Hur många ska vistas i vagnen under semestern, ska den användas året runt, vilken typ av planlösning passar allra bäst? Med De Luxe 400 SFe är det ytterst nära att även jag trillar dit.
Mitt hjärta spelar verkligen ett spratt med min hjärna – jag faller pang, boom, pladask. Nåja, som bekant tycker människor olika om saker och ting, och tur är väl det.
Är man ensam resenär eller ett par som inte kräver stort utrymme kan det här vara vagnen som hamnar högt upp på önskelistan. Om man vill sova tätt intill varandra vill säga. För som vi nämnde i ingressen – De Luxe 400 SFe är försedd med en fransk säng.
Två personer passar också bäst i dinetten eftersom sittdynorna inte är mer än 80 centimeter breda. Det går att trolla fram ytterligare en decimeter om du väljer att plocka bort armstöden, som i sin tur är en trevlig och behaglig detalj.
Avdelningen för samvaro har bra ljusinsläpp och det har vi takbelysning respektive två öppningsbara fönster att tacka för. I hygienutrymmet är toalett och handfat separerade från varandra. Här har Hobby lyckats mycket bra med designen på den sistnämnda möbelmodulen. Mindre lyckad är den märkliga placeringen av eluttagen i köket. Längst in i hyllplanet närmast entrén känns inte helt hundra.
Vad blir då slutklämmen? Tillhör ni paret som prioriterar en liten, modern och lättdragen vagn med högt andrahandsvärde kan mycket väl den här modellen vara något för er.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Tysk ingenjörskonst när den är som allra bäst. Denna gång tog vi oss an en Dethleffs Beduin Scandinavia 550 SE.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.