Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Om ni besökte mässan Elmia Husvagn Husbil och tog er importören Bergholms gigantiska monter (5 300 kvadratmeter) har ni säkerligen redan sett den. Eller rättare sagt – dem.
På plats fanns nämligen en sprillans ny Azur 500 FU, men även ett exemplar från 1992 (med tillhörande Volvo 945 som dragbil av samma årsmodell). Allt för att spegla att Bergholm firar 30-årsjubileum i branschen.
Givetvis finns det all anledning att bli en smula nostalgisk eftersom Azur spelade en stor roll för många husvagnscampare innan millenniumskiftet. Här ska vi emellertid enbart rikta in oss på den nya vagnen och dess återkomst.
Inte speciellt svårt att njuta i den stora U-soffan, och samtidigt blicka ut över den moderna interiören.
Azur lanseras i fyra olika tappningar: 460 EU, 500 EU, 540 UE (alla med singelbäddar) och vårt testobjekt 500 FU som är utrustad med fransk säng. Som ni nog förstår av sifferbeteckningarna är ingen i kvartetten särdeles storväxt: från 698 centimeter till 758 centimeter totallängd, inkluderat dragstång. Men tro mig, ingen vagn känns trång. Varenda liten vrå har de tagit vara på – och det på ett sätt vi aldrig tidigare varit med om.
Först och främst är Azur inte byggd på samma sätt som alla andra vagnar. Serien är nämligen uppbyggd av 22 fiberramdelar som har sammanfogats av en robot.
Den självbärande, höghållfastbara karossen säkerställer inte bara högsta möjliga stabilitet och hållbarhet, utan också flexibilitet gällande layout och så att säga rumsdesign. Den trendsättande byggkonstruktionen innebär att möbelmodulerna inte längre håller upp karossen och därför kan de placeras och designas på ett vis som vi tidigare aldrig har sett.
Vid sidan av den nya tillverkningstekniken kännetecknas karossen av en yta som dels är UV-beständig, men hör och häpna: Den är även självläkande. Enbart genom inverkan av värme kan bucklor och lätta tryckmärken försvinna helt av sig själva.
Om vi stannar kvar på utsidan en stund bör även en visuell detalj nämnas. En som kan komma att bli en "killer" på campingplatserna. Längs med hela karossidan finns nämligen en platt, integrerad markisskena som bjuder på LED-konturbelysning.
Detta är i och för sig ett tillval som kostar 12 700 kronor. Appliceras detta, ja då får ni nog räkna med att just er vagn hamnar i blickfånget. Pst, den är även utrustad med stödben à la bigfoot samt kultrycksindikator på stödhjulet.
Interiört kombineras funktionalitet med hemtrevnad och innovativ teknik. Framför allt är det väggarna som imponerar stort. Ett koncept som har fått det passande namnet Smart Wall och som enklast kan beskrivas som förvaringsutrymmen som i viss mån är dolda och samtidigt integrerade med innerväggarna (se bilder). Detta gör att du som användare kan nyttja vagnens mått mycket effektivt.
Designspråket är sobert och elegant med raka linjer, vilket ger en känsla av ett modernt och lyxigt hotellrum. Under utvecklingen av Azur lades det även stor vikt på ett belysningskoncept där alla möblers skarvband är upplysta och där vardagsrummet tänds och släcks effektivt i stil med ett "rinnande ljus" som gradvis lyser upp eller mörkar ned avdelningen. Dimbar belysning är som bekant inte något nytt fenomen, men här har Knaus tagit det till en ny nivå.
Mixen av kulörerna brunt, vitt, grått och svart kan kanske låta som mischmasch, men oj vad bra de har lyckats med färgkombinationen och de små detaljerna.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.