Husbilsbygget, baserat på Fords smala lågramschassi Transit Trail, har en snygg och tuff attityd. Kaxig grill och svarta aluminium-fälgar ger machovibbar som för tankarna till lustfyllda äventyr som kittlar sinnena.

Målgruppen är i första hand nya husbilsentusiaster, campare, friluftsmänniskor och äventyrare. Men 656 D kan även charma erfarna husbilister som vill ha ett kortare ekipage, de som av olika skäl ratar trångboddheten i en ombyggd skåpbil.
Det är alltså här, i mitt emellan-skiktet, som elaka tungor menar att ”plåtisdräparen” nu är född. Och visst finns det goda förutsättningar att Atlas blir en vägvisare, kanske rent av den jätte som i den grekiska mytologin bär upp himlavalvet på sina axlar.
Serien erbjuder två olika modeller, sjumetersbilen 696 G (garage) med nedfällbar taksäng över sittgruppen och tvärbädd bak. En bil som presenterades i samband med varumärkets 60-årsjubileum förra året.

Sedan har de också 656 D, ett kortare fordon vi väljer att titta lite extra på. D:et efter modellbeteckningen betyder ”drop-down-bed” och detta är den enda fasta sängen.
Med ett enkelt handgrepp manövreras den elektriskt till önskad höjd över den bäddbara sittgruppen som är så kallad face-to-face. Med taksängen uppfälld får vardagsrummet en enorm rymd med två sidofönster och takfönster som släpper in ljus. Tillsammans med de vändbara framstolarna finns det plats för sju personer runt det stora vikbara soffbordet av teleskopmodell, som även det kan styras till önskad höjd med en knapptryckning.

Vi gläds åt den fina interiören och den matchande gråvita färgsättningen, men trivs också med fordonets övriga faciliteter.
Köket är funktionellt och har tvålågig gasolhäll, diskho, rymliga mjukstängande lådor och en golvplacerad Dometic slim-line-kyl med frysfack.
Hygienutrymmena är separerade, toalett och handfat på ena sidan och dusch mitt emot. Extra plus ger vi till ”walk in closet” samt massor av förvaring i aktern. Genom en lucka i ”garderoben” finns även förbindelse med det stora underliggande garaget som är i XXL-format.

Den större garagedörren har måtten 110 x 85 cm, vilket innebär att cyklar, campingmöbler och den obligatoriska grillen enkelt kan lastas i och ur. En annan finess är en utdragbar låda (maxvikt 70 kg) på fordonets vänstra långsida där resenärerna kan förvara kablage, nivåklossar och dylikt.
Bilen då? I Fordstolarna, av Pilotmodell (häpp), sitter du komfortabelt bakom ratten. Under huven noterar vi 170 kusar och automatlåda. Med standardutrustningens alla moderna säkerhets- och förarassistanssystem påkopplade, inklusive multimedia och backkamera, är det en ultimat körupplevelse som känns både trygg och bekväm.

Fordonet är helt klart avsett för två personer, men även perfekt för den lilla barnfamiljen, där sittsoffan kan byggas om till två bältade platser.
Helhetsintrycket är gott, men visst hade det varit mumma med dieselvärmare, kompressorkylskåp och elektrisk golvvärme i grundutrustningen? Detta finns dock som tillval.











