Eriba Touring 542: Ikon med karaktär

Publicerad: 2024-07-12   Uppdaterad: 2024-07-11
Deras slogan säger allt. Fritt översatt från engelska blir det: lite utöver det vanliga. Naturligtvis är det ikoniska ERIBA och deras Touringvagnar vi syftar på. Vi har kikat närmare på 542-modellen.

Ordspråket säger: ingenting varar för evigt. Men gäller det verkligen ERIBA:s charmiga serie Touring? Det är enkelt att låta sig förföras av dess utseende. Samtidigt är det svårt att ta in att vagnen vi inspekterar faktiskt är sprillans ny. Retro kallas det bestämt – och det med en stor portion.

Tidsresan inleddes redan 1957. Det var då Erwin Hymer och hans vän Erich Bachem slog sina kloka huvuden samman. Idéerna mynnade ut i ett husvagnsbygge som med facit i hand blev legendariskt.

Den som är lite klurig har redan löst koden med varumärkets namn. Jajamensan, de tre första bokstäverna i förnamnet Erich har kombinerats med de två första i hans efternamn – ERIBA.

Eriba Touring
Dinetten – från entrédörren sett, direkt in till höger. 
Eriba Touring säng
Rakt kök och långbäddar. Och kolla in den uppfällbara takkonstruktionen.

Om vi backar bandet till den svartvita tiden fick de inledande modellerna namn som Puck, Faun och Troll. Succén lät inte vänta på sig och sortimentportföljen fylldes på med Pan, Familia, Triton och Titan. 

1978 utvecklade de konstruktion PUAL. Kortfattat handlade det om att sidoväggarna bestod av aluminium med en skumkärna, alltmedan innerväggarna var gjorda av kvalitetsplywood. Än i dag används denna tillverkningsmetod, fast naturligtvis i uppdaterad och optimerad form. 1980 gick de två företagen (ERIBA och HYMER) äntligen samman – och resten är så att säga historia. 

När Husvagn & Camping besöker återförsäljaren Haag & Carlsson i Nyköping blir det uppenbart att den här vagnen sticker ut från mängden. När nästan alla andra husvagnar ser ungefär likadana ut, har Touring hållit fast vid ett designspråk som för tankarna tillbaka till deras första skapelse.

Eriba Touring toa
Inte så stort, men tämligen stiligt.

Även om en hel del givetvis har förändrats sedan första spadtaget 1957 har ingenjörerna varit trogen den unika karossformen och det aerodynamiska frontpartiet. Den sistnämnda, strömlinjeformade stålrörskonstruktionen hjälper dessutom till att minska luftmotståndet vid färd. Detta gäller även för det praktiska, uppfällbara taket som är tillverkat av glasfiberarmerad plast.

När du åker är nämligen vagnen synnerligen låg. De boende erbjuds dock full ståhöjd när de väl står still och detta fixas i ett nafs. När taket är uppfällt optimeras även rumsklimatet då konstruktionen har myggnätsfunktion. Men se upp i början. Med full ståhöjd är det lätt glömma bort att du måste böja dig ned när du ska gå ut. Vi har under årens lopp sett en och annan som har slagit i skallen.

Den stora dosen retro gäller inte enbart exteriört. Även inne är vagnen prydd på ett smakfullt, klassiskt vis. Som kund kan du dessutom välja exteriör karosskulör. Vad sägs om helvit, vit/gråmetallic, bara gråmetallic (som vårt objekt) eller vit i kombination med färgerna Nugget Gold, Tango Red och Harbour Blue?

Eriba Touring baklucka
Baklucka som på en personbil. Tjusigt! 

På insidan går det att hitta sin stil via exempelvis tre olika klädselkulörer. Två utrustningskoncept samt ett dussin olika modeller, allt från minstingen 310 till den fyrhjuliga bjässen 820, noterar vi också.

Trots att 542 tillhör skaran storasyskon i serien är det i sanningens namn ingen reslig vagn. Utrymmet är ytterst begränsat och fler än två resenärer undanbedes. Framför allt eftersom dinetten bara tillåter två personer av normal storlek. Däremot är vi säkra på att antalet som vill komma förbi, stoppa in nosen och ta sig en titt, lär bli desto flera. Det är nämligen få vagnar som har sådan dragningskraft som denna.

Utrustningsmässigt är det varken avskalat eller lyx i överflöd. Vårt testobjekt har det som är nödvändigt och användarvänligt för att skapa en avkopplande campingsemester.

Eriba Touring lastutrymme
Under långbäddarna finns det plats för en del skrymmande persedlar.

Som exempelvis brandvarnare, utfällbar skärbräda, frostsäker vatteninstallation, en handfull 230- och USB-laddningsuttag, 12-liters vattenbehållare i såväl köket som hygienutrymmet, LED-markis med rörelsedetektor, gasolkoffert med plats för två 5-kilosflaskor, skoförvaring vid entrén och stor garderob.

Sist men inte minst. Allra bäst gör sig vagnen i kombination med en riktigt ball dragbil, gärna en modell med några år på nacken.

Eriba Touring 542 faktaruta
Rulla till toppen