Bilen som är byggd på Fiat Ducato maxi-chassi är storleksmässigt jämförbar med en plåtis (6,36 meter) fast med bättre isolering i väggarna (30 mm XPS-isolering), taket (55 mm) och golvet (64 mm). Den har också en kortare hjulbas vilket ger bättre svängradie.

Modellen bjuder på taksäng, stort garage och en massa finesser. Målgruppen är kunder som söker en kompakt och rymlig husbil med lastutrymme. X250 är målad i svart och vitt. Det som sticker ut är bilens rödstripade linjer både exteriört och interiört. Designen och den moderna formgivningen är kul med det iögonfallande ljusbelysta X:et i taket.
Det stora, rymliga vardagsrummet premieras i den här modellserien. I sittgruppen, som även har Isofixbälten, finns det plats för sju personer. Bordet är elmanövrerat, delbart och av teleskopmodell.
Med halv bordsyta är bodelen i det närmaste jämförbar med en helintegrerad husbil i XL-format. Ett extra pluspoäng delas ut till det öppningsbara panoramataket över förarhytten.

Den bekväma taksängen fälls med ett enkelt knapptryck ner över den bäddbara sittgruppen. För ett lägre och bekvämare insteg till taksängen viker du ned dynorna i sittgruppen.
Bilen bjuder på många smarta lösningar. Ett nytt unikt koncept i den här upplagan är SDR (Smart Dressing Room), vilket innebär stor garderob i aktern som är gömd bakom en skjutdörr. Garderoben hissas ned i garageutrymmet med hjälp av en elmotor. I nedhissat läge blir utrymmet upptill en klädkammare.
I uppfällt läge är garaget stort nog för att stuva in cykel, grill, campingbord och stolar. Det här är så typiskt för Challenger/Chausson, ty de är kända för sina många innovativa, smarta och trevliga lösningar. Detta gillar vi.

Köksenheten har vask och spis med två brännare. En trevlig detalj är stekskyddet på spisen. Med över- och underskåp är det tillräckligt med plats för både matlagning och förvaring av allehanda husgeråd.
Det högplacerade kompressorkylskåpet gör köket komplett.
Hygienutrymmets svängbara handfatsvägg är ytterligare en finess som trollar fram en dusch på motsatt sida. Här finns också taklucka för ljusinsläpp och god ventilation.

Dieselbrännaren Webasto på 5 500 W ombesörjer värmekomforten ombord. Det enda som kräver gasol i ekipaget är spisen.
Förarmiljön är bekväm och sikten bakom ratten god. Samtliga reglage på instrument-panelen är lättåtkomliga och begripliga.
Med Fiats samtliga trygghetssystem och säkerhetslösningar påkopplade bär det iväg. Motorn på 140 hästar spinner loss och den niostegade automatlådan växlar silkeslent. Med lätthet utför vi omkörningar och tar oss uppför branta backar i det kuperade franska landskapet runt Tournon-sur Rhône som är platsen för vår provkörning.

Helhetsupplevelsen är god, men frågan kvarstår: Är svenska kunder mogna för kompakta fordon med enbart taksäng? Om så är fallet, är nya X250 ett intressant och spännande alternativ.
Fotnot: Chausson heter numera Challenger, även i Sverige. Och det har inte med vårt Nato-medlemskap att göra. Det är exakt samma bil – med samma service och återförsäljarnät som tidigare, fast nu med ett gemensamt varumärke – avsedd för den nordiska marknaden.











