Morelo debuterade med en prototyp på mässan Caravan Salon i Düsseldorf 2010. Succén var ett faktum. Redan året därpå var de i gång med serietillverkning.
I dag, knappt 15 år senare, är varumärket en av Europas mest framgångsrika tillverkare av stora premiumhusbilar och liners, byggda på lastbilschassi.

Serien Loft är ingen liner, däremot en väldigt stor och lyxig husbil av mycket hög kvalitet, som sist men inte minst är den billigaste i varumärkets sortimentportfölj. Inklusive all extrautrustning går kalaset loss på nästan 4,5 miljoner kronor.
Är det rimligt, skrockar kanske en och annan under markisen. Nja, det beror väl på. Ställer vi det i paritet med utgångspriset på en garderobstor ”etta” med kokvrå på Östermalm i Stockholm, eller en underhållskrävande äldre sommarstuga på Västkusten, tar givetvis diskussionen ny riktning.
Frånsett prislappen är det hur som helst ett elegant och lyxigt semesterhem på hjul som du kan resa och bo i året runt.

Utrustningslistan är nästan lika lång som själva husbilen, drygt 8,5 meter. Tillsammans med ”extra allt” checkar vi av ”säkerhetspaketet” som innehåller elektronisk parkeringsbroms, nödbromsassistans, adaptiv farthållare, körfältsassistans med varningston, sidvindsassistans, Traction + med nedförsbackesassistans och däcktrycksindikator.
Bilen har en totalvikt på nära 7,5 ton och är byggd på Iveco Daily-chassit 70 C 18. Det finns 207 hästkrafter och en 8-stegad ZF-automatlåda under huven.
Förarkupén har förstås navigationssystem, DAB + radio-mottagare och backkamera med demonterbar 10-tums pekskärm, aircondition, differentialspärr och LED-bakljus med kromdekor.

Annat i den digra godispåsen är vattenburen värme (Alde förstås), värmeväxlare, uppvärmt dubbelgolv, luftfjädring på bakaxeln, hydrauliska stödben med automatisk nivellering inklusive touchpanel, dieselvärmare, separat duschrum, fritidsbatteri litium 1 x 210 W och mycket, mycket mer. Så visst får de potentiella kunderna en hel del för slantarna.
Inredningen är snygg och robust, men framför allt praktisk och funktionell, vilket ger en hemtrevlig och sober atmosfär med hög kvalitet på material, snickerier och detaljer. Vårt testobjekt har två bekväma enkelsängar i aktern som går att bädda ut till en bred dubbelsäng.
Därutöver finns en elektriskt nedfällbar frontsäng (dubbelbädd), vilket totalt ger plats åt fyra personer. Komforten i de vändbara och beigefärgade läderhyttstolarna fram är utsökt och samma betyg delas ut till den L-formade soffan med sittbänk på motsvarande sida.

Med så kallat face-to-face och höj- och sänkbart soffbord är trivselfaktorn hög ombord. Köket är välutrustat med hyllor, utdragbara skåp, kompressorkylskåp på 177 liter, mikrovågsugn, tre spisplattor, två vaskar och kaffemaskin.
Stuv- och förvaringsutrymmen är det gott om, såväl inne i bilen, under dubbelgolvet och i det stora garaget med in- och utlastning från två håll.
Husbilen är stor, inget snack om det – men ändå lättkörd, åtminstone på stora, breda vägar. Lite knixigare är det på småvägarna för den som är något ovan med skrymmande fordon. Med busspeglar och backkamera är körkomforten riktig bekväm.
Under Husvagn & Campings provtur var det rejält blåsigt och vi kände emellanåt av att kastvindarna tog tag i ekipaget. Dock inte värre än att vi kan sammanfatta det hela som en elegant premiumbil med fantastiska bekvämligheter.











