Vagnen som utvecklats och tillverkas av danska Isabella, en av Europas ledande producenter av tält och campingtillbehör, har funnits sedan 1969. Då rullade den första Camp-let-tältvagnen ut från fabriken. De första upplagorna var enkla men växte snabbt i popularitet både på hemmaplan och på kontinenten, framför allt i Nederländerna.
80-talsklassikern Camp-let GT hade en viss framgång även i Sverige, men intresset svalnade i takt med utvecklingen av nya moderna husvagnar och husbilar.
Efter coronaepidemin hände dock något. Tältvagnen som under åren har uppgraderats, moderniserats och anpassats efter dagens behov, verkar ha fått en renässans. Den är smidig både att transportera efter dragbilen och att bo i på semestern.

Att intresset återigen ökar beror troligtvis även på den kraftiga prisökningen som husvagnar och husbilar har haft
under de senaste åren. Något som ligger långt över budget för många frilufts- och campingälskande par och framför allt barnfamiljer.
Det vill säga alla dem som drömmer om att kunna ge sig ut på äventyr, övernatta i det fria och vakna upp till ljudet av fågelkvitter – men som inte vill campa på backen i ett traditionellt tält.
Även om vagnen inte ser mycket ut för världen när den hänger på släp efter bilen, erbjuder den mängder av möjligheter med hög mysfaktor. Oavsett om ni är två eller flera som är ute och reser, vill slå läger, laga mat eller bara koppla av erbjuder den överraskande mycket plats i form av rymliga sovkabiner, sällskapsrum och bagageutrymme.
Camp-let kan även byggas ut med annex, soltak och lyxigare kök. Den är också väldigt smidig att montera. Förtält och sovalkover reser du enkelt i ett enda moment.
Under vårt test fick vi hjälp av representanten Bengt Marklund på Kama Fritid som lugnt och pedagogiskt visade oss hur man går till väga för att resa ”tältet”, samtidigt som vi ställde frågor och dokumenterade med bilder. Allt som allt tog det oss mindre än en timme att förvandla låda till färdig produkt att bo i.
Efter att ha gjort detta några gånger lär det ta högst en kvart. Det är nämligen inte raketforskning det handlar om och det visade sig att det faktiskt var mycket enklare att sätta upp Camp-let än att få ett vanligt ryggåstält eller förtält till husvagnen på plats.
Det går inte att komma ifrån att hela härligheten påminner en hel del om Kalle Anka, Musse Pigg och Långben på camping-semester. Det var kanske också därifrån upphovsmannen och skaparen Søren Odgaard på Isabella fick sin idé.
Oavsett är den kompakta tältvagnen smidig att ta med sig ut på vägarna, och inte minst ett briljant alternativ för dem som älskar natur, frihet och camping – utan att det ska behöva göra ont i plånboken.
Högintressant torde Camp-let även vara för elbilsägare som här har möjlighet att dra den ultralätta tältvagnen efter sig.
Camp-let finns som tre modeller; Earth, North och Passion (vårt testobjekt). Det som skiljer dem åt är basutrustningen.
Gemensamt för dem alla är 18 kvadratmeters boyta som består av ett vardagsrum, två ventilerade sovalkover med plats för fyra personer (eller fler om ni reser med småbarn). Behövs det fler sängplatser kan exempelvis Passion med annex på båda sidor utökas och ge upp till dubbelt så många sovplatser. Trion modeller kan utrustas med såväl soltak som annex. Till dem finns också en diger tillbehörslista för er som kanske önskar ett lyxigare kök, madrasser, vinteröverdrag, cykelhållare med mera.
På frågan om tältvagnen klarar övernattningar i vinterklimat säger Bengt Marklund avslutningsvis:
–Jajamensan, vi har många kunder, men även folk på kontoret som gärna drar i väg med tältvagnen och vintercampar.

CAMP-LET
• Totalvikt: 500 kg
• Last med bromsar: 228 kg
• Last utan bromsar: 208 kg
• Pris: 93 000–141 495 kr, beroende på modell och utrustning
















