Komfort och lyx har alltid kännetecknat tyska Niesmann+Bischoff. Med sin nya uppgraderade modellserie Arto, byggd på Mercedes Sprinter, sätter varumärket en ny standard för helintegrerade, smarta husbilar.
Husvagn & Camping var på plats när det nya ”stjärnskottet” premiärvisades vid underbart vackra Wolfgangsee i Österrike under försommaren. Vi blev, precis som övriga inbjudna journalister, imponerade över företagets målmedvetenhet och förmåga att återigen skapa en lyxig husbilsserie som bär tydliga spår av ett generationsskifte.

Efter framgångarna med iSmove och Flair har de i nya Arto-serien mixat ihop alla godbitarna, både in- och utvändigt.
– Rätt teknik för oberoende, funktion och komfort, det är avgörande faktorer för husbilar i premiumsegmentet, säger Hubert Brandl, produktchef hos Niesmann+Bischoff, och fortsätter: Utmaningen när vi skapade nya Arto var att göra tekniken osynlig på ytan och samtidigt framhäva känslan av magnifik design.
Den nya skapelsen är vacker, välutrustad och har en enastående fin design. Kort sagt, ett smart teknologiskt mästerverk. Företaget kallar sin skapelse för ”Mission Completed” och marknadsför serien som ”liner”, vilket är något missvisande.
Eftersom dessa i sammanhanget avser stora bjässar byggda på lastbilschassi: typ Concorde, Morelo med flera. Företagets senaste lansering ska enligt oss i stället räknas som stor och lyxig premiumhusbil – med ”linerkänsla”.

Arto finns i två olika längder: Arto 78, (782 cm) och Arto 88 (906 cm). Den kortare upplagan är tvåaxlad och har en totalvikt på 4,5 ton. Själva planlösningen är i stort sett identisk med systermodellen iSmove 6.9 E.
Den större modellen (Arto 88) är tandemaxlad och har ytterligare ett ton totalvikt. Den har i sin tur flaggskeppet Flair 880 som förebild. Båda ekipagens bredd är 240 cm.
Vi har valt att sätta tänderna i den något mindre modellen. En lagom stor och komfortabel husbil med ett förvånansvärt lågt ingångspris på den tyska marknaden – 138 900 euro! För dem som önskar en större motor (170 hk) med automatlåda och extra allt springer priset förstås i väg.
Den svenska prislappen var inte klar när den här artikeln skrevs, men gissningsvis lär bilen passera 2-miljoners-vallen med råge hos den svenska återförsäljaren.

I den nya uppgraderade serien synliggörs MB-stjärnan utvändigt endast på fälgarna. Det är först i förarkabinen som den komfortabla och stilsäkra MB-miljön med sitt iögonfallande infotainmentsystem ger sig till känna. Ett avancerat assistanssystem som inkluderar trötthetsvarnare, avstånds-, aktiv körfälts- och vägmärkesassistans. Dessa hjälpmedel bidrar till ökad säkerhet och komfort för både förare och passagerare.
Bilens inredning och fina design är genomtänkt in i minsta detalj med väggbeklädnad i filt som skapar en unik rumskänsla och dämpad akustik. Frontskåp över förarhytten är standard men det går också att välja bort detta mot takbädd, vilket ger fler sängplatser.
Tillverkaren är känd för sina smarta sofistikerade lösningar, och nya Arto är inget undantag. Ett av de framträdande inslagen är den sensorstyrda bodelsdörren, som säkerställer att dörrens öppningsvinkel automatiskt begränsas till 90 grader när luckan till det yttre förvaringsutrymmet är öppen, vilket förhindrar skador. Denna teknik har företaget sökt patent för.

En annan, redan patenterad höjdpunkt, är face-to-face-soffan, som snabbt förvandlas till två bältade sittplatser utan att kompromissa med estetiken. På väggen bakom soffan finns plats för stor tv-skärm.
För ökad säkerhet och bekvämlighet kan bodelsdörren, garagedörrarna och samtliga sidokjolsluckor låsas via ett centrallås, som programmeras individuellt.
I samband med lanseringen introduceras även Smart Caravaning-enheten: en digital lösning som möjliggör direktuppkoppling till husbilen via en ny app, vilket innebär att du övervakar och styr all elektronik ombord, inklusive inomhustemperatur och golvvärme, via din smartphone.











