Populära och familjevänliga CaraSuite är en husbilsserie som byggs både på Fiat och på Ford. Med en italienare under huven tillverkas den i tre versioner: 650 MF (fransk säng), 650 MG (tvärställd dubbelsäng) och 700 ME (höga singelbäddar).
Med tysk draglina noterar vi en kvartett: 550 MG (tvärställd dubbelsäng), 650 MEG (höga singelbäddar), 650 MF (fransk säng) och vårt testobjekt 700 MEG med höga singelbäddar.
Det bör även tilläggas att flera av de ovan nämnda modellerna har nedfällbar taksäng i sitt grundutförande, men inte alla.


Det fanns en tid då fordonen i Weinsbergs flotta (gäller även husvagnarna) såg tämligen enkla och nästan avskalat billiga ut. I och för sig hade företaget då stämpeln på sig att vara ett så kallat instegsvarumärke för dem som vill prova campinglivet utan att behöva tömma hela bankkontot.
I dag är i stort sett inga campingfordon billiga längre, och i synnerhet inte nya husbilar. För fem år sedan firade Weinsberg 50 år och en sak är säker, det är inte riktigt lika självklart att kalla dem för ett märke som lockar till sig förstagångsköpare längre.
Nu är det många med mig som placerar dem i mellanprissegmentet tillsammans med en mängd konkurrenter.

I vägronden bjuds vi inte på några större överraskningar, i varje fall inga negativa. Bockar av bekväma hyttstolar och noterar samtidigt att den manuella växellådan är utbytt mot automat (kostar givetvis en hel del extra) något som troligtvis gläder många.
På kontinenten verkar inte många husbilsresenärer bry sig nämnvärt medan vi svenskar tycks göra tummen upp om vi slipper kopplingspedalen.
ESP, Traction +, Hill Holder, stopp/start-funktion och fast kurvljus är med oss på resan. Önskas diverse assistanssystem finns dessa tillgängliga via ett tillvalspaket till priset av 23 000 riksdaler.

Under färden noterar vi farthållare, ratt med knappfunktion och att färddatorn upplyser oss om återstående räckvidd till tankning, utetemperatur samt hur vi ska bete oss för att vara hyfsat ekonomiska miljövänner och köra i ECO-läge.
Stannar till ett stenkast från den berömda Picassostatyn längst ut på udden i Kristinehamn. Tar ett varv runt fordonet. Öppnar tanklocket och ser ett feltankningsskydd. Det har aldrig hänt att jag personligen har fyllt på med fel typ av ”soppa”, men man ska aldrig säga aldrig.
Backspeglar med integrerade blinkers, elektrisk handbroms, uppvärmda halogenstrålkastare och släckningsfördröjning bockas också av. Lägg även till förtältslampa med rörelsedetektor, entrédörr med infällda krokar och kraftigt låssystem, glasfiberförstärkt tak samt vädertålig beläggning gällande underredet.

Passar även på att titta till garaget som är stort och omfattas av värmeutblås, belysning, lastöglor samt lastluckor på båda karossidorna.
Vi uppmärksammar att avloppstanken är isolerad och uppvärmd samt att samtliga vattenledningar ligger vid isolerade ställen. Lådor och skåp är ”ventilerande”. Vattenfiltret ”bluewater” är naturligtvis på plats, likaså 230/USB-laddningsuttag, IsoFix-fäste och brandvarnare.
Inredningen är tilltalande och påfallande lik den som Knaus använder sig av. Tänker närmast på färgsättning, överskåpsbeslag och rundade möbelmoduler. Vid närmare eftertanke är det kanske inte så underligt eftersom de båda ingår i samma koncern. Planlösningen är av klassiskt snitt med dinett bakom förarstolen.

I fordonets centrala del finns litet kök, toalett (taklucka) och duschkabin (takventil) i separata avdelningar samt allra längst bak bekväma långbäddar med högkvalitativa EvoPore HRC-madrasser. Även en nedfällbar taksäng finns tillgänglig ovanför sittgruppen.
På tal om samkväm: Är det något vi måste klanka ned på är det stoppningen i den bältade soffan. Ryggdynan var i vårt tycke stenhård och saknade ergonomiskt svankstöd. Som sagt – i vårt tycke. Det behöver inte betyda att alla tycker likadant.











