Helt klart blir jag bländad, eller rättare sagt förförd av den halvintegrerade bilens lite småfräcka utseende. Med all sannolikhet är det den metallicgrå/svarta hytten, en småkaxig strajpning och de mattsvarta 16-tums aluminiumfälgarna (med åretruntdäck) som knockar mig och för tankarna till att köra över stock och sten vid sidan av vägen. Och det utan att vårt testobjekt varken har grovmönstrade däck, hög markfrigång, reservhjul på bakstammen eller takreling.
Den tyska premiumtillverkaren framhäver följande i sin marknadsföring: En husbil som är skräddarsydd för den moderna resenären som vill utforska nya platser utan att kompromissa med bekvämligheten.

Namnet? Inte så underligt att den har blivit döpt till Xperience. Ty med korrekt stavning betyder det som bekant uppleva på svenska.
Bilen byggs på Mercedes-Benz Sprinter med bakhjulsdrift. Under huven finns 170 hästkrafter och 9G-Tronic automat med ”hold-funktion”. Och som vanligt när det gäller MB petar du i drive, back eller neutralläge via ett blinkersliknande reglage vid den skinnbeklädda rattens (givetvis med multifunktionsknappar) högra sida.
Snett framför nosen på oss har vi Mercedes excellenta MBUX-multimediasystem med DAB-radio, röststyrning, backkamera, navigation och smartphoneintegration. Allt förpackat väl synligt i deras ståtliga 10,25-tums pekskärm. När vi ändå är inne på tekniska fordonsdetaljer: dimstrålkastare med kurvljus, skyltigenkänning och aktiv avståndsassistans bockas också av.

Interiört använder sig ML-T Xperience av en klassisk planlösning: L-sittgrupp bakom de vridbara hyttstolarna, kök och hygienutrymme (med vridbar handfatsvägg) i fordonets centrala del samt höga singelbäddar i akterpartiet.
Inredningsdesignen har de kopierat från syskonet Venture S, vilket bland annat innebär de horisontella träribborna som väggpanel, läderstroppar på skåpluckorna samt en kakelliknande del bakom diskhon.
Möbeldekoren (träribborna) har det passande namnet Native Bamboo och på dem kan resenärerna applicera mobila hyllor, belysningsmoduler med mera. Fiffigt, snyggt och effektivt.

Under sängmadrasserna regerar tallriksfjädrar för bästa, möjliga komfort. Anmärkningsvärt är att de har olika
kulör. Förklaringen visar sig vara enkel: de har olika hårdhetsgrad.
Hög komfort gäller även i den bältade soffan som är försedd med loungedynor och ett bord som är nedsänkbart samt skjutbart på längden respektive i sidled. Tygklädseln lystrar till namnet Indiana och har ett sobert utseende.
Här finns fem tillval i olika kombinationer: tyg, konst-läder/tyg, läder/textil samt skinn. De två sistnämnda innebär dock att du får punga ut med 50 papp extra.
Bakom den bältade soffan sitter en 32-tums smart-LED-tv med inbyggda högtalare. Fjärrkontroll, dvd-spelare samt biltillverkarens Smart-Multimedia-system (DVB-T/C, DVB-S2) inkluderat receiver finns också tillgängligt. Mer teknik: givetvis ingår även Hymers Connect sensorpaket med gasnivågivare, temperaturgivare och dubbla kontaktgivare.

Vi kliver ut ur fordonet (komfortdörr med fönster, mörkläggningsgardin, papperskorg och tvåstegslåsning). Ovanför entrén sitter en markis med LED-belysning.
I en av luckorna på karossens vänstra sida finner vi varumärkets revolutionerande Smart-Battery-system. Kortfattat innebär det betydligt bättre prestanda, kraftigt ökad livslängd samt ett tydligt expanderat oberoende.
Självförsörjningen består av ett modulsystem som kan byggas ut från ett upp till fyra litiumbatterier. Sammanfattningsvis är det här en husbil där exklusiv estetik kombineras med en diger lunta av standardutrustning. Fordonet sänder ut signaler som helt klart ger mersmak och ML-T Xperience är tveklöst bäst ämnad för två personer.











