Först blir jag bländad av dess kaxiga utstrålning. Sedan tappar jag hakan. Det kan väl inte vara möjligt att bilen har blivit extrautrustad för 400 000 kronor! Tänker högt: Det här måste väl ändå vara ett skrivfel?

För att undanröja min skepsis tar jag kontakt med importören Bergholm i Kristinehamn. Jag blir i ärlighetens namn en smula förvånad när de bekräftar att det stämmer. Hoppsan, nu snackar vi inte landet lagom och mellanmjölk längre.
Sedan får jag – och håll i er nu – en nio sidor tjock lunta med A4-papper där alla tillval finns nedplitade. Herre min skapare, här pratar vi verkligen extra allt, något som inte bara höjde priset utan även skrämde upp tjänstevikten från ordinarie 3 075 kg till nuvarande 3 372 kg.
Nu ska vi givetvis inte skriva om alla komponenter som har applicerats, ty då får vi sända med en extra bilaga till denna artikel.

Vad Weinsberg har lyckats åstadkomma med detta fordon är den magnifika kombinationen av det bästa från två världar. Det vill säga både lyxig boendekomfort och en stor portion äventyrslust.
Med sin tuffa look är det givetvis terrängmobiliteten som lockar. Att kunna utforska mer otillgängliga platser kittlar helt klart många campingutövare. Här finns takreling, stege och svulstigt reservhjul på bakstammen, kraftiga offroaddäck, utökad markfrigång och extraljus monterat.
Sedan måste vi naturligtvis tänka oss för om vi behagar ta oss fram över stock och sten i otymplig terräng eftersom allemansrätten inte omfattar motordrivna fordon, utan enbart när vi färdas till fots.
I originalutförandet gäller MB 315 CDI, 150 hästkrafter, sexväxlad manuell låda och bakhjulsdrift.
Men som vi skrev inledningsvis – vårt provkörningsobjekt har uppgraderats med precis allt, så här och nu har vi MB 419 CDI, 190 kusar, 9-stegad automat och sist men inte minst fyrhjulsdrift. Eftersom vi har med Mercedes att göra ingår fordonsstyrenheten MBAC (Mercedes Benz Advance Control System) där manövrering sker på den stora pekskärmen i förarhytten (MBUX), alternativt via app.
Säkerhetssystem? Här finns det en mängd olika till förfogande, exempelvis Hill Holder samt kurvljus-, sidvind- och bromsassistans, för att nämna ett axplock. Måste även få med att frontrutan har värmeisolerat glas.
Inne då? Planlösningen är av konventionell art med vridbara hyttstolar och sittgrupp med ett dubbelsäte (med Isofix-fäste) i fordonets färdriktning. Vid skjutdörrentrén ses en rak köksbänk med utanpåliggande brännare och induktionshäll samt ett golvplacerat kompressorkylskåp. Mitt emot finns hygienutrymmet med duschmöjlighet och ett designmässigt sett udda handfat.
Längst bak sover resenärerna på tvären. Här är karossidorna utvidgade på båda sidorna (se bilden) så att det blir möjligt att sträcka ut ordentligt. Madrassen är en EvoPore HRC-komfortvariant, medan bäddmadrassen är av arten watergel.
Träribborna på väggarna förser i sin tur fordonet med en känsla av jaktstuga. Under sängen finns utrymme för diverse skrymmande persedlar, medan oömma pryttlar kan förvaras i plåtskåpet på utsidan av fordonet (se bild).
Hur ska vi då sammanfatta X-pedition? Helt klart är det en busig rackare med hög svansföring. Samtidigt är den användarvänlig med allt vad det innebär. För dem med förkärlek för jakt, fiske och fjällvandring känns bilen som klippt och skuren.















