Det räckte med dubbla triumfer inom European Innovation Award 2024 för att Xtura skulle bli en snackis av stora mått.
Detta märktes när undertecknad var på besök i importören Autohallens lokaler i Kungsängen för provkörning. Bilen hade knappt hunnit rulla in, förrän den var såld. Allt skedde på mindre än en timme!
– Du skulle ha kommit igår Anders, nu är den redan såld, meddelar företagets vd, Joakim Norberg, när jag dyker upp en torsdagsförmiddag.

Då jag bekantade mig med fordonet under ett par timmar i samband med Elmiamässan är det inte hela världen, men jag hade mer än gärna ägnat en timme eller två ute till skogs eller i ett grustag med Xtura. Men ibland får jag inte alltid som jag vill.
I stället tittar vi till bilens eget ”kraftverk”. Det är en välpaketerad samling komponenter från världsledande Victron Energy som är placerad i garageutrymmet. Energiförsörjningen består av ett 330 Ah kraftfullt litiumbatteri och solpaneler på taket (högprestanda 2 x 135 W). Visst ja, det finns ytterligare effekt att hämta från utfällbara, mobila solpaneler.
Allt sammantaget handlar det om att skapa förutsättningar för lång och oberoende energiförsörjning. Men det är inte slut där.
Den här husbilsmodellen har även en förstärkt generator med 60 A laddningseffekt (som fyller på batteriet under färd). En 3 kW växelriktare/landströmladdare ser till att ni har gott om reservkapacitet för diverse laddning, matlagning, klimatanläggning eller andra enskilda prylar. Via så kallad ”Power Sharing” fördelas strömresurserna optimalt.
På en Bord Control-panel har ni sedan komplett översikt över alla viktiga prestandaparameterar som separata mätare för vatten, batteri- och laddningsspänning. I garaget finns för övrigt golv med oöm durkplåt, flyttbara lastöglor, hjulklossar och en maffig ficklampa.

Innan vi kikar in tar vi ett varv runt fordonet vars exteriöra karossdesign är tilltalande. Det är en offroadbil och den ser verkligen ut som en också.
Till det har tillverkaren applicerat utrustning därefter: hög markfrigång, markis från Thule, Garmin navigator, stege upp till takrelingen (som i sin tur är försedd med extrabelysning i fronten), backkamera, takbelysning på båda sidorna av karossen, samt fräcka fälgar inkluderat kraftiga däck från BF Goodrich.
Den robusta, träfria påbyggnadskonstruktionen består av skivor av glasfiberkomposit som limmas (högkvalitativt industrilim) heltäckande över aluminiumprofilerna som sedan förseglas utan några fogar.
Resultatet är en extremt vridhållfast kaross med lång livslängd (tio års täthetsgaranti) och hög motståndskraft gällande väderpåverkan.
Samtidigt som Eura Mobil har hittat ”rätt” med det exteriöra utseendet kan vi inte göra annat än att bocka och buga för det interiöra designspråket. Om ni gillar robust stil med kraftig dragning åt jaktstuga inkluderat stor portion träkänsla, ja då har ni hittat rätt fordon.
I och för sig är inte detta något nytt när det gäller det tyska varumärket, men det känns skönt att de har valt att följa en röd tråd med Xtura och så att säga gå ”all in”.
Själva planlösningen är klassisk. Vridbara hyttstolar, face-to-face (2+1-soffa), rakt kök och hygienutrymme i fordonets mittparti samt höga singelbäddar allra längst bak. Här utmärker sig den vridbara handfatsväggen (för duschutrymme), kombinerad spis med induktionshäll och utanpåliggande gasolbrännare, Turbovent-fläkt i taket, Isofix och 7-zonsmadrasser för att nämna ett axplock ur den minst sagt gedigna utrustningen.
Okej, det grämer mig en smula att jag inte fick ratta denna äventyrsbil. 190 kusar fördelat på alla fyra hjul hade verkligen varit både intressant och skojigt.

















