Eftersom Wingamm är tämligen okända på den svenska marknaden inleder vi med en kort historisk tillbakablick. Inledningsvis byggde detta familjeföretag möbler åt husvagnstillverkare.
År 1977 tog de steget till att själva konstruera fritidsfordon, något som kom sig av att bröderna Turri var hängivna den mobila fritidssektorn. 1982 var det dags för officiell premiärvisning i samband med Turin Motor Show. I montern presenterade de Oasi 550 och 600, och redan då var deras patenterade konstruktion (monocoque) tillgänglig för allmän beskådan.

1993 lanserade de trion minihusbilar som döptes till Ibis. Dessa designades av Bruno Giardino från välkända Pininfarina. 2009 började modellerna få utseendet de har än i dag och i fjol, närmare bestämt den 1 november, blev Wingamm godkänd medlem av RV Industry Association (RVIA) i USA.
Detta erkännande öppnar naturligtvis dörren till ett exklusivt nätverk av ledande företag inom fritidsfordons-industrin på andra sidan Atlanten.
Innan vi tittar till Oasi 540, vad är monocoque? Ordet är en fransk term som betyder: ett skal. Den slitstarka karossen är med andra ord tillverkad i ett stycke, helt utan skarvar. Bland annat används denna typ av konstruktion på F1-bilar. Materialet är glasfiber och isoleringen består av polyuretanskum.

– Skulle det bli en liten skada på karossen behöver inga delar bytas ut. I stället lagas repan eller bucklan. Golvet är 50 millimeter tjockt och väggarna 30 millimeter. Vidare är Wingamms fordon köldkammartestade med extremt bra värden, nämner Robin Appelqvist, säljare hos importören Wing Auto.
Men det är inte bara byggnadskonstruktionen som imponerar. Att företaget är möbeltillverkare i grunden syns tydligt. Bästa möjliga plywood, högteknologiska laminat och innovativa dekorationer.

Allt detta är grundpelare när de förädlar ax till att bli limpa. Interiören för tankarna till liners och vi pratar mjuka, kurviga former. Trots att bilen endast mäter fyra meter invändigt känns den allt annat än liten. Ta hygienutrymmet som ett gyllene exempel. Jösses! Här pratar vi i stort sett toa- och duschutrymme som hemma. Våtrumstapet? Jajamensan!
Och hur lyckas de få plats med både stort kök och en väl tilltagen soffa i bodelen? Svaret är sängkonstruktionen. Det är dock ingen vanlig nedsänkbar lösning, nej du drar den till dig och skjuter sedan sängen ifrån dig när den inte ska användas. Lite styrka krävs, men inte mycket.

Pluspoängerna är många. Vi har dock sparat det absolut bästa till sist – och det är inte oväntat vägronden. Att ratta Oasi 540 är ren njutning och så nära personbilskänsla vi kan komma med en husbil. Dess ringa mått gör att parkering och körning i trånga miljöer, i synnerhet i stadstrafik, inte renderar i några som helt bekymmer.
Priset? Där har vi helt klart akilleshälen. Lite drygt 1,8 miljoner kronor kan få de mest hängivna entusiasterna att ta sig en funderare.











