Hobby OnTour 390 SF: Att resa enkelt

Publicerad: 2025-04-01   Uppdaterad: 2025-03-28
Har du en liten dragbil eller måhända en elbil med dragkrok? Då är det värt att kasta ett getöga på den här lilla husvagnsmodellen – Hobby OnTour 390 SF.

De senaste 20 åren har husbilar ökat i vikt med cirka 350 kg. I mångt och mycket handlar det om miljö- och säkerhetstänkande som har gjort att kilona har rusat i väg.

Inte heller husvagnarna har stått stilla gällande vikten. Även om flera tillverkare numera använder sig av lättviktsmaterial (möbelmoduler och chassi) pekar vågen allt som oftast på fler kilon nu än förr. Applicerande av diverse lyxprylar är en av anledningarna.

Vi svenskar ligger faktiskt i topp när det gäller att önska all utrustning och lite till. Till viss del spelar kanske vårt skiftande klimat in, å andra sidan är vi troligtvis också bekväma av oss. 

Hobbys omtyckta instegsserie OnTour finns bara i tre tappningar, alla förhållandevis små, och vårt testobjekt är allra minst. Faktum är att 390 SF inte bara är minstingen i familjen, den är även kortast i hela Hobbys husvagnssortiment (specialserien Beachy exkluderad).

Hobby OnTour 390 SF, säng
Avdelningen för nattbruk finns längst fram i vagnen.

Men liten kan även vara naggande god. Att ha den efter dragbilen är enkelt, för att inte prata om själva rangerandet på ställ- eller campingplatser. Noterar att däckreparationssats finns tillgänglig samt att vagnen är Tempo 100-godkänd. Och kanske bäst av allt, den känns betydligt större invändigt än den är.

Med ett innermått på bara lite drygt fyra meter har ingenjörerna fått tänka till, och de har gjort det med bravur. Givetvis är det en tvärställd dubbelsäng som gäller. Annat vore otänkbart med tanke på vagnens ringa storlek. Planlösningen är både klassisk och välkomponerad. 

Varenda liten pinal har sin funktion att fylla. Ingenting är överdrivet åt vare sig det stora eller det lilla hållet utan väl
anpassat till vad som ryms inom fordonets fyra hörn. Att den är mest lämpad för paret, alternativt en person är inget vi behöver hymla om. 

Hobby OnTour 390 SF, värmepannan
Värmepannan är placerad under garderoben.
Hobby OnTour 390 SF, elcentral
Elcentralen är som vanligt lättåtkomlig inne garderoben.

Inleder med ett varv på utsidan. Riktigt tuff bakstam, Knottchassi samt exemplarisk åtkomst till stödbensskruvarna, och det gäller såväl fram som bak. Entrédörren är försedd med papperskorg, fönster och diverse fack för småpryttlar.

Kliver därefter in och direkt till vänster har vi hygienutrymmet där ett nedfällbart handfat har applicerats för att spara plats. Den sanitära avdelningen känns dock en smula plastig. Det kan vi i och för sig ha överseende med eftersom här vill vi helst av allt inte spendera så värst många minuter per dygn. Enkelt och användarvänligt blir därför helhetsintrycket. 

Sittgruppen är trevlig och komforten bra. Dessutom kan en kvartett normalstora personer placera sina ändalykter här, inte illa. Svanhalsbelysning i ena hörnet, en annan typ av lamparmatur på motsatta sidan. Två öppningsbara fönster får avdelningen att kännas öppen, ljus och fräsch.

I köket finns en trelågig spis och ett golvplacerat kylskåp av kompressormodell. Vi skriver även dit breda kökslådor med funktionen soft close samt överskåp med jalusiavdelare i dess mittparti.

Hobby OnTour 390 SF, toa
Enkelt, men väl fungerande hygienutrymme.

Mitt emot Dometickylen finns garderob och el-central. Mått på klädutrymmet är 135/54/64 cm (höjd/djup/bredd). Här saknas både belysning och takventil. Till vagnens försvar: Vi nämnde inledningsvis att det är en instegsmodell och då får man räkna med att det är avskalat på sina håll – även om Husvagn & Camping anser att OnTour ligger bra till utrustningsmässigt med tanke på prislappen. Exempelvis har den Hobby Connect, det vill säga den digitala funktionen som gör att du kan styra dess teknik, manöverpanel och blåtand via app.

I fronten är sängen placerad. Här finns svanhalsbelysning i båda hörnen (växlande färger och dimbar funktion i tre
nivåer). Under bingen är det 75 procent tomt. Med andra ord bra med plats för skrymmande persedlar. Naturligtvis finns även överskåp att tillgå, närmare bestämt åtta stycken. De är fördelade på fyra i sovrummet och den andra hälften vid sittgruppen. Samtliga är försedda med soft close-system, men ingen av dem har luftspalt.

Vår korta slutplädering blir: OnTour 390 SF är en kompakt och mycket trevlig vagn, som samtidigt är överraskande rymlig.

Hobby OnTour 390 SF, faktaruta
Rulla till toppen