Dovra är det senaste tillskottet på husbilsmarknaden. Det svenska företaget, med huvudkontor och tillverkning i Kumla, stack ut från mängden redan med sin första serietillverkade konstruktion, den drygt sex meter långa RIG X-610. Det handlade inte bara om ”extra allt” utan om att tillverka en husbil med extremt hög standard i alla detaljer. Från gångjärn och lucklås till isolering och stolar vägdes alla tänkbara leverantörer mot varandra.
Det handlade om att designa en husbil, tuff nog för alla typer av äventyr, men samtidigt med högsta tänkbara komfort. RIG X-610 var något helt nytt på marknaden. Med RIG X-750 tar tillverkaren ytterligare ett stort steg i utvecklingen.

Dovra bygger plåtisar, men egentligen är bara beteckningen gemensam med liknande fordon. Generellt är kategorin ganska enkla campingfordon, där karossens begränsningar resulterar i en rad kompromisser vad gäller material och tekniska lösningar. Snart sagt alla andra plåtisar tillverkas av företag som i första hand fokuserar på konventionella husbilar, men den lilla Kumlafirman saknar den bakgrunden.
– Vi började utan förutfattade meningar, konstaterar Johan Särefors, en av grundarna. Vi sneglade inte på andra utan
bestämde oss för att bygga den bästa husbilen – ur alla aspekter. I dag ser vi att vi kommit väldigt långt på den vägen.
Johan har just kommit hem från en av de större tyska husbilsmässorna. Han är själv rätt imponerad av försäljningsresultatet. Och hemma i Kumla rullar produktionen för fullt. I dagsläget är det ungefär sex månaders leveranstid på en Dovra.

Han tror att en stor del av framgången beror på hur företaget organiserat produktionen.
– Alla våra bilar levereras i standardutförande. Inga tillval eller varianter. Det innebär både effektivare tillverkning och bättre kvalitet.
Samtidigt ska sägas att Dovra-standard egentligen innebär att det mesta och lite till ingår. Gemensamt för båda modellerna är extrema krav när det gäller funktion och hållbarhet. Lådor i massivt trä, lucklås av metall, vattenburen värme, kompressor-kylskåp, stora litiumbatterier, solceller. Allt är optimerat för oberoende.
Den stora skillnaden mellan de två modellerna är egentligen att RIG X-750 är cirka 1,5 m längre för att höja komforten.
Det mest slående är mängden skåp, lådor och andra typer av förvaring. Det är ytterst tveksamt om det finns någon 7,5 meter lång husbil som kan tävla med Rig X-750 gällande stuvutrymmen. Bilen är utvecklad för äventyrare och naturmänniskor.

Det är grupper som gärna vill ha mycket utrustning. Här finns plats för allt!
Husbilen har samtidigt ett av marknadens mest imponerande kök. Plåtisar har sällan mer än nöden kräver, men här finns så stora arbetsytor att två personer utan vidare kan laga mat samtidigt.
Värmesystemet är värt en egen mässa. Dovra har konstruerat anläggningen i nära samarbete med Alde för att få bästa tänkbara effekt. Förutom många och långa konvektorer krävs det bra cirkulation för att Alde-värmen ska fungera som tänkt. Omsorgen om detaljerna syns i överskåpen. Plåten ger distans till ytterväggarna och det är rejäla luftutsläpp högst upp så värmen får fri passage.

Isoleringen är fantastisk: Det är erkänt svårt att få till en riktigt bra isolering i en plåtis. I samarbete med en tillverkare har Dovra tagit fram isoleringspaket som ger extremt bra värden. Där ingår både delar som ligger direkt mot ytterplåten och förformade rör som passas in i alla balkar. Dessutom tillkommer ett inre skikt som eliminerar alla köldbryggor. Samma typ av isolering används även i framdörrarna, som ofta lämnas oisolerade i plåtisar.
Även när det gäller elförsörjning och elektronik har den svenska tillverkaren flyttat fram positionerna på marknaden. Nederländska Victron står för elsystemet, som bland annat innehåller solceller, stora litiumbatterier och en överdimensionerad konverter från 12 till 230 V. Den ger 3 000 W och Dovragänget är övertygade om att det, med god marginal, räcker. Tillsammans med Mercedes har Dovra även integrerat all elektronik i husbilen.
– Vi har jobbat oerhört mycket med samspelet mellan tekniken i vår påbyggnad och Mercedes system, säger Johan. Målet har varit att skapa ett intuitivt gränssnitt som gör det lätt att förstå och använda alla kontrollmöjligheter som finns via bilens skärmar.

Dessutom har äventyrsbilen ett närmast unikt system för att underlätta för ägarna: På en rad platser i den finns QR-koder. Via en smartphone har du alltid tillgång till en detaljerad bruksanvisning.
Slutligen några ord om toaletten. Som en av de första tillverkarna på marknaden väljer Dovra RIG X-750 att använd Clesana. Toaletten är alltså helt vattenfri. I stället hamnar avfallet i en plastpåse, som svetsas ihop. Den lufttäta förpackningen kan sedan kastas som vanligt avfall. Lösningen sparar både utrymme och vatten samtidigt som den är helt luktfri.











