Efterfrågan blev emellertid mycket, mycket större än någon kunnat ana. Inom ett år mynnade detta ut i att ledningen för Bürstner lämnade beskedet att den kommer att hamna på produktionslinan – och det i två tappningar – 649 G och 689 G.
Den sistnämnda, för övrigt vårt testobjekt, rullade faktiskt en lång tour till en mängd olika återförsäljare på den svenska marknaden under den gångna sommaren.
Intresset? Extremt stort!

Vad är det då som gör Lyseo Gallery TD så speciell? På avstånd, när ”taket” är nedfällt, ser den ut som vilken vanlig husbil som helst. Möjligen kan en husbilskunnig utröna, via det återhållsamma överhänget, att Lyseo Gallery TD är något kortare än normallånga husbilar. Vilket är helt korrekt. 689-modellen kryper nämligen under sju meter.
Med taket uppblåst, något som sker löjligt enkelt genom att hålla in en knapp, förvandlas vanlig till inte bara ovanlig utan till något som närmast kan beskrivas som utopiskt. För med handen på hjärtat ser ingen annan husbil ut så här.
Visst, sovalkover i all ära och taksängar likaså. Men det här är något annat. Vi pratar i stort sett om ytterligare ett våningsplan även om det bara handlar om en plats för nattbruk. Stege upp till sängkammaren? Glöm det, här är det trappa som gäller.

Och rymden i själva sovalkoven, jösses! Här finns inte bara en väl tilltagen säng (200 x 150 cm) med komfortskumsmadrasser, utan även ett litet bord. Tiden det tar för kompressorn att blåsa upp respektive tömma sovplatsen? I runda tal två ynka minuter.
Alkoven, vars bälg härstammar från rymdindustrin, har naturligtvis genomgått ett mandomsprov i köldkammare. Bland annat utsattes den för klimatförändringar (från minus 30 °C till plus 80 °C), men fick även ett meterhögt snötäcke ovanpå sig.
Jodå, den var tvungen att utstå en kraftmätning i vindtunneln också (framifrån och från sidan med vindar upp till 120 km/h). Öppnandet och stängandet samt förseglingarna visade sig fungera felfritt i alla olika förhållanden, vilket i sin tur visade att fordonet kan brukas under alla fyra årstider.

I och med att alkoven är den enda fasta sängen (det går att skapa en extraplats i sittgruppen, men den är inte till för någon vuxen) blir det massvis med plats till övriga avdelningar.
Något som blir ytterst påtagligt när vi kliver ombord. Utrymmet vid spisen är en dröm, för att inte tala om hygienutrymmet. I det sistnämnda noterar vi separat dusch men även garderob. Måhända är klädkammare närapå en bättre beskrivning, för så rymlig är den.
689 G visar upp en imponerande flexibilitet och det har inte gjorts avkall på någon form av komfort eller bekvämlighet. Rent visuellt gäller ett elegant designspråk med ljus trädekor och behaglig, indirekt belysning. Plant dubbelgolv (Thermo Floor) gillar vi också och likaså mycket god isolering, vilket gynnar installationer som ledningar, slangar och vattentankar som på så vis blir skyddade från frost.

Från golv till tak är det dessutom hela 205 centimeter, något som lär uppskattas av resliga nordbor. Omtyckt kommer även garaget att bli. Inte överdrivet stort, men tillräckligt för att kunna ta hand om campingmöbler, cyklar, grill och golfutrustning.
Det första exemplaret som rullade in i Sverige såldes redan efter tre dagar. Ska bli intressant att se hur länge vår testbil blir kvar hos Östgöta Husbil i Linköping. Troligen inte så länge.
Fotnot: Lyseo Gallery TD har redan kammat hem elva priser, bland annat titeln Årets husbil 2024 av det tyska magasinet Promobils läsare.











