Jag blev i ärlighetens namn en smula förvånad när jag under dagarna fem besökte Elmiamässan i höstas. Ty det var ständigt massvis med besökare i Roller Teams monter.
Visst, det är inget oävet varumärke. Trots att de är ett ungt företag (startade sin verksamhet 2001) har de snabbt etablerat sig på den europeiska marknaden – och hemma i Italien tillhör de utan tvekan grupperingen marknadsledande. Anledningen till framgångarna är flera.

De är nyskapande gällande tekniskt avancerade lösningar, samtidigt är designspråket stiltypiskt italienskt. År efter år har de även visat prov på noggrant utvalda material där varenda komponent och modul har tilldelats omsorg. Det största esset i rockärmen är emellertid priset.
Vi återvänder till mina tankar från Elmia och folksamlingen i Roller Teams mässmonter. 24:e plats på listan över mest sålda husbilar i Sverige 2024 (med en fyra-procentig ökning från året innan då de var 23:a), och ändå kö in till dem?
Aha, en helt ny modellserie. En smalare sådan med bara 215 centimeters karossbredd som har fått namnet Kronos Fit. Fast som ni förstår, det var inte hela förklaringen.

De flesta av er känner säkerligen till varuhuset ÖoB:s klassiska slogan – priset är skillnaden. Och det var nog just den ”lilla detaljen” som gav mig svar på frågan varför det ständig var folksamling kring Roller Teams husbilar.
Familjen Fit består av fem olika enheter: 291 P (tvärställd dubbelsäng), 291 XT (tvärställd dubbelsäng och taksäng), 230 XT (taksäng), 281 XT (singelbäddar och taksäng) samt vårt testobjekt 281 P med enbart singelbäddar. Och tro det eller ej, men grundpriset (beroende på val av specifik modell) börjar på 877 000 kronor! Jajamensan, ni läste rätt.
Med tanke på den blygsamma kostnaden och som vän av ordning kan man då undra: Är det tomt under motorhuven? Måste jag köpa till ratt och behöver jag sjunga själv?

Finns det över huvud taget någon form av bekvämlighet ombord? Vi kvitterar ut bilen hos Dags Husvagnscenter i Norrköping, rullar ut på en provkörningstur och blir fulla av beundran. Häng med nu!
ESP, dubbla krockkuddar och stop/start-funktion bockas av. Farthållare finns och likaså eluppvärmda backspeglar. Ljudsystemet (yippie, jag slipper sjunga) har stor 12-tumsskärm med SYNC4 för Android/Apple CarPlay. 5G-modem med trådlös uppdatering ingår också.
Väl på väg noterar vi bland annat 165 friska kusar, strålkastare med kurvljus, filassistans, trafikskyltsigenkänning, parkerings- och däcktryckssensor, 70-literstank samt Fords nödassistans.

När vi återkommer till gårdsplanen hos Dags och där synar fordonet både exteriört och interiört skriver vi även dit: solcell (200 W med MPPT-regulator), IsoFix-system för barnsäte, Seitz ramfönster, isolerad avloppstank, frontgardin från Remi, glas-fiberförstärkt tak/undergolv, insektsdörr, 100 procent LED-belysning inomhus och avslutningsvis backkamera. Snabbt sammanfattat – inget snålande här inte!
Hur är det då ställt med boytan? Faktum är att den varken känns smal eller trång, vilket är ett stort plus i kanten. Planlösningen är klassisk med en liten L-soffa bakom den svängbara hyttstolen. Kök med tvålågig spis samt ett högt, smalt kylskåp med vit front (för att estetiskt smälta in i omgivningen) finns i fordonets mittparti. Likaså hygienutrymmet som är försett med svängbar handfatsvägg, trätrall och taklucka. I akterpartiet gäller höga långbäddar.

Det sistnämnda får oss att kika in i garaget som verkligen gör skäl för sitt namn: 230-uttag, lastöglor, belysning, värmeutblås och lastluckor på båda sidor ingår i stuvutrymmet.
Vi kliver tillbaka in igen. I avdelningen för nattbruk är garderob och linneförråd placerade under sängarnas fotände. Det går även att nå ombyten med mera ovanifrån, utan att behöva gå ned på knä.
Avslutningsvis ser vi en kul detalj vid sängarnas huvudände. Det är två justerbara kuddar (se foto) som gör det enklare och mysigare att exempelvis läsa en stund innan läggdags.











