Vänta, det är något som inte riktigt stämmer. Hoppsan, det är Volkswagens välkända emblem på motorhuvens front och inte Mercedes stjärna som vi har för vana att se tillsammans med fyrhjulsdrivna äventyrshusbilar.
Inget ont om VW. Globebus Performance 4×4 är nämligen utrustad med kraftfull drivlina, 8-stegad automat och en mängd offroadfärdigheter som gör att den med bravur bemästrar utmaningar som gropiga grusvägar och svårframkomlig terräng.
Det är nämligen ”off-pist” som den tyska husbilen ter sig allra bäst. Vi noterar bland annat hög markfrigång (höjd 50 mm), diffbroms, förstärkt framaxel (2 100 kg) samt lyft- och luftfjädrad bakaxel.

Vid ratten ser vi elektrisk parkeringsbroms, navigeringssystemet Discover Pro9 med 12-tumsskärm, multifunktionsratt inkluderat Tiptronic samt de förträffliga säkerhetssystemen hastighets-, körfälts-, backkörnings- och filassistans. Utanför avdelningen prestanda sticker följande utseendemässiga detaljer ut: mattsvart markis, stege/rails, LED-strålkastare och syndigt svarta fälgar.
Tillhör ni klientelet som värdesätter självförsörjning och inte prioriterar elstolpe i parti och minut? Då har ni kommit rätt. ATG-litiumbatteriet är på 263 Ah. Ett vattenfiltreringssystem från Grünbeck ser till att vattnet alltid är rent, toaletten är i sin tur vattenfri (Clesana) och det enda som drivs med gasol är spisen.
Dessutom ingår routern Camper Net G5 som är ett pålitligt höghastighetsinternetsystem. Konkret innebär det god mottagning var ni än befinner er med prestanda på upp till 20 gigabit/sekund. När vi ändå är inne på kapitlet digital teknik kan vi avslöja att det finns en 32-tums smart-tv också.

Planlösningen är klassisk. Vridbara stolar med liten dinett bakom förarplatsen. Kök och hygienutrymme mitt emot varandra i fordonets mittparti. Längst bak höga singelbäddar med bäddbreddningssystem och 15 cm tjocka, 7-zons EvoPore-madrasser. Under sovplatserna finns två garderober.
Denna typ av sänglösning öppnar i sin tur för ett rymligt garage. Där bockar vi av lastluckor på båda sidor, oömt räfflat aluminiumgolv, en mängd förvaringsfack samt en anordning för att kunna ”säkra” lasten.

Eftersom sittgruppen är minimal och det endast finns två bäddar är det just en duo, alternativt ensamseglaren som den fyrhjulsdrivna husbilen vänder sig till. Det är inte heller någon bjässe (under sju meter och bara 220 cm bred). Kan då interiören upplevas som trång? En smula kanske. Men inte så det stör. Ty de olika avdelningarna är väl anpassade.
Hygienutrymmet har exempelvis utrustats med den platsbesparande egenskapen svängbar handfatsvägg som gör att ett dolt duschutrymme också får plats. I den sanitära avdelningen skriver vi även dit trätrall och att en takventil ombesörjer ventilationen. Eftersom jag är svensk kan jag uttrycka mig med termen ”lagom” utan att bli missförstådd.
Denna gång storlekskopplat till köksavdelningen där takfläkt, handtagslösa överskåp, kryddhylla, 2-lågig spis, besticklåda,
papperskorg, utfällbar skärbräda och goda utrymmen för karotter och kastruller finns tillgängligt.

Som helhet betraktat är Globebus Performance 4×4 en charmig och intressant modell som säkerligen kommer att tilltala en och annan friluftsentusiast som njuter av att sprätta grus.
Exempelvis influencerparet Annelie och Ludwig Eliasen (heter ourthirdhome på youtube/instagram) som beställde det första exemplaret på den svenska marknaden.











