Känner ni igen färgsättningen? Javisst, det är densamma som tillverkaren använder på sina ikoniska husvagnar. Trevligt med en färggrann igenkänningsfaktor.
Deras ingenjörsstab har alltså lyckats med konstycket att kombinera den omisskännliga retrocharmen från de klassiska 1960-talsvagnarna med nutida funktionalitet och körkomfort.

Resultatet? En ”camper van” som både till form och funktion troligtvis kommer att leva upp till förväntningarna hos såväl erfarna som nytillkomna campingmänniskor.
Dessutom gläder det Husvagn & Camping att den svenska generalimportören, Hymer Center, har valt att ta in samtliga tre karosskulörer på marknaden: Cherry Red (på bilden), Deep Ocean och Metallic Indium Grey, där de två förstnämnda är osedvanligt färgstarka för att vara husbilar.
Det här är faktiskt varumärkets första husbil. Men vänta, fanns de inte för sisådär tio år sedan? Jo, visst är det så. Fast om sanningen ska fram handlade det då i mångt och mycket om ett Hymerbygge, fast med ERIBA:s logotype. Nu är det ERIBA – rakt av.

När vi anländer till Hymer Center Stockholm N, står den rödvita bilen där i solgasset och glänser. Nästan synd att behöva smutsa ner den.
Nu är jag långt ifrån någon chassiexpert, men denna gång sticker jag ut hakan. Detta är den trevligaste husbil undertecknad någonsin har provkört. Jag har öst beröm över Volkswagen Crafter och deras väghållning förut och det är hög tid att göra det igen.
Okej, Car 600 är ingen fullstor husbil, men ändå. Komfortkänslan under åkturen är synnerligen påtaglig. Den ligger stadigt, likt en padda, som en stor suv på vägen. Kanske är följsam fjädring, smidighet och en stor portion prestanda en betydligt bättre förklaring. Önskar att jag hade haft en decibelmätare tillgänglig, för jösses vad färden var tyst.

Det bör kanske tilläggas att 140 kusar och manuell låda gäller som standard. Provexemplaret hade 23 hästkrafter ytterligare samt åttastegad automat.
Den exklusiva känslan hänger med ombord. Kvaliteten på snickerierna, detaljerna och de olika möbelmodulerna är hög, för att inte säga mycket hög. Utseendet är toppmodernt och designavdelningen har verkligen utfört ett prickfritt arbete gällande den smakfulla färgsättningen.
Då Car 600 är byggd på VW Crafter är det en förhållandevis smal husbil. Så även om just detta exemplar har en bäddbar dinett, anser Husvagn & Camping att bilen lämpar sig bäst för två personer, alternativt för ensamseglaren. Dock bör det poängteras att karossen har breddats på båda sidorna vid sovplatsen för att där kunna erbjuda en fullängdssäng på 200 centimeter.

En mängd detaljer får oss att le med hela ansiktet. Som det fällbara bordet på utsidan vid entrédörren. Eller det tvådelade myggnätet, kompressorkökets öppningsfunktion och tallriksfjädrarna för maximal komfort i avdelningen för nattbruk.
Jodå, det finns duschmöjlighet (både inne och ute) och som plus i kanten ERIBA Connect, som fungerar på samma vis som Hymers motsvarighet.

Sammanfattningsvis: Det var inte kul att lämna tillbaka nycklarna. Hade gärna lånat detta fordon i typ ett halvår, men det var inte ens lönt att fråga. Jag visste svaret på förhand.
Ska dock bli intressant att syna försäljningsstatistiken när vi lägger 2025 till handlingarna. Fågel eller fisk? Jag gissar på en ”birdie”.











