Challenger X150 Open Edition: Fräck fransos

Publicerad: 2025-09-08   Uppdaterad: 2025-09-06
Få om ens något varumärke bland Europas alla husbilstillverkare är så innovativt som franska Challenger. Häng med när vi kikar närmare på en udda fågel – X150.

För två år sedan tog Chausson samma namn som tvillingmärket Challenger. Anledningen var att ägarkoncernen Trigano VDL ville ha ett gemensamt varumärke på den nordiska marknaden. Challenger var redan då väletablerat både i Norge och i Finland, medan samma fordonsflotta salufördes i Sverige under namnet Chausson.

Så här uttryckte sig Mats Stoltz, försäljningschef för Skandinavien, i samband med namnbytet:

– Skiftet från Chausson till Challenger är ett sätt att underlätta. Varför marknadsföra två fabrikat som ligger så nära varandra när det gäller utrustningsnivå och utförande?

Challenger X150 Open Edition, säng
Dags att säga hej till John Blund.

I samband med ett fabriksbesök under förra sommaren testade vi modellen X250. Nu var det dags att stifta bekantskap med lillebror X150, fast på hemmaplan – närmare bestämt hos Lindströms Husbilar & Husvagnar i Enköping (ett likadant fordon finns även hos Malmgren Bil AB i Munkedal).

Det här är absolut ingen vanlig husbil. Med handen på hjärtat skulle vi vilja påstå att det är ett fordon som får de allra flesta att höja ett ögonbryn och det gäller såväl in- som utvändigt. Sedan kanske inte modellen som sådan passar alla i tycke och smak.

Vi kan i varje fall slå fast att det här är en husbil för er som vågar sticka ut hakan och inte vara som alla andra. Och då handlar det inte enbart om den superfräcka designen, utan även om hur saker och ting är konstruerade.

Challenger X150 Open Edition, dusch och toa
Fiffigt anordnat i bilens akterparti. HÖGER: Massvis med fack för diverse hygienartiklar.

För att vara kompakt som en plåtis och endast mäta sex meter i strumplästen är X150 synnerligen rymlig. Den känns faktiskt som en normalstor husbil. Det beror på att den enda fasta bädden är en nedfällbar taksäng som är placerad mitt ovanför den bäddbara och stiliga face-to-face-sittgruppen. Soffmåtten (117 respektive 150 centimeter) är imponerande. 

Fransoserna vet tydligen hur man njuter och det med eller utan rödtjut och en rumstempererad brieost. En viktig detalj bör tilläggas. Är ni fler än två som ska färdas i X150 blir det till att pyssla en smula. Ty de bältade platserna bak är dolda under soffdynorna och kräver lite omsorg.

X:et både vid entrén och i taksängens underrede är i sin tur estetiska smådetaljer som designmässigt känns moderna, annorlunda och nytänkande.

Fällbart handfat tycker vi om.

Allra längst bak delar klädkammaren och hygienavdelningen broderligt på ytan. Naturligtvis är det en dörr som skiljer dessa två från övrig bodel, och givetvis är det ytterligare en ”rumsavskiljare” mellan linneförråd/garderob och toa/dusch. 

De sistnämnda är separerade och vi skriver dit platsbesparande infällbart handfat, trätrall samt en taklucka som ombesörjer ventilation. Det råder inga tvivel om att X150 erbjuder en stor portion nytänkande.

Och då har vi ändå valt att spara det kanske allra bästa till sist – vägronden. Att få så här mycket boyta och samtidigt ratta en husbil som ytmässigt påminner om en plåtis är en ynnest. Med detta kompakta fordon vågar i stort sett vem som helst anta utmaningen att ge sig in i trång och bökig stadstrafik utan att känna sig övermodig eller dumdristig.  

Fotnot: I år jubilerar Challenger som 40-årig husbilstillverkare. Det firas bland annat med en sprillans ny logotyp (femte
gången som den nu moderniseras).

Challenger X150 Open Edition, faktaruta
Utfällbar skärbräda skapar en bra arbetsplats.
Rulla till toppen