CI, som är en förkortning av Caravan International, har en minst sagt brokig bakgrund. Varumärket grundades 1963 på – hör och häpna – de brittiska öarna. Där och då var det en sammanslagning av en trio ledande husvagnsvarumärken: Sprite, Eccles och Bluebird. År 1976 var de en av de största tillverkarna på Londonbörsen.
Samma år påbörjades också företagets italienska historia då CI Ltd öppnade en husvagnsproduktion i orten Varedo, som tillhör den motorsportklingande provinsen Monza. De stannade emellertid bara i två år innan flyttlasset gick vidare till Toscana.

Där finns tillverkningen kvar än i dag, samtidigt som företaget har utökat sin produktion med fabriksanläggningar även i Umbrien och i Abruzzo. Som varumärke ingår de, sedan 1999, i den gigantiska, franska koncernen Trigano Group.
CI kännetecknas av italienskt hantverk där avancerad teknik kombineras med hypermodern design för en rimlig kostnad.
Som väletablerad tillverkare på husbilsmarknaden förfogar de över ett omfattande servicenät bestående av cirka 200 stationer spridda över Europa.

I Sverige är Bergholm Försäljning AB generalagent och de har i sin tur 15 återförsäljare för CI, fördelade från Tomelilla i söder till Luleå i norr. Vi valde en av dem mitt emellan, närmare bestämt Dags Husvagnscenter i Norrköping.
Fast Magis 87 Integral Select genomgående står för stil och elegans ska vi inleda med några ”osynliga” ess i rockärmen. Alltså komforthöjande ting som vi inte kan se med blotta ögat men som avsevärt höjer själva boendeupplevelsen.

Ta deras exklusiva ExPS (Extreme Protection System) EVO-teknologi som ett exempel. Här pratar vi om en tillverkningsprocess som säkerställer invändigt skydd och isolering mot såväl extern temperatur som ljud.
Vi pratar om en kombination av slitstark PVS med hög densitet, vattentätt plastmaterial och hagelresistent glasfiber (karossen är träfri). Både avloppstanken och insteget är isolerade.
Från utsidan noterar vi följande: uppvärmt garage, utvändig dusch och gasoluttag, solpanel 200 W inkluderat MPPT-regulator, Seitz ramfönster och en antracitgrå 4,5-metersmarkis från Thule för att nämna ett axplock. 180 kusar under huven smakar naturligtvis mumma, och automat likaså.

Invändigt bjuds det på en visuell godisbuffé. Allt går i vitt/svart/grått, med några få, men väl anpassade trädetaljer. Smakfullt är bara förnamnet.
Slår oss ned i den bekväma face-to-face-soffan. Det betyder även att det blir till att meka en smula om fler än två tänker vara med på resan, ty bältena är dolda under dynorna. Ovanför finns en nedfällbar taksäng som sköts manuellt. Dessvärre saknar denna bäddplats någon form av ventilation, typ en taklucka.
Tyvärr är det också nivåskillnad på golvet: från hytt till bodel och sedan från kök till hygienavdelningarna, plus ytterligare ett steg upp till sängkammaren. Visst, man lär sig – men inledningsvis är det en fotmarodör.

Att sängarna har beddbräddningssystem gillar vi skarpt. I avdelningen för nattbruk bockar vi även av svanhalsarmatur med USB-laddningsuttag, takfönster och rejäla gångjärn till överskåpen. Garderob- och linneskåpsutrymme finner vi under sängarnas fotände. Dusch och toa har separata utrymmen och här finns inget att klanka ned på.
Den lilla köksavdelningen bjuder på en del smått och gott, som exempelvis utdragbart fryslåda, kryddhylla, tvålågig spis, gasolugn och stänkskydd.
Fotnot: 87-modellen har ett syskon som heter Magis 67 Integral Select. Det som skiljer dem åt är att 67:an har en något annorlunda utformning av toalettutrymmet samt att den är försedd med en flexibel, höj- och nedsänkbar queenbed.












