Hobby OnTour C 680 GE: Tyskfransk kombo

Publicerad: 2025-11-11   Uppdaterad: 2025-11-10
En sprillans ny, halvintegrerad husbil av välkänt märke för ”bara ” en miljon kronor. Låter det lockande? Häng med när vi kikar närmare på Hobby OnTour C 680 GE.

Tyska Hobby grundades 1967 av Harald Striewski. Allt började i ett garage i Fockbeck, knappt fyra mil väster om hamnstaden Kiel. Företaget har sedan starten fokuserat på stiliga, innovativa fritidsfordon för en rimlig peng.

Och framgångssagan tycks rulla på. På den svenska marknaden är de i nuläget på tredjeplats av 13 husvagnsmärken och finfin sexa av 35 tillverkare inom den stentuffa konkurrenssituationen bland husbilsindustrin. 

Modellen vi kikar på prickar ganska exakt det sjusiffriga beloppet en miljon kronor. På nätet lockar återförsäljarna dessutom med några så kallade kampanjfordon som till och med landar på sexsiffrigt. Om dessa fortfarande finns kvar i lager när ni läser detta låter vi vara osagt.

Hobby OnTour C 680 GE - hela interiören
Ljust och hemtrevligt designspråk och en sittgrupp av klassiskt mått. 

I standardutförande levereras OnTour C 680 GE med sexväxlad manuell låda. I vårt testobjekt sitter det emellertid en åttastegad automat och med tanke på utrustningsnivån ser priset bättre än bra ut.

Kanske har det med logon på bilens front att göra? Vi pratar nämligen om Citroën Jumper som basfordon. Inget ont i det, tvärtom. Vad sägs om en förarmiljö med multifunktionsratt, praktisk dryckeshållare, ratt och växelspaksknopp i läderutförande, instrumentbräda med Techno Trim, USB-laddningsuttag, hållare för surfplatta, farthållare, stopp/start-funktion, elstyrda och uppvärmda ytterbackspeglar, som dessutom är förlängda. 

Säkerhetsfunktionerna ESP, ASR, Hill Holder och en stor mängd assistanssystem ingår också, liksom varningstriangel, däckreparationssats och förbandslåda. Det finns även en 9-tums pekskärm från Pioneer där du kan koppla upp din telefon via Android Auto eller Apple CarPlay. Naturligtvis har den även navigering och backkamera. Remis ligger bakom mörkläggningssystemet i hytten medan M+S, så kallade åretruntdäck, sitter på aluminiumfälgarna (16-tum).

Hobby OnTour C 680 GE, bäddbreddning
Bäddbreddningsfunktion finns tillgängligt. 

Vrider stolarna och noterar nivåskillnad mellan hytt och bodel, vars interiör bjuder på en synnerligen ljus och trevlig atmosfär – helt i Hobbys välkända anda. Den klassiska L-sittgruppen är försedd med svängbart pelarbord. I taket noteras dubbla Mini Heki, en Midi Heki samt brandvarnare.

I mittpartiet delar dusch (med exklusiv designpelare) och toa på utrymmet där ett takfönster ombesörjer ventilation. God förvaringsplats i spegelskåpet. Utdragbar tvättlina är toppen, medan det utanpåliggande handfatet är mer en estetisk, tilltalande detalj. 

Köksavdelningen är försedd med ett stort kylskåp med dubbelhängd dörr som kan öppnas från båda håll. Höjdjusterbara fack på själva kylskåpsdörren. Tre brännare, kryddhyllor och den karaktäristiska överskåpsmodulen med jalusilösning i dess mitt. Plus i kanten för utvikbar skärbräda.

Hobby OnTour C 680 GE, sängdetaljer
Höga singelbäddar med jalusidörrar till garderob och linneförråd.  HÖGER: Sängribborna är av glasfiber – i tre olika hårdhetsgrader. 

Längst bak i 680 GE ses höga långbäddar där sängarna är försedda med kallskummadrass samt glasfiberribbor i tre olika hårdhetsgrader. Bäddbreddningsfunktion? Japp, det finns också. Likaså plats för diverse förvaring i trappstegen upp till sängarna. Garderob och linneskåp är placerade under sovplatsernas fotände. Endast ena sängen kan vikas upp.

Ovanför noteras överskåp som ”ramar” in sovrummet. Dessa har kraftiga gångjärn och funktionen soft close. Spotlights i båda hörnen och mellan sängarna noterar vi en central belysningsknapp. När vi ska till att inspektera utsidan skriver vi till följande vid entrén: extra bred dörr med fönster, dubbla lås, papperskorg och förvaringsfack.

Garagelastluckor på båda karossidorna. Bakpartiet är nedsänkt för maximerad volym. Golvet är i sin tur skyddat från frost samt försedd med surrningsskenor och öglor. Även värmeutblås, belysning samt 12V/230-uttag finns. Själva akterpartiet är förstärkt för att tåla cykelhållare.

Hobby OnTour C 680 GE, kök
Köksplaceringen är som på en plåtis – direkt in till vänster från entrén sett. Omtyckt detalj i köket – kryddhyllor.

Vi avslutar med några nog så viktiga, osynliga komponenter. Hagelresistent GRP-tak samt GRP-golv med XPS-isolering. Spillvattentanken är isolerad och uppvärmd medan färskvattentanken är frostskyddad. Batteriet (bodelen) är av märket AGM (12V/95Ah). Via batterisensorn IBS sänds all viktig datainformation till start- och nämnda bodelsbatteri och anger det exakta behovet av laddningsström. Alla värden kan läsas av på TFT-manöverpanelen.

Till sist. Bilen är dessutom förberedd för takklimatanläggning och12 V-anslutning för måhända komplettering av SAT-system.

Hobby OnTour C 680 GE, faktaruta
Elegant duschpelare, i övrigt går det mesta i vitt.
Rulla till toppen