Minimera risken för fukt

Publicerad: 2025-01-30   Uppdaterad: 2025-01-29
Lite vatten är väl inget att vara rädd för? Jo, om det hamnar på fel ställe i husvagnen eller husbilen och blir kvar där. Häng med på fuktjakt och kolla om, när och hur du själv kan minimera riskerna.

Husbilen som stod inne på Svanesunds husbilsverkstad såg ut att vara i fint skick. Den hade köpts begagnad för några år sedan och var en lågmilare som bara rullat i Sverige. På bilbesiktningen påpekade de att den verkade vara fuktskadad baktill så det var dags för ett test.

Resultatet blev en chock för ägaren: att reparera skadorna skulle kosta mer än vad hela bilen var värd.

Nyligen hade företaget även en plåtis inne för inspektion. Den var bara var något år gammal. Men fuktmätaren gav utslag vid köksdelen och när denna komponent lyftes ut blottades ett golv som var så murket att det kunde plockas isär med bara händerna. En plåtis med hel kaross kan väl inte få fuktskador? Jo, det kan den. 

Det ska sägas med en gång: Om du misstänker att Husvagn & Camping bara vill dra kunder till verkstäderna kan du sluta läsa här. Men du kan också kolla vad experterna säger och ta del av deras råd om instrument och metoder. För det går att göra en del själv, även om det kräver både kunskap, noggrannhet och rätt verktyg.

Fuktkontroll husbil
Fuktkontroll på äldre husbil. Det kan läcka vid genomföringar, som takluckor, ventiler och lister.
Fuktkontroll Patric Mitterbauer
Patric Mitterbauer lyfter på skarven till en fönsterlist, där det kan tränga in vatten.

Det är väl bara att gå in på ett varuhus, köpa en fuktmätare för några hundringar och spara massor av pengar? Nja, riktigt så enkelt är det inte.

– Det går att mäta själv om du vet hur du ska göra och har vetskap om hur fordonet är uppbyggt. Men det kan vara svårt, inte ens alla tillverkare gör rätt och det kan vara vanskligt att tolka mätvärden. 

På märkesverkstäder mätte de för ett antal år sedan upp fukt på samma ställe på husvagnar av samma fabrikat, ovanför entrédörren. Det visade sig vara helt i onödan. De hade satt in en brandsläckare där och lagt in en bit plywood för att förstärka väggen. Eftersom den var av annat material gav det utslag på mätaren, något de trodde var fukt, säger en oberoende expert med över 40 års erfarenhet av husvagnsbranschen.

I dag utlovar tillverkarna allt bättre täthet. Några av dem har till och med infört tolv års garantier, andra ligger kvar på nivåer från fem år och uppåt. Förutsättningarna är i de flesta fall att fordonen genomgår årliga fukttester hos en godkänd märkesverkstad, något som kan tyckas vara småpengar för den som köpt en husbil i miljonklassen.

Fuktskada husbil
Så här kan det se ut när vatten sipprat in via några skruvhål i en taklist. Detta resulterade i stor skada där träreglarna ruttnat.

För den som har ett äldre fordon eller vill köpa begagnat privat kan ett fukttest kännas som en dyr utgift. Men de experter vi talat med menar att verkstadsbesöket trots allt kan vara en billig försäkring. Finns det läckage gäller det att åtgärda det i tid innan skadorna blivit värre eller om det hunnit bli mögel som kan vara hälsovådligt.

På Svanesunds Husbilsverkstad i Bohuslän kryper Patric Mitterbauer uppe på taket till en husbil för att mäta om det finns några läckor vid ventilation eller taklucka. Hans medarbetare Alfred Lilja lyfter på gummitätningar runt fönster för att se och känna om det finns någon fukt där. Hur upptäcker man en fuktskada?

– Det gäller att känna med fingrar och naglar, att vika undan lister och titta efter kännetecken. Det kan vara en tapet som veckat sig, en liten blåsa eller en missfärgning. Sedan finns det speciellt känsliga ställen, som genomföringar i bodelens kaross, anslutningar till vatten- och elsystem, gummilister runt fönster och dörrar, tätningar vid taklucka och ventilation.

Gummilisterna brukar vara skarvade, oftast nertill vid exempelvis luckor och fönster. 

– Vi drar isär dem där och mäter om det finns fukt i materialet under, men även i träregel eller i själva väggskivan, berättar Alfred Lilja.

Fukt vindruta husvagn
Här hade det läckt vid vindrutan på husvagnen. I hörnet var fukthalten över 35 procent.

Ibland kan det vara svårt att komma åt alla mätpunkter. Det kan innebära att du måste tömma alla överskåp för att kunna mäta där, att krypa upp i en alkov eller att lägga sig under fordonet för att inspektera och mäta golvet undertill.

Patric Mitterbauer säger att upp till 22 procents fukt i materialet är godkänt, allt däröver tyder på läckage. Är fuktnivån hög kan trä börja ruttna eller förlora sin struktur. Upptäcker du fukt, exempelvis under ett fönster, kan det behövas lyftas ut. Då kan man komma åt att mäta i virket runt hela insatsen.

Murket trä måste bytas. Det som är oskadat men fuktigt behöver torka innan fönstret sätts tillbaka och listen tätas om.

– Vi pratar alltid med kunden först, om hur mycket som ska göras och vad kostnaderna kan bli.

Fukt fönstrets nedre hörn
Ett annat känsligt ställe, fönstrens nedre hörn.

Skräckexemplet var en stor helintegrerad husbil där några skruvhål i taklisten lett in vatten. Till slut var reglarna i väggarna så mögliga att de knappt kunde hålla uppe den upphissade sängen. Med andra ord: föraren kunde ha fått den i huvudet under färd.

Den som själv vill kontrollera sitt fordon bör investera i en fuktmätare. Men de experter vi talat med avråder från billiga fuktmätare som kan ge felaktiga värden och invagga i falsk trygghet.

De mätare verkstäderna använder kostar flera tusenlappar. Patric Mitterbauer menar att alla husvagnar och husbilar förr eller senare råkar ut för läckage och att det gäller att vara uppmärksam:

– Det är stor skillnad på olika tätningsmaterial. De flesta kanske håller 10 till 15 år. Materialet torkar, det utsätts för vridningar under färd samt värme och kyla under olika årstider. Det finns inget som varar i evighet. 

– Ofta måste man täta om efter ett antal år. På taket är luckor och ventiler extra utsatta, liksom skarven mellan bodel och kaross på en halvintegrerad husbil. Många tror att jag försöker sälja på dem något onödigt när jag rekommenderar ett fukttest, speciellt på en plåtis. Men vi har haft inne flera stycken med skador, efter bland annat läckage vid skorstensgaller.

Fuktskador i husbil
Plåtisen var bara något år gammal, men här har vatten runnit ned från genomföringen till skorstenen. Under värmepannan var golvet murket. HÖGER: Om du ska köpa begagnat privat, kolla sådant som kan vara dyrt att åtgärda som motor, växellåda och värmeanläggning. Men glöm inte risken för fuktskador, säger Patric Mitterbauer. 

Verkstäder och försäkringsbolag brukar rekommendera att husvagnar och husbilar ska vädras mycket eftersom flera personer umgås, lagar mat och använder vatten på en liten yta. Då bildas lätt fuktdroppar som inte ska stängas inne. Du bör också rensa ventiler för att få luftgenomströmning.

Att tvätta och vaxa karossen kan förebygga angrepp, vaxet kan hjälpa till att hålla lister smidiga och täta till småsprickor. Fordonen kan med fördel även ställas in i varmgarage på vintern – något som kan vara riktigt dyrt men som hindrar läckage och slitage utifrån. 

Men några fuktslukare inne i bodelen kan också hålla kondens borta. Det kan dessutom vara värt att investera några hundralappar på större stänkskydd vid bakhjulen för att hindra att vatten från vägbanan skvätter upp i golvet baktill på husbilar.

Men det allra viktigaste är att vara uppmärksam på tecknen som missfärgningar, blåsor i väggar eller luckor, mjukt trä, dålig lukt, kondens och annat. Ju tidigare du upptäcker eventuella skador, desto bättre är det för plånboken.

Rulla till toppen