Den 30 april bör vinterdäcken bytas, även de dubbfria

Publicerad: 2008-04-24   Uppdaterad: 2010-06-18
Det går inte att tillverka ett däck som har det optimala greppet vid alla sorters väglag. Därför finns det sommardäck respektive vinterdäck.

Dubbfria vinterdäck är ett dåligt alternativ på sommaren. Gummiblandningen och mönstret hos vinterdäck är anpassade efter de förhållanden som råder på vintern; is, snö och låga temperaturer.

På sommaren har ett dubbfritt vinterdäck sämre grepp och längre bromssträcka än sommardäck. Dessutom är det dåligt för ekonomin och för miljön att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren. Bränsleförbrukningen blir oftast högre än med sommardäck och den mjukare gummiblandningen i vinterdäcken gör att de slits fortare på varma sommarvägar. Ökade avgasutsläpp och ökad däckförslitning således.

Jukka Antila är teknisk chef på den internationella däcktestanläggningen Test World, i finska Ivalo och han varnar för att köra på dubbfria vinterdäck på sommaren.
– En bil med dubbfria vinterdäck på sommarväglag kan ha mer än dubbelt så lång bromssträcka jämfört med om bilen varit utrustad med sommardäck, särskilt gäller detta på våt asfalt.

Onsdagen den 30 april är sista dagen att byta dubbdäcken mot sommardäck. Under perioden 1 maj-30 september får dubbdäck inte användas om det inte är vinterväglag som motiverar användning av dubbade däck. Även dubbfria vinterdäck bör bytas mot sommardäck senast den 30 april.

Bra mönsterdjup är minst tre millimeter När däcken slits under det ökar bromssträckan och vid vått väglag ökar också risken för vattenplaning betydligt. Ändå kör var tredje personbilsförare med en bil där minst ett däck har tre millimeter eller mindre mönsterdjup. Sommardäck är olagliga när de slits under 1,6 millimeter. Samtidigt är det bara drygt en av tio som är medvetna om att de kör på slitna däck.

Statistiken kommer från de däckrazzior som har genomförts av Däckbranschens Informationsråd i samverkan med Polisen, Vägverket, NTF och Bilprovningen.

Källa: Däckbranschens Informationsråd

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen