Volkswagen tar andelar på vikande bilmarknad

Publicerad: 2009-01-02   Uppdaterad: 2010-06-17
Under 2008 registrerades 26 615nya Volkswagen mot 27 661året innan. Därmed minskade VW med 3,8 procent, vilket trots allt är positiva siffror eftersom den totala bilmarknaden gick ned med 17,3 procent. Detta har i sin tur gett VW ökade marknadsandelar, från 9,0 procent 2007 till 10,5 procent 2008. Volkswagen är därmed det märke...

Under 2008 registrerades 26 615 nya Volkswagen mot 27 661 året innan. Därmed
minskade VW med 3,8 procent, vilket trots allt är positiva siffror eftersom
den totala bilmarknaden gick ned med 17,3 procent.

Detta har i sin tur gett VW ökade marknadsandelar, från 9,0 procent 2007 till
10,5 procent 2008. Volkswagen är därmed det märke som tagit flest andelar på
den svenska bilmarknaden.

Volkswagen har en topposition i flera av bilmarknadens olika segment. Ett
exempel är Tiguan, som lanserades i början av 2008, testad som dragbil i
Husvagn & Camping nummer 4 2008. Den har varit den bäst säljande
fyrhjulsdrivna kompakt-SUVen på marknaden. Därefter har man också lanserat
Passat CC, Scirocco och nya Golf.

– Förklaringen till att vi tagit för oss på marknaden är dels att vi varit
framgångsrika när det gäller tjänstebilsförsäljning, dels att vi lyckats bra
med våra lanseringar säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige, i
ett pressmeddelande.

Av: Torbjörn Stålenhag

Rulla till toppen