I går, den 7 januari 2009, lanserade Volvo lastvagnar sin nya FH 16 med
monstermotorn som tog motoringenjörerna tre år att utveckla. Den förra
generationen av motorn levererade 660 hästkrafter.
Volvo Lastvagnar är därmed den första tillverkare i världen som kan sätta ett
700 hk-emblem på sina fordon.
– Volvo FH16 är avsedd för de allra tyngsta och mest krävande
transportuppdragen. Den är också en prestigeladdad lastbil för de kunder som
söker något extra. Och med 700 hk under motortunneln skiljer Volvo FH16 ut
sig från allt annat i branschen, berättar Staffan Jufors, vd för Volvo
Lastvagnar.
Volvo FH16 är certifierad för de nya europeiska emissionskraven Euro 5, som
träder i kraft i höst. Det innebär att utsläppen av kväveoxider sänkts med
över 40 procent. Volvo FH16 har med andra ord blivit starkare utan att
kompromissa med miljön. Utöver 700-versionen finns även Volvo FH16 med 540
respektive 600 hk.
Dragfakta:
Om jag jämför den nya lastbilen med en 2-liters Volovo personbilsdiesel kan
jag berätta att vridmomentet i personbilen är 300 Nm. I lastbilen är den
siffran tio gånger högre, medan dragvikten är cirka 100 gånger högre!
Nm = Newtonmeter
Av: Torbjörn STålenhag










