Stor oenighet angående säkerhetskontroll

Publicerad: 2009-03-12   Uppdaterad: 2010-06-17
Den 29 april i år slopas kravet på kontroll av gasolanläggningar i campingfordon. "Fördelarna uppväger nackdelarna" anser vissa. "Myndigheterna leker med människors liv!", hävdar andra.

Den 1 juli 1994 införde Sverige skärpta regler för kontroll av
gasolinstallationer och ventilation i bland annat mobila fordon. Enligt
Sprängämnesinspektionens föreskrifter (SÄIFS 2001:2) om brandfarliga gaser
och vätskor ska alla husbilar och husvagnar kontrolleras av ett oberoende
testorgan innan de får registreras i Sverige.

Men Sveriges krav på kontroll av fordon som lagligen släppts ut på andra
EU-länders marknader har länge kritiserats av EU-kommissionen. Därför har
regeringen gett Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, i uppdrag
att avskaffa dessa regler. En annan anledning till avskaffandet är att stora
delar av det här området numera regleras av Transportstyrelsens
fordonsförordning.

När Husvagn & Camping talar med Torkel Schlegel, myndighetsjurist på
MSB, menar han att kravet på kontroll besparar privata importörer både
pengar och en massa pappersarbete och han vill även dra paralleller med
båtbranchen.

– När det gäller motorbåtar och segelbåtar i Sverige finns inget speciellt
krav på kontroll av gasolanläggning eller ventilation. Det hanterar
båtägarna själva. När vi vägde fördelar och nackdelar mot varandra övervägde
fördelarna och med hjälp av information på olika sätt borde även husvagns-
och husbilsägarna kunna hantera det här på samma sätt som båtägarna, menar
Torkel Schlegel.

Samtidigt hävdar MSB i en konsekvensutredning att det uteblivna kravet på
kontroll kan leda till en viss ökning av antalet olyckor inklusive
dödsolyckor. Det här har upprört Husvagnsbranschens riksförbund, HRF. De
skriver i ett pressmeddelande att myndigheterna leker med människors liv och
menar att synsättet är oacceptabelt. De kräver att den oberoende
tredjepartskontrollen ska bibehållas, samt att Sverige ska arbeta för att
motsvarande krav införs i samtliga EU-länder.

Även Bilprovningen ställer sig frågande till borttagandet av kontrollen.
– Fyra procent av alla besiktigade husvagnar har allvarliga brister på
gasolanläggningen, berättar Peter Ekman, utvecklingschef på Bilprovningen.

Därför planerar de nu att fortsätta med samma kontroll som tidigare, men som
ett frivilligt tillägg till den ordinarie besiktningen.
– Vi utvärderar nu möjligheten att fortsätta med kontrollen till en rimlig
kostnad. Samtidigt vill vi införa ett intyg och någon form av märke med
datum. På så vis kan både privatpersoner och företag märka fordonet för att
visa att det är kontrollerat, berättar Michael Eng, affärsutvecklare på
Bilprovningen. I förlängningen kanske det här märket bli ett krav hos vissa
campingar som vill höja säkerheten på sin anläggning.

– Men det absolut viktigaste är säkerhetsaspekten för ägare och brukare av
husvagnar och husbilar. Ett märke och protokoll är en rimlig väg att nå
detta då kraven vid kontrollbesiktning försvinner, påpekar Michael Eng.

Kravet på oberoende kontroll av gasolinstallationer och ventilation i bland
annat husvagnar och husbilar slutar att gälla den 29 april i år. Husvagn &
Camping fortsätter bevakingen av ärendet och återkommer när det finns något
nytt att rapportera.

Kontrollmoment som idag ingår i en gasolkontroll:
Okulärkontroll
1. Slang-/rörledning
2. Ledningar och komponenter
3. Gastank
4. Fästanordning för gasflaska
5. Kontrollrapport
6. Gasinstallation
Täthetskontroll – Mätning genom provtryckning under 5 mintuer
7. Bedömning täthet
Källa:Bilprovningen

Fotnot:
Krisberedskapsmyndigheten, Räddningsverket och Styrelsen för psykologiskt
försvar har upphört sedan den 1 januari 2009. I stället har en ny
sammanhållen myndighet bildats- Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
(MSB).

Diskutera
nyheten på forumet!

Av: Jenny Flodén Foto: Kristian Lindberg, Bilprovningen

Rulla till toppen