Turismen blir räddningsplanka

Publicerad: 2009-03-16   Uppdaterad: 2010-06-17
Satsa på turismen, där finns bra förutsättningar för god tillväxt. Så är filosofin bakom seminarier och sammankomster på den stundande TUR-mässan i Göteborg.

I tider när varslen duggar tätt, när företag – som tidigare ansetts
jordbävningssäkra – på nolltid rasar samman som korthus, när
utkomstmöjligheterna hotas på många håll – då vänds blickarna hoppfullt mot
turismen. Turismen kan engagera såväl offentliga som privata aktörer, den
kan alltid förkovras, den lägger ingen vikt vid årsmodeller för den blir
aldrig omodern.

Människors längtan efter nya upplevelser påverkas inte av konjunkturläget,
däremot kan resmålen göra det. I kärva ekonomiska tider är det många som
väljer att semestra på närmare håll. Det betyder att alla som arbetar inom
turismen bör se över hur de kan utveckla den turistattraktion de har.

Det kan löna sig. Så är den bärande tanken bakom föreläsningarna som vänder
sig till företagare, entreprenörer, investerare, privata och offentliga
beslutsfattare på TUR-mässan, enligt Jan Lundin, vd för Rese- och
Turistnäringen i Sverige, RTS.

Campingturismen är gränslös. Man måste inte ge sig iväg på kostsamma
utlandsresor för att få semesteravkoppling, det behovet går att
tillfredsställa även inom landet, till och med i närområdet. Med tanke på
dagens kronkurs är det också attraktivt att semestra inom landet ur
ekonomisk synpunkt. Eller ”kostnadseffektivt”, som ekonomernas termer lyder.

På TUR-mässan finns oräkneliga tips och idéer om intressanta platser att
besöka, inte minst för campingturister, som ju i högsta grad är rörliga
turister. Inom Sverige givetvis, men den som ändå riktar blickarna utanför
landet kan också hitta reseuppslag.

Utställare från 100-talet länder finns representerade på mässan, såväl från de
nordiska länderna som från övriga världen.
Mässan är öppen för allmänheten lördag den 21 och söndag den 22 mars.

Läs mer om TUR-mässan.

Av: Ingela Svenson

Rulla till toppen